Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
coolbeyron

Byta till segelbåt?

Rekommendera Poster

Jag har ibland funderat över att börja segla och byta ut motorbåten mot en segelbåt 42-50ft. Tanken att färdas helt tyst och dessutom gratis är lockande. Dessutom är ju en segelbåt sjövärdig på ett annat sätt än en motorbåt, men en riktig långfärdsbåt.

MEN

1. Jag kan inte segla, var lär man sig som vuxen att segla något annat än jolle? Eller funkar det på samma sätt?

2. Jag tycker det verkar tråkigt att salongen är nere i källaren, där man inte har någon utsikt. Känns det inte tråkigt att sitta där nere och uggla? Känns som om det är ett ställe man inte skulle använda alls?

3. Sittbrunnen tycks alltid bestå av hårda bänkar med dåliga möjligheter att äta? Som sällan har kapell-lösning också, så man är återigen förpassad till salongen om det är kallt eller regnigt?

4. Sikten verkar vara ytterst begränsad bakom seglen? Hur lång livslängd är det på ett segel förresten, och på vilket sätt slits det?

5. Hur mycket vind är lagom att segla i?

Att man får vara ute och köra båten oavsett väder skulle jag inte ha något problem med, jag sitter själv nästan alltid uppe på fly - oavsett väder.

Likaså gör det inget att farten är måttligt, att åka runt 10 knop är bara trevligt. Men hur snabb är en båt runt 45ft egentligen? Snabbare än en 30ft pga skrovlängden och segelytan? Om man söndagsseglar alltså..

Detta kanke är väldigt dumma frågor, men jag är verkligen helt okunnig ang. segelvärlden.

Senast ändrad av coolbeyron | 29 november 2008 | 12:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag verkligen. Jag skulle aldrig personliget kunna tänka mig att ha en ren motorbåt, men jag skulle heller inte kunna tänka mig att ha en segelbåt utan en ordentlig innombordsmotor heller.

1. Att segla jolle ger naturligtvi mer seglingskänsla. Jag har visserligen aldrig seglat nån  joll själv, men jag har seglat små jullar, men det blir ju mer kölbåtskarraktär.

Det finns allt seglarskolor med större båtar tex http://www.rorgangare.se/1_segling.html?gclid=COqW24XimpcCFUwb3godSRuPIw m.fl.

Det finns båtar som seglar med betalande besätting tex http://www.syanna.com/ eller http://www.yacht-jennifer.nu/ m, fl.

Sen kan du väl köra motorbåt redan idag, handhavande, navigation? Det är inte så stor skillnad att gå för maskin och det går ju betydligt långsammare.

Du kan ju alltid bjuda med någon som kan segla till att börja med. Det är faktiskt inte så märkvärdigt. Fast den båten du skriver om är ju stor och att det blir stora krafter måste man ju va medveten om.

2, Det börjar bli allt vanligare med däcksalongsbåtar, speciellt i den storleken som du eftersträvar. Ett exempel  http://www.annonsborsen.se/baatar-3/scanner-399-ds-539130.html  det finns många fler. Själv köpte jag en motorseglare med däcksalong och invändig dtyrplasts för några månader sen. Jag fick tyvärr gå upp lite i storlek mot vad jag hade tidigare. Den nya båten (från 1979) är på hela 28 fot.Cool

3. Det börjar bli allt vanligar med ett kapell över sittbrunnen även på segelbåtar. På motorbåtar har det ju varit standard länge.

Jag har alltid (sen början av 1970-talet) kunnat på ett enkelt sätt flytta upp bordet i sittbrunnen. På en sån stor båt som du talar om går det att ha ett fast bord i sittbrunnen. Det är ju mera en prioriteringfråga. Har man en däcksalongsbåt blir nog det en självklar plats för samvaro regniga och kalla dagar.

4. Jo det kan va svårt att se ner i lä om man envisas med att halsa genuan lågt. Jag brukar sätta en stropp mellan genuans halshorn och infästningen i rullen och på så sätt få upp den en aning. Då är det lättare att se under. Annars får man bara segla för styrbords halsar Tungan (det sista var bara ett skämt [för den som inte förstog det], med tanke på väjningsreglerna - man har ju ett ansvar oavsett vilken bog man seglar på)

När det gäller segel så beror livslängden vilken typ av segling man ägnar sig åt. En kappseglare byter kanske segel varje år, kanske oftare. 10 år är väl en tänkbar period. Jag har visserligen seglat med segel som varit 25 år och hela. Men då kommer en anna sak in i bilden. Duken blir uttöjd och seglen får för stor buk med ökad krängning och minskad framdivande kraft som följd.

5. Det finns nåt uttryck som ungefär säger; en sjöman klagar inte på att det blåser, han lär sig segla.

Lagom vind för min del är mellan 2 till 20 m/sek.

Idealet är väl 5 -10 m/sek och helst slör (vinden snett in bkifrån).

Fast under vårens 24-timmars seglig upplevde jag spinnakersegling för första gången i mitt liv och blev imponerad av kaften i den svaga vinden.

6. Den teoretiska maxfarten på en deplacement båt fås ur formeln; Roten ur längden av vattenlinjen i meter gånger en kostant på ca 2,5.

En 45 fots segelbåt är ungefär 11,5 m i vattenlinhjen. Roten ur 11.5 är ungefär 3,4

3,4x2,5 vilket ger en teoretisk maxhastighet på ungefär 8,5 knop. Sen kan man ju segla betydligt fortare pga olika saker. Sesglade med en 20 fots Havsfidra de 30 disatansminuterna mellan Sirevåg och Tananger , Norge (förbi Järens rev), med en medelfart på ca 8 knop. Medsjö, troligtvis medström och Slör och plattläns i 12 - 14 m/sek.

tommy

Senast ändrad av toaen | 29 november 2008 | 18:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Jag kan inte segla, var lär man sig som vuxen att segla något annat än jolle? Eller funkar det på samma sätt?

Ja. I princip samma att segla jolle som en stor segelbåt. Lite fler tåtar att dra i bara.

2. Jag tycker det verkar tråkigt att salongen är nere i källaren, där man inte har någon utsikt. Känns det inte tråkigt att sitta där nere och uggla? Känns som om det är ett ställe man inte skulle använda alls?

När du seglat är det dags att ta igen sig och det är lugnt och tyst nere i källaren. Vill man festa går man upp i sittbrunnen.

3. Sittbrunnen tycks alltid bestå av hårda bänkar med dåliga möjligheter att äta? Som sällan har kapell-lösning också, så man är återigen förpassad till salongen om det är kallt eller regnigt?

Man kan lägga dynor på de stenhårda bänkarna när vatnet slutat skvätta in. Kapell finns.

4. Sikten verkar vara ytterst begränsad bakom seglen? Hur lång livslängd är det på ett segel förresten, och på vilket sätt slits det?

Sikten är dålig men man får ägna sig en del av tiden till att ha uppsikt på sin styrbordssida mest. Seglen kostar som en dieselmotor ungefär i underhåll och värdeminskning. De töjs dels ut vilket ger mer lutning på kryssen och även sömmar kan behöva ses över. Men man kan använda motorn på bidevindbogar om man inte har råd att köpa nya segel. Dessutom ska man ändå ladda och göra varmvatten så lite motorgång r aldrig fel.

En lagom riggad båt upp till 8-12 m/s i motvind och upp till 20 m/s i sidvind och medvind.

Att man får vara ute och köra båten oavsett väder skulle jag inte ha något problem med, jag sitter själv nästan alltid uppe på fly - oavsett väder.

Likaså gör det inget att farten är måttligt, att åka runt 10 knop är bara trevligt. Men hur snabb är en båt runt 45ft egentligen? Snabbare än en 30ft pga skrovlängden och segelytan? Om man söndagsseglar alltså..

Farten är inte anledningen till segling nej. Men det känns möjligen lite mer fartigt när man gör farten själv s.a.s. 6-7 knop är rätt svindlande och hurras ständigt av alla i brunnen.

Detta kanke är väldigt dumma frågor, men jag är verkligen helt okunnig ang. segelvärlden.

Sällsynt intelligenta frågor från dig som redan verkar vara i gång att spana in segelbåten med stort S. Inte minst är det en utmaning och mycket att finslipa i den nya båten.

Men tänk alltid att närsomhelst kan du starta motorn och rädda en eventuellt uppkommen svår situation. T.ex om du av misstag gått över stag och behöver vända upp båten mot vinden så seglen kommer på rätt sida igen. Bra med en extra stark motor då.

Välkommen in i dieselsparargänget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade motorbåt i familjen under hela min barndom. Vindsurfade själv mycket som yngre, och var ganska bra på det.

Sedan typ 2002 byttes Baylinern mot en segelbåt och jag var inte alls förtjust i det, båten var en Jeanneau 2000. Tyckte det var besvärligt att komma ut på sjön med den och den segla eländigt jämfört med surfbrädan :) har provat både mindre och större segebåtar sedan dess och är fortfarande fast besluten att bara surfbrädan seglar bäst :) Men principen är ju den samma, inte svårt att segla alls. Många får det att låta svårare än det är.

En mindre motorbåt är bara så behändig att komma ut med, när man inte har lika mycket tid som då. För att inte tala om höst och vår när masten skall upp/ner, allt fixande mm, mm

Kör nu bara Buster X med Evinrude 75 E-TEC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan segla med olika club i england eller frankrike.

Det områd är oftas reserverat för kvällen, men utan att ser havet du få en del liv inne som att laga god mat, lysna musik, läsa en bra book etc...

När det är sommar det finns inte så mycket problem men du kan ta en Nauticat som jag, det svara på din fonderingar.

Om du ha bra segel från början de använda du mellan 6 och 10 år.

10, 15 knop är bra till 20 det är ok efter det börjar blir tuff men det är ok till 30 knop, 40 ock 50 knop är ok om du är ute och kan inte göra annat att vänta att det blir bättre. båten ska vara store än 35 feet.

att åka runt 10 knop är bara trevligt. Men hur snabb är en båt runt 45ft egentligen? Snabbare än en 30ft pga skrovlängden och segelytan?

30ft det blir 5 eller 6 knop, 45ft det blir 8 knop. Det beror på segling erfarenhet, vind,spi, om du vill surfa etc... För att gå fort du måst ha en bra besättning med dig. Det är inte att trycka på gasen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...