Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Kappseglarn

Kappsegla med en Seacat?

Rekommendera Poster

Jag är en ung kappseglar o tänker fixa ett projekt om 2 år på mitt gymnasie. Då vill man inte ha en stor eller för dyr båt att hålla på med så då tänkte jag på Seacat. Är det nått satsa på?

Jag undrar hur bra seglar en seacat?

För jag var när o köpa en härom året. Skulle vilja kappsegla med den.

Det beror nog mycket på utrustningen då ska den så klart ha spinnaker så den får lite fart o sen är det kul att segla med spinnaker.  och fräcsha segel osv.

Jag tycker att det låter som ett bra projekt, men vill veta om det är nån som har kappseglat med en seacat förut?

Skulle bli tacksam för svar. Om det är ingen ide så får man kolla på en annan båt.

Hälsningar Wille Från Enköping SS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett Stortrissar på kappsegling, så alla får vara med.

Det är ju det som är det fina med LYS, det fungerar som ett handicap system för båtar. Tanken är att du skall kunna tävla mot kamrater i andra båtar på rättvisa vilkor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe lys kan jag kan typ det mesta om lys o klassregler för entyper.

Kom stortrissarna bra till på kappseglingarna? har hört lite dåliga rykten om de:/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog vara en idé att satsa på en båttyp som inte är mycket kappseglad. Många snabba kappseglingsbåtar har alltför bra LYS för att hävda sig på LYS-kappseglingar, både för att duktiga seglare har seglat upp LYS-talet och för att de är byggda för att kunna trimma på ett bra sätt, (tex backstagsbåtar) vilket straffar sig i LYS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla båtar går att kappsegla med, allt beror inte på materialet.

Jag har vunnit alla kappseglingar som jag deltagit i med min havsfidra, hon har ett lys på 0.75 eller om det var 0.78 kommer inte ihåg exakt rätt nu.

I en klubbregatta med 40 talet båtar med bla ett par x99or och x102 osv i fältet vann jag med original segel från 75. Vi har en herre på 85 bast i klubben som vunnit flertalet tävlingar med sin ohlson 22. Stortrissar har även de kommit bra men inte på pallen. 

Sist vi hade en Seacat med så kom den väl näst sist men det var en barnfamilj som tyckte det var kul att prova något nytt. Men med bra grejer och en sammanstrålad besättning går det säkert komma bra med en Seacat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det va en seacat med och kappsegla när jag kappsegla IF i halmstad.. gick inte så bra för dom kom ofta långt ner i paleringarna .. vet iof om det va båten eller besättningen ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska gammal tråd det här.

Roligt att det finns andra unga kappseglare här!

Jag har själv funderat på att skaffa en Midget eller Rock, men det har aldrig riktigt blivit av.
SeaCat är det heller inget större fel på, men du kan ju kolla hur snabbseglad båten borde vara i LYS tabbellen, om du också är ute efter något som har bra seglingsegenskaper.

MvH
Laserseglare på hög nivå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt mig så har båten ej uppseglat lystal, för seacat är en nybörjarbåt, det är ingen som har kappseglat rent med den förutom en som var med på byxelkroken för 2-3år sen och kom bland topp 20(den på bilden). Jag har även snackat med Pontus Göransson som har seglat Tjörn runt med en lika stor båt vid namn Minette. Och då piggna jag till och sa till mig själv jag ska göra samma sak fast med en Seacat:D Den kostar ca 15tusen sen kan jag sommarjobba till matrial, så som färg,block, tampar m.m Jag ser fram emot detta det är en lagom båt för du har en viss tid. Jag är inte förtjust i trä arbete men slippa plasta hellre. I sånafall ska jag traila runt den och kappsegla med den när man har bil och sånt.

Kul att man inte är den ända unga kappseglarn, jag önskar fler jolle seglare kunde börja segla kölbåt. Jag har seglat  jolle i 8år men inget för mig kölbåt är roligare på nått sätt:)

//Wille

post-10005750-1394235845,2132_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu, jag har seglat jolle sedan jag var 2½, och nu år 2008 var jag ner på Laser 4,7 Världsmästerskapen till Kroatsien, för att den här sässongen övergå till Laser Standard.

Kölbåtsseglandet på Åland är inte speciellt lätt när man är ung, men jag har aktivit i tre år seglat 606a.

Vår familj hade tidigare en Marieholm 32E, och den seglade bokstavligen som en kratta, men den var underbar att bo i, och när det blåste lite mer och vi seglade med bara minsta focken kunde man gott och väl komma upp i 5 knop, med spinnaker kom vi någon gång upp i närmare 10.

Kölbåtssegling är otroligt roligt, och det skulle vara kul om man någon gång skulle få ihop till någon träff för unga kölseglare, ex. vid Åland Runt eller något liknande, så man skulle segla mot varandra, och umgås i hamnen.

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kappseglat med min båt som har lågt LYS.
Två nackdelar är:
1. Det finns nästan inga andra låglysare på banan, så man får köra ett ganska eget lopp. Bra på ett sätt, men det är ju att mäta sig med andra båtar på banan som hjälper till med utvecklingen av mig som seglare.
2. Vinden dör ofta ut ju längre dagen går, och eftersom man är längre på banan är det en klar nackdel. Dessutom är det inte ens säkert att man hinner i mål innan banan stänger!

Men allt går att kappsegla, och man får många uppskattande kommentarer när man kommer i en båt som är långt irfrån en rejser.

Länktips, jag startar först på Södertörnspokalen 2008,
http://www.bhq.se/page1/page119/page120/page120.html
...och jag går i mål sist i samma tävling...
http://www.bhq.se/page1/page119/page121/page121.html
:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åland runt låter lite som ett svårt ställe att segla på. Men det kanske bara för att jag bor i Enköping, vi försöker göra så att vi får stora tävlingar hos oss istället som 18-timmars. det jätte kul att segla på Mälarn, det är olika vindar, och mycket öar så det blir jätte kul segling:)

På våra kvällseglingar så tar vinden slut som du säger men så fort vi har gått i mål eller inte så ökar vinden direkt efter vi har lagt till vid bryggan, så alla blir lite små sura då och detta händer ofta:) så därför tänkte jag man kan den tiden med en seacat:) men det skulle bara vara kul att göra en fräsh seacat man ser de nu förtiden att de är ut seglade segling är slut, tampar också, bottnen ucsh men skulle var kul att meka med. Jag vill senare ha en båt med lys med 1,10 som NF,Maxi Racer eller större båt som 11:metre. billig båt men seglen blir dyra men får se. Annars fixar jag bara upp en seacat och säljer den. Annars får det bli en Ohlson 22, RJ85:)

Som sagt 1,5år kvar tills det är dags att fixa projekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag kollade bilderna och det är inga små båtar du möter O.o du får lite kämpigt med misilen. Fina NFar var med ^^ har aldrig sett de för.:)

post-10005750-1394235845,3675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en gammal Starbåt. För 15 tusen får man båt med centrumlyft, trailer och flera segelställ. Man vinner förmodligen inga kappseglingar på LYS (1,13), men är det lätt väder med mycket kryss är man nästan garanterat först i mål iaf,

Helt klart den roligaste båt jag haft. Bo får man göra i tält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är inte lätt - tyvärr är det ofta så det ser ut på kappseglingarna.
Näst långsammaste båten var en B-31:a.
NF:arna seglade med spinnaker så vi seglade inte i samma klass.
Vi hamnade ganska i mitten på familjeklassen - helt OK tycker jag.
Det var inte båten som avgjorde den placeringen ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inte att pyssla med trä. Starbåt har ej spinnaker, och det måste en segelbåt ha enligt mig. Isånafall en 606 skulle vara jämförbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej ush ush, inte Star, det är dyrt och jobbigt.

http://www.xsracing.org/images/home/1244.jpg

Starbåten är en ganska stor båtklass, med spinnakker så vitt jag vet, men dock så seglar man av mästerna när man kommer upp på högre nivå och racerar.

606 är en av sveriges största kölbåts entyps klasser, men då måste man också bo i telt.

Köper man en 606 ska man tänka på att köpa en med nya roderprofilen och en med innermodul, vilket inte de äldre hade.

En H-båt eller Express annars?

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då vet man lite mer om 606^^

Jag har en begränsad budget ca20tusen. Sen ska jag bara köpa ett projekt^^

Om jag ska ha en kappseglingsbåt när jag blir äldre blir det nog en NF. h-båt 3st jag vill ha en båt som man kan vara 4-5personer och inombordare så NF är perfekt. Expressen är en stor och tuff klass jag får se om man kanske skaffar en sån som sidan av båt som man kan traila till andra kappseglingar. Men som det ser ut nu bara ett projekt arbete^^

post-10005750-1394235845,6829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä?

Vad ska man med spinnaker till, den planar ju bra ändå.Skrattande Men visst, riggen är kanske lite komplicerad för en nybörjare. Soling då? Nästan lika snabb som Starbåt och med spinnaker.

Varför envisas med tröga gamla snikbåtar när man kan få en fullblodsracer för samma peng? Husvagnsbåtar som Express och NF kan man köpa när platsbehovet så kräver. Försök ha lite kul tillsdess.

Tycker jag,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men spinnaker är roligt och gör så att det blir mer action i det hela:D Soling skulle vara nått som första båt, önskar klassen kunde komma tillbaka igen:) om jag köper en Soling köper du än då? Så kan vi köra Match Race;D

Du träffa en punkt som jag inte gillar att kalla en NF för husvagns båt:O . Om min pappa fick höra att NFen var en husvagnsbåt skulle han inte bli minsta glad. Som tur är jag lungnare sen är Shipman mer husvagn isånafall;) NF är som en stor jolle^^ har bäst roder känsla säger många, som Curt Gelin.

Vi bor i ett fritt land så det gör inget med passa dig till vem du säger det till bara;) haha

Bild på en soling från WSS med Conny Wilen vid rodret:D

post-10005750-1394235846,5779_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla beboeliga båtar är en kompromiss mellan seglingsegenskaper och utrymme. NF är en förträfflig kompromiss, men den kan ju inte jämföras med en båt som är konstruerad med segling som enda syfte. Det tror jag att även din far kan gå med på. Express tex, känns som en låda Lego i seglingskänsla i jämförelse med en Starbåt.

Jag hade själv en Starbåt som första egna segelbåt, så jag är väl lite färgad. Nackdelen är att jag aldrig lärt mig segla spinnaker. Det skulle verkligen behövas på Elogen jag har nu.

Du får komma över och lära mig, sedan kan vi matcha.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju inte varit besättningen det beror på ju... he he.  Foten

Skämt åtsido. Trots att vi ofta tar in kontrollerna på klubbseglingarna känner jag att vår Seacat är en bra förstaseglare med mycket potential. Nu håller jag på att ordna nya segel och hoppas på att det skall ta oss en bit upp i fältet samtidigt som vi utvecklas som seglare.

Köp du en Seacat. Du lär inte hitta nåt' bättre för dom pengarna

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej kul att så många har gett tips och kommenteratGlad

Det är som sagt några år kvar men jag har kollat hur de i 3an gör sina båtar så jag tror det kan bli mycket arbete på en sån kort tid och kosta med pengar för att få den kappseglingsklar. Så jag tar mitt Laser projekt istället båten fick jag och sen kan jag fixa den till ett bra skick  så om någon skulle vara sugen på ett ny renoverad Laser så kan ni kolla hit men det är inte för än om 2år den är klar^^ om 1,5år börjar själva projektarbetet så får se hur det går.

Men jag kommer att ha något i den storleken som en seacat är. Ohlson 22 eller Aphrodite 22 eller något liknade. Jaja vi får se .

///William

Senast ändrad av Kappseglarn | 27 maj 2009 | 15:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...