bayliner2755 0 Postad 28 November , 2008 Hej Är det någon som vet hur pulpitfästerna på en bayliner 2755 sitter fast i däcket,är skruvarna genomgående med mutter på undersidan eller skruvade rakt i däcket bara. Jag har försökt att lossa dessa skruvar men dom snurrar bara utan att komma upp Är det någon som vet hur sidofönsterna alltså de öppningsbara sitter fast har försökt att dra åt skruvarna med de snurrar bara Ibland när jag skall starta så händer det inte något ,men efter några vridanden på nyckeln så brukar det funka,det är djä....otrevligt att inte kunna lita på att den startar och jag grunnar på att byta startmotor.men den sitter ju illa till och så har jag läst lite på nätet att det skall finnas ett startrelä eller slave selenoid motorn är en Mercruiser 5,7 l -90 är det någon som vet var dessa sitter tråkigt att byta starten och det inte löser problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 29 November , 2008 Hej, Reling och peke sitter med genomgående skruv och med bricka och mutter. Alltså måste man vara två pers. en på utsidan och en på insidan. Muttrarna kan vara MKT svårt att hitta och MKT trångt. - bara att tålmodigt leta. Har du kollat startnyckellåset? kostar lite att köpa ett och testa, eller klickar det i startmotorn? - då kan det tyda på att den behöver renoveras eller att jordningen inte är korrekt. //RC Senast ändrad av RCarlsson | 29 november 2008 | 09:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 November , 2008 Ja det sitter med genomgående skruv och mutter, bra om man är två som hjälps åt ovan/under :-) Jag gissár på glapp i dödmansgrepps kontakten, hänt mig flera ggr tidigare innan jag monterade bort skräpet! Kände första gången magen knyta sig på mig, låg på Björkskär och vinden hade vänt, inte en tendens till att tända, vickade på kontakten så Wrooom! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 29 November , 2008 Även sidofönster/ventilerna sitter monterade med genomgående skruv. Oftast är det en fast gänga i ytterdelen och en massa klet mot plasten. Lossa skruvarna och bänd försiktigt från utsidan så skall det funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 24 December , 2008 Hej. Startrelät på mercruisers motorer från-90 sitter på motorn med kontakterna uppåt, det är lätt att brygga dessa med en kabel för att testa. Det sitter långt framme på motorn på styrbord sida om jag minns rätt, inte långt från tempgivaren. Jag har elcheman som jag kan scanna in och skicka till dig om du vill, men jag har dem tyvärr inte hemma utan i båten, annars kunde jag ha sagt vilken färg det är på kablarna mellan startrelä och startmotor redan nu. Jag tror dock att felet ligger i växelväljaren. I växelväljaren sitter det en kontakt som hindrar motorn att starta om växeln skulle ligga i, likt automatare i bilvärlden, börja med att bygla denna. Hjälper inte det så hade jag monterat en lös startknapp paralellt med startlåset, hjälper inte detta?, först då hade jag kollat startrelä och startmotor. Om det är startmotorn så råkar jag ha två fungerande liggandes. Jag bytte tre svänghjul och fyra startmotorer i somras på min 2755-90 innan vi hittade ett förrädiskt fel på motorn som gjorde att det ibland tog tvärstopp, och då slets kuggarna av på svänghjulet. Den ena var fabriksny och var monterad i ett par timmar innan jag bytte ut den för att jag trodde att det var fel på den. Dessa släpper jag till rätt kurs.' Hälsningar Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 25 December , 2008 Förresten. Startmotorn sitter inte så illa till som man tror, både jag och en kompis till mig (han är 2m lång) byter startmotorn på 20 minuter. Koppla loss batteriet/ batterierna. Lägg dig bredvid motorn lossa de två långa skruvarna som håller Startmotorn (underifrån, 9/16 nyckel) Vrid ut startmotorn och ställ den på nosen och koppla loss kablarna, klart. Montering sker ju i omvänd ordning. KOPPLA KABLARNA INNAN DU MONTERAR STARTMOTORN, det är trångt och pilligt och svårt att se kablarna när startmotorn sitter monterad.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2755 0 Postad 2 Januari , 2009 Hej Tack för alla svar Skruvarna till pulpitfästerna hittade jag under den jäv.... heltäckningsmattan i ruffen bara amerikanare kan komma på en sådan lösning. Jag provade idag att bara dra runt maskin och det klickar i motorrummet titt som tätt ibland så går startmotorn in så vad tror ni,är det inte startmotorn som behöver bytas för om det vore tändningslåset eller växelväljar kontakten eller dödmansgreppet så skulle väl inte starten klicka? Idag så gjorde jag en ny upptäckt när jag skruvade bort en klädd (jäv..... heltäckningsmatta igen)panel i bakre sovutrymmet,där hittade jag pumpen till duschen är det någon som vet om den tar vattnet från vattentanken eller utifrån?Förre ägaren har tagit bort varmvattenberedaren så det saknas en slang till bakre duschen så jag får nog skarva i en bit där så jag kan använda den kan vara bra att ha. En annan sak som jag märkte i somras (i allt regn) var att kapellet går innanför targabågen och det innebär att allt vatten eller en stor del av det rinner in i båten,jag har tänkt att man kunde sätta en u list eller något så att vattnet följer listen och sedan ut eller har någon nåt annat förslag på lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 2 Januari , 2009 Pumpen till duschen som du hittade tömmer duschlådan, alltså det använda duschvattnet och kastar ut det genom en skrovgenomföring. När du ändå har den framme så ta av locket på pumpen och kolla över impellern. Jag brukar smörja mina impellerpumpar med jättemycket vaseline, jag vet inte om det är rätt, men det fungerar jättebra. Normalt sett så sitter tryckvattenpumpen under steget ner i ruffen (vattentanken sitter ingjuten under midkabinen framför bränsletanken så länge denna ej frusit sönder). Sedan sitter varmvattenberedaren i motorrummet på babord sida strax akter om skottet mellan mottorrum och midkabin. Därifrån går det sedan varmvattenrör akterut till duschen vid badbryggan, samt föröver till pentry, samt dusch. Sedan, om det är så att det klickar i motorrummet men startmotorn inte snurrar så är det ju att hänföra till startmotorn eller startrelät. Jag ska ut till min båt i morgon, med lite tur kommer jag ihåg elschemat och kan kanske ge med konkreta tips. HaDet Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 3 Januari , 2009 Har samma problem med kapellet o targa. Något förslag på lämplig list? tätningen på kapellet räcker inte till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 Januari , 2009 Hej! Lösningen för att slippa vattenläckage kapell/targabåge är en alu. u-list som skruva fast på targabågen och sedan sys det i en s.k kedelist i kapellets stycken runt om som man sedan trär i listen. Länk till en någorlunda bild på hur det ser ut på min båt: http://www.baylinerownersclub.org/gallery/Winterstorage/DSC00014?full=1 Insidan: http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album318/DSCF2387?full=1 Bilderna kanske inte talar för sig självt men, listen är alltså monterad på fram och baksida av targan och kapellets delar träs i från sidan och upp, t.ex taket först och sedan respektive sidor. Vid borttagande av rutorna måste man alltså dra ur dem nedåt sett, dock behövs ju inga knappar på targabågen. Mvh /Persk PS. Minego, du kan ju alltid kika hur jag gjort på min båt om du vill se hur jag menar. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 3 Januari , 2009 Tackar Persk!!!! Mitt problem är akterkapellet. Läckte som ett såll , tätade hjälpligt under sommaren med vanlig fönsterlist, framför, självhäftande. Funkade ganska...bra. Men givetvis bara en tillfällig lösning. Försöker nu leta på en antingen gummi/plastlist, förlimmad o sätta framför.Den bör vara vit för att smälta in. Får leta vidare under vintern. EV kan list man sätter vägg o badkarskant vara nåt som passar går oxå enkelt att skära till rätt bredd o vet att limmet sitter bra. Din lösning är givetvis den bästa o går jag bet så blir det din lösning, hör av mig i så fall!!!! Vatten skall finnas utanför inte i båten......finns lampor o högtalare i targan o förr eller senare skiter det sig nog med funktionen och vattnet tar sig vidare ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser