Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Akvavit

Diesel. VW vinner över Volvo Penta

Rekommendera Poster

Tack Roger!

Tycker också att det varit kul att läsa och skriva. Först när jag hittat Bryggsnack brukade jag bara läsa - tror att det var över ett år... Nu under hösten har jag köpt ny båt, och skrivit mycket.

Men en del inlägg gör att jag funderar på att sluta skriva... Inte alls bara i denna tråd. Inte alls bara de påhopp som är riktade mot mig... Alla nedlåtande sluta tjafsa eller vilka löjliga åsikter du har. Tycker att alla borde få respekt för sina åsikter. Och att mycket av värdet hos Bryggsnack är möjligheten att snacka/diskutera/käfta/tjafsa...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Nej Jonas !!

 

Du är inte mer korkad än jag i sådana fall, vi kanske bara har lite olika humor och inget ont i det hoppas jag inte gjorde dig alltför upprörd men jag tycker att inlägget liknar lite VP är bättre/sämre än WW av den anledningen kom jag att tänka Biltema debatten vad som är bäst orginal eller pirat o.s.v det kan gälla vad som helst :-)) t.e.x olja.

Ja detta forum är toppen men lite glimten i ögat måste vi få ha

 

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Nu tänkte även jag kasta mig in i debatten och kasta lite sten i glashus.

 

För att göra en lång historia kort så har jag VW:s V6 Tdi i bilen och älskar den där, men att ha en motor med gummisnodds drivning i en båt känns inte helt okej. Vem, var & hur gör man ett kamremsbyte i ett trångt maskinrum i en liten båt utan att det kostar en förmögenhet vart tredje eller fjärde år? Och har ni sett hur remmen sitter till?

Så där för åker jag omkring med min gamla gjutjärns diesel i båten.

 

Tack för ordet!

 

Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej.

Fel motorgeneration tror jag?. Den kamremförsedda VW V6an har inte mariniserats....

Precis som vissa andra biltillverkare har VolksWagen fattat att det inte finns många supportrar av kamremmar, och därför har VW marin precis som bilarna med samma motorgeneration kamkedja, den borde hålla i alla fall ett par tusen timmar utan underhåll. Denna kamkedja driver kamaxlarna till inloppsventilerna, sedan drivs avgaskamaxlarna av kugghjul från inloppskamaxlarna. Snyggt och underhållsfritt. Dessutom har man rullvippor som löper mot kamaxlarna.

Sedan har Volkasnurran en inbyggd oljepump, så vid oljebyte trycker man på en knapp och vips så tömde man motorn på  olja.

Impellern sitter dessutom framåt, så vid impellerbyte lossar man fyra skruvar så tar man av locket och kommer åt impellern, man kommer åt lätt och behöver inte tråckla sig in mellan remmar och stök.

Servicevänligt va?

Jag antar att din båt hade gjutjärn när du fick den och så länge den knattrar hade jag inte bytt, men om man ska dieselkonvertera och står i valet och kvalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller fabrikatet på motor så väger faktiskt utbudet av service och tillgång på delar väldigt tungt för mig -då jag försöker fixa det mesta själv av ekonomiska skäl. Är det något som jag inte kan göra själv så är det en stor fördel att många kan VP.

Sen kan det ju vara så att när det gäller NYA motorer så finns det många andra fabrikat som är klart intressanta ur både prestanda- och prishänseende, ex. vis Lamborginis dieslar.

 

Roger

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest att jag inte alls fattar liknelsen...

Motorolja --- det enda man vet är syntetisk/mineral diverse siffror, typ 10W-40.  Till och med glykol verkar mer komplicerat (aktuell orimligt lång tråd).

Dieselmotorer --- här finns massor med detaljer i produktblad, tester i båttidningar, man kan provköra själv och märka skillnader. T ex en så bekväm finess som att VP-díeslar har elektroniska reglage... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat .. en så bekväm finess som att VP-díeslar har elektroniska reglage...  !!!

 

-Då får man ställa frågan , är det bra med elektroniska reglage ?

Någon här som kan förklara och även då självklart har användar erfarenhet av BÅDA ! Kanske bytt båt/motor från det gamla systemet till det nya elektroniska?

Trevligt att få höra ett tyckande från den praktiska sidan, och inte ett ''jagtrorattdetärbättre''  syndromet  ..!?!?!

Tackar på förhand !

( ... hörde jag någon som sa ..snart vår ? :-)

JCC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke fördelen med elektroniska reglage är att manövreringen blir mjukare och mer steglös än trad vajer/kabelreglage.. Jag har provat båda i liknande båtar och visst är d fint med mjuka växlingar och mjuk o fin reglering av farten. Men d beror ju på priset d, dock ska instalationen va i d närmaste skottsäker enl tillverkare och jag har inte hört att någon fått något större problem med dom elektroniska reglagen annat än några tidiga reglage som spökade i överföringen. Dvs fram blev back o tvärt om, lite lagom läskigt för dom som upplevt d men d e minst lika läbbigt när man brakar in i bryggan pga att vajern/kabeln går av eller likn.. Fast d e klart plockar man ut en ny båt med elspakar så bör man iaf inte leka rambo i hamnen d första man gör, risken finns ju alltid att d kan vara behäftat med något mindre elfel eller fel i programeringen som stör signalen mellan reglage och motor d kanske handlar om en båt på miljonen men d räcker ju if man råkar vara köpare av just den båten.

Dessa spakar är ju ingen nyhet, dom har ju funnits i många år men på större fartyg. Nu är d fritidsbåtarnas tid, och fler o fler tillverkare hänger på. Bra för konkuransen och priserna sjunker nog framöver och allt fler lite större båtar kommer nog mer ellr mindre detta bli standrad på..

Jag vet inte om d e värt dom extra kronorna att instalera i efterhand, men köper jag en båt med El spakar redan monterat så ser jag d inte som en nackdel iaf.. Dock är jag inte lika impad av Vps Ips system för dom pengarna kan man gott köpa bp både fram o bak och ändå ha mycket pengar över till annat.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu evc.

Har alltid haft vajer innan men nu bytt till el-reglage. Jag har varit med om att flängt av växel vajer i otid och även pimpelgasat hem ifrån läsö. Och nu har jag elektroniskt, väldigt ovanligt att köra i början för växel svarar ej direkt efter som det e en signal. men det kom efter ett par växlande OCH det kommer oxå att paja en dag som vajen gjort flera ggr.Men jag tror det e bra saker tiden går ju faktisk framåt. Dom e sköna att växla och gasa med. Pajar det och du vill gasa vet jag inte om man kan men växla får du lossa vajern som sitter ifrån donet (ecuatorn???). Hade elektroniskt på fiskebåten för många många år sedan och aldrig felade de.



Senast ändrad av Einarsson | 05 december 2008 | 01:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Jonas du har så rätt du fattar inte liknelsen  Obestämd

 

Ha det

 

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metafor = Ord eller utryck hämtade från ett annat sammanhang som används för att beskriva någonting med hjälp av en liknelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag ser inte jag några bra alternativ till VP, men med tiden får man hoppas att dom andra motortillverkarna ettablerar sig mer på marinsidan.Glad

Magnus

post-10000874-1394235710,1254_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du har missat i den marina världen? Men vi har ju både Yanmar och cummins maskiner att tillgå som allternativ till Vp. Jag håller båda tillverkarna högre än Vps nyare maskiner.. Förr var Vp oslagbart men nu hamnar d tyvär långt ner på listan, du får förlite för pengarna helt enkelt..

Yanmar har alltid haft bra maskiner men dom har vad jag minns varit dyrare än Vp tills för några år sedan då Vp började tillverka sin D-serie. Nu ser d dock ut som att Yanmar är billigare och har en jämnare bättre kvalitet än Vp dessutom. Cummins/mercrusier ligger bra till i pris med om man ska jämföra penga mässigt, dom har oxå bra priser på sina reservdelar/slitdelar.

Helt klart kommer vi få se fler uppstickare iframtiden som WV etc. Om dom är bra d får tiden utvisa, men just nu räcker d att dom är billiga för att kunna knipa en bit av marknaden.. I en lågkonjuktur är även tillverkarna ytterst priskänsliga, och större varv kan börja titta på andra allternativ till Vp som dom kanske använt i sina båtar i över 30 år.

Skulle jag byta i min båt till diesel så hade ju jivetvis peninsular legat bra till, och även Mercrusiers D-tronic 7,3a. Att ens titta på den 400 000kr dyra D6an är inte lönt och på tok för mycket pengar för en Diesel i detta segment..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förmodligen missat mycket vad det gäller marinmotorer, och jag hoppas att det blir en jämnare fördelning mellan marinmotorerna än vad det är idag.

Jag ser bara till eftermarknaden på volvodelar att det finns många aktörer där idagGlad.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco,

Du har tjatat om att VP-dieslar är för dyra i flera trådar... Men har du kollat fakta?

D4 som denna tråden främst handlar om finns som sagt jämförd med Yanmar/BMW och Cummins/Mercruiser i Båtnytt 11/2007. Priserna är med testdrevet, enligt tidningen:

Cummins QSD 4.2 ES 270 = 313.100 kronor

VP D4-260 DP = 341.000 kronor

Yanmar 6BY 260Z = 323 477 kronor

Billigast är bara 8% billigare än den (dyra?) VP-dieseln. Som å andra sidan enligt testet ger klart bäst acceleration (den enda av de tre med kompressor), är tystast och drar minst diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att jag har tagit reda på fakta Jonas annars hade jag inte utalat mig om Vps dieselar..

Som vi ser i jämförelsen som du lagt fram så är Vp dyrast, d har jag själv kommit fram till. Vad som dock inte står är reservdelspriser och detta är egen undersökning som ligger till grund för valen.. Men d gäller inte bara motorn utan hela drivlinan. Och reservdelarna/slitdelar/servicen är över lag dyrare hos Vp än övriga tillverkare.. Bättre prestanda spelar föga roll i detta segment, 2-3knop till vps fördel är inte rellevant i sammanhanget. Sedan så är d avsevärt mycket enklare att få tag i bättre beg bravodrev och sköldar till nyare mercrusier och yanmar till bra priser..  

Back to basic och den som klarar av att bygga en enkel billig maskin som blir billig för Svensson att äga.. D som kostar är service, att motorn drar 1cl mindre per dist är inte intressant för medelsvensson. Vad som spelar in är service,reservdelspriser, och inköpspris.

Mercrusier har sin 1,7d-tronic med commonrail, säkert någon konverterad bilmotor i grunden, men den är lätt, prisvärd enkelt uppbyggs och drar hyggligt lite sås.. Sånna maskiner efterfrågas mer o mer nu i båtar, dom ska vara små och lätta. Vp har inte vad jag vet någon som kan mäta sig med detta i sitt sortiment just nu.. Således blir uppstickare som WV som redan nu har små lätta billiga maskiner ett ordentligt hot mot tillverkare som Vp med flera.. Kan inget om WVs maskiner men dom har ju funnits med några år nu och vad jag vet så har jag inte hört någon klaga ännu på maskinerna.

Yanmar används i mer o mer av Norska varv som Viknes osv, även svenska varv överger vp och satsar på andra märken, förmodligen av samma anledningar som jag övergav volvo dvs man får förlite för pengarna och maskinerna känns inte längre lika användarvänliga som dom gjorde förr. Yanmar är bra maskiner men inte dom billigaste, finns flera anledningar till d. Dock var Yanmar först och drar fortfarande längsta strået bland tungviktarna. Dom satte måttstocken högt redan för flera år sedan med sin 300 diesel. Ett bra bygge utan onödiga finesser som bara går o går. Ett bevis på att d fortfarande går att bygga något enkelt som presterar bättre än den nya tekniken gjorde då..

Detta går att vrida på lika länge som d finns märken att tillgå, och jag säger inte att volvo är skräp, dock att andra tillverkare är billigare överlag.. Resten är personliga åsikter om vad jag anser är den bättre dieselpuffran i segmentet.. Att var o en försvarar sina respektive maskinval är inte annat än naturligt..

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Rexco,

Då förstår vi vad du menar, kärnan i det du skriver är:

Back to basic och den som klarar av att bygga en enkel billig maskin som blir billig för Svensson att äga.. D som kostar är service, att motorn drar 1cl mindre per dist är inte intressant för medelsvensson. Vad som spelar in är service,reservdelspriser, och inköpspris.

Men den här tråden handlar om 2 dyra motorer i en dyr båt. På Blocket finns några begagnade Nimbus 300R med begärt pris mellan 1475.000 kr och 1780.000 kr.

I det sammanhanget känns det lite futtigt att göra en stor skillnad av 30.000 kr extra för en D4 jämfört med Cummins eller Yanmar. Kanske 4% extra för 300R med 2 motorer.

Skillnaden mellan D4-225 och VW V6-225 är enligt Vi Båtägare 11-2007 ännu mindre:

Volvopenta D4-225 = 302.400 kronor

Volkswagen TDI V6 225 = 297.000 kronor = 2% billigare (mindre än 1% mindre för 2 st i 300R)

Visst ska man sedan göra service och köpa reservdelar. Säg (vilket jag tycker verkar extremt överdrivet) att det kostar 5.000 kronor extra per år att sköta om VP-dieslar på bästa sätt. Det blir 50.000 kronor på tio år. Fortfarande fickpengar (3%) jämfört med en båt som totalt kostar 1,5 miljoner eller mer... Att äga och köra en 300R i tio är kostar minst en miljon totalt. 50.000 kronor är mycket pengar, men...

VIKTIGAST är istället andrahandsvärdet (bättre hos VP verkar det, åtminstone i Sverige), livslängden (svårt att veta, men motorer som tillverkas enbart för marint bruk tycker jag borde tåla full gas timme efter timme bättre), kvalitet (VP har svensk tillverkning, i Vara i Västergötland) och att motorvalet känns bra (jag skäms inte för att jag hellre kör en motor byggd i Sverige).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gröna färgen är Volvo Pentas, resten är oftast något annat med ett påstämplat VP. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänkte lite utanför tråden men d var  i d stora hela bara för att upplysa signaturen (Nyfiken) om att d faktiskt finns andra alternativ till Vp. Och dela med mig av dom erfarenheter jag har av andra märken. Sedan vad man själv tycker är bäst d e en smaksak, billigt blir d aldrig med båtmotorer. Men en sak jag inte kan förstå är varför volvo ska envisas med att vara dyrare än andra märken över lag just nu. Så var d inte förr då låg Vp under dom flesta i pris och reservdelar. Vad har hänt dom senaste åren?? Är d som på bilsidan att dom försöker lira i lyxklassen och på d tor att ett högt pris är lika med bäst maskin??

Vet inte om jag kan hålla med om den prispolitiken men även om Vp presterar bra i tester så räcker d inte i dessa tider om man inte kan erbjuda ett bra pris på inköp och delar. Folk är priskänsliga och tar d billigaste likt varorna i korgen på Ica. Man står o tvekar mellan Hainz o felix ketchup och tar i slutändan felix för den är billigast, även fast man vet att hainzen är godast, för d har man ju läst i någon mattidning.. Nu bygger inte detta på någon grundlig och nogran forskning om varorna i närbutiken. Men när man tar in offerter från olika tillverkare på maskiner med liknande prestanda så väljer nog dom allra flesta d billigaste allternativet. Kan ju mycket väl bli volvo som är billigast just den gången, d varierar ju en aning från båt till båt och gång till gång osv...

Andrahandsvärdet i nuläget vet jag inte hur d ligger, dock har både Yanmar och mercrusier blivigt vanligare i båtar. Så d är nog bra jämt skägg däremellan.. Förr var nog Vp herre på täppan och har nog fortfarande den största andelen i fritidsbåtarna i detta land. Men andra märken växer globalt sett och d ger i sin tur ett mer fördilaktigt pris i slutändan..

Men jag tror nog fortfarande på att man ska hålla på befinterliga konstruktioner så länge d bara går och försöka utveckla dom till fullo, innan man bygger nya och nitar dit för mycket prylar som kostar pengar att utveckla.

De finns många bra exempel på att detta är möjligt, Bmw tex hade en äldre rak bensin sexa som har sina rötter i sent 80 tal. Grunden finns nog kvar än i dag i någon bil, men vad dom gjorde d var att förfina och slipa på denna hyvelbänk till den 5 år senare drog mindre bensin än Volvos 2,5 liters 5a. Och hade dessutom mycket mer krut i sej.. Så visst är d möjligt att åstakomma förändriing..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu var det väl så att Rexcos inlägg i den här tråden (som du påpekar i fetstil) var ett svar på ditt inlägg där du frågade vad han har emot VP. Han förklarade det ganska bra tycker jag...

Har förstått på i princip alla dina inlägg att du håller VP som heligt. Fine, inget fel på det, men förstå att inte alla gör det....

När du sedan räknar med att det överdrivet kostar 5K mer per maskin om man kör VP... ok kanske är det överdrivet men...14 L glykol á 84:- är en bra slant bara det... Om man har ex.vis en Yanmar kanske man klarar sig med en vanlig glykol för halva priset på Feltema? Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... tycker kanske att du borde läsa det Rexco skrivit igen... Och jag frågade inte vad han har emot VP...

Rexco var ju tydlig att han tycker att VP-dieslar är dyra --- Jag svarade med att påpeka att fakta är att skillnaden i pris är liten. OCH Resco har i sitt senaste inlägg förtydligat att tidigare var VP billigare, nu är de dyrare = det är förändringen från billig till dyr han främst ogillar.

Det förstår jag fullt ut. Visst är det irriterande att börsnoterade bolag som Volvo så gärna hellre vill tjäna mer pengar kortsiktigt... Fyra kvartalsrapporter varje år, vinsten ska helst stiga var 3:e månad...

(... och 14 liter à 84 kronor är bara vart 3:e år = 392 kronor per år)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du skrev väl:

Rexco,

Du har tjatat om att VP-dieslar är för dyra i flera trådar... Men har du kollat fakta?

 

Varpå Rex svarade på detta...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo,

Håller VP som heligt --- gissar att du vill hålla liv i debatten genom att provocera lite... Men andra läsare kan ju undra: Varför så VP-fixerad?

Bakgrunden (som du KillerBoo har läst om, tror jag) är att min fru och mina döttrar bestämde att Aquador 26 HT -- en sån ska vi ha... Och fakta är att bland begagnade 26 HT finns det bara VP-motorer att välja på --- flertalet diesel, några bensin. Inget annat motormärke.

Och håller man på och letar och tittar och provkör och besiktigar och funderar och väljer och köper... Ja då blir man ganska motorfixerad. Det är ju den största skillnaden mellan mina alternativ. Alla VP = läst mycket i deras faktablad.

Min dröm-motor --- det är en helt annan: elhybriden Steyr = diesel 250 hk med elektrisk motor på 37 kW (Vi Båtägare 7-2008) som gör att man kan glida helt tyst genom kanalen eller på väg in i badviken. Vore även guld att ha så mycket batterier ombord, så att man aldrig behöver snåla med strömmen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men steyr har inte bara en hybrid, dom har oxå mycket bra små smidiga dieslar. Dock ska dom vara lite halvknöliga att skruva (inte många som skruvar dessa tyderligen) med har jag hört genom andrahandsinformation. Ska dock ta denna info med en nypa salt som all annan andrahandsinfo. Dock var steyr rättså dyra sist jag kolla, låg nog tillomed lite över Vp i prisFlört hehe. Dom har lite konstig, ellr ska man kanske säga avancerat elsystem. Detta var en svag punkt förr, är nog mycket bättre nu.. Dessa har jag bara sett på pall och aldrig i någon båt. Skulle vara intressant om någon provat steyr och har positiva erferenheter. Kan ju mycket väl vara ett bra allternativ i en lite mindre lättare båt. Lombardidni (har jag stavat rätt?) har ju annars en liten kompakt 200hk för en billig peng, denna har jag heller ingen erfarenhet av, mer än d man läst och sett på bilder.. Även info och provkörningsrapporter om dessa maskiner ä intressanta...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite högre upp i denna tråd skrev jag att VP mest är grön färg.  Det berördes inte ens i senare svar, men faktum är att VP knappt tillverkar några motorer alls, varken diesel eller bensinare.  Själv har jag en D1-20 från 2008 och det är en Perkins, en Engelsk motor alltså.  http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, debatten är egentligen inget f mig att hålla liv i, eftersom jag inte åker diesel, eller har för avsikt att göra så. Vidare skrev jag inte för att provocera (om du menade i ordets mest negativa betydelse?). Det var helt enkelt så att även i andra trådar har du hela tiden framhållit VP:s förträfflighet osv, utan att vad jag kan se, ta till dig av argumenten mot VP(-dieslarna).

Själv har jag varken råd eller lust att lägga förmögenheters förmögenheter på båtlivet. Nuförtiden har jag båten uteslutande (nåja, blir väl en o annan nöjestur på sommaren också) till trollingfisket. Småbåtarna har jag till pimpelfiske osv vilket väl därmed diskvalificerar mig själv från inlägg i trådar av den här inriktningen, men ville bara få sagt att dina inlägg nog kan tolkas som lite VP-fanatiska :) Så, ja i den bemärkelsen kan jag hålla med om att jag provocerade lite. Men absolut inte menat på nåt elakt sätt. Tog du det så, ber jag om ursäkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte riktigt.

 

VW som är ganska nya på marinsidan har lite att jobba med ännu. VW har dock visat upp sin nya V8á på 350 hp i Sverige i november, på Scandnavian boat show 5-9 nov.

Om V8án har samma grymma vridmomentskurva som de tidigare VW dieslarna så kommer den verkligen vara en farlig konkurrent till VP D6-370, dessutom så väger den återigen mindre än Penta, ca 200 kg mindre än D6, så snart har VW ett bra alternativ, 20 hästar mindre och 200 kg mindre. Skulle inte förvåna mig om snabbbåttokar hade valt den lättare motorn mot att offra 20hk...

Jag vet vad jag hade valt, fast jag är ju en V8 freak, jag har en i båten och två V8 bilar, en BMW och en Landrover...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej KillerBoo,

Ingen fara, tog det inte heller som elakt, alls. Du behöver inte be om ursäkt.

Ärligt, så var din provokation en bra tankeställare -- Varför hålla på och försvara VP, varför ägnar jag min tid åt det?

Det borde väl de anställa hos VP sköta -- finns inga Volvopenta-gubbar här på Maringuiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland bilar har jag bara haft Honda och Renault...

Så Akvavit, nu är det din tur att komma ut:

Varför ägnar du din tid åt att argumentera för VW-marindiesel på Bryggsnack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...