Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Akvavit

Diesel. VW vinner över Volvo Penta

Rekommendera Poster

Fick idag min båtttidning med ett test av Nimbus 300R.

Tidigare levererades den med KAD300 motorer, men den nya D4án var för stor och passade inte som dubbelmontage. Nimbus sade upp ett 25 årigt äktenskap med Penta och fann en bättre partner, VW.

Med 2st 265-6 motorer toppar den 2,5 knop mer än den gjorde med KAD300 motorerna och drar 0,31l mindre per Nm i toppfart!. Den drar även mindre bränsle vid march, 30kn. Tänk då att hade D4 fått plats så hade den vägt 470kg mer,,,,tom. 

Pinsamt för Penta att bara kunna erbjuda Nimbus en D4, en gjutjärnsklump som väger 235kg mer/st än sin konkurrent VW och är sämre på alla punkter, buller, vibrationer, bränleförbrukning, dynamik, allt helt enkelt.

Skönt att Penta fått allvarlig konkurrens och synd att de inte tänkt progressivt innan. Hela världen har gått in i en lågkonjunktur och Penta kan stöta på en lågkonjunktur utan dess like om de inta vaknar upp. Hoppas att otroheten hos Nimbus väckt dem så att de börjar bygga modena motorer med egenskaper som kunderna vill ha. Nu lever de på gamla meriter och säljer ett sämre alternativ, kanske till och med ett sämsta alternativ, för även Mercruiser har sträckt på sig och levererar små, smidiga och lätta commonrailmotorer som slår Penta i storlek och vikt i förhållande till effekt.

Heja dieseltrenden, hoppas bara att priserna ger med sig framöver... Fast VW är ju redan ett stort stycke billigare än Volvo Penta per hästkraft, men kanske lika dyra om man tar kilopriset för den som är intresserad av barlast......

Ska bli kul att se reaktioner på denna trå´ n från traditionalisterna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De var ju trevligt att någon annan också märkt att penta är i fritt fall pga sina D-motorer vilka jag inte vill ta i ens med tång. Nu inte bara för att de inte är prismässigt konkurrenskraftiga utan även har  för mycket elektronik samt inte går att köra på gammal hederlig diesel. Tacka vet jag de gamla gjutjärnsspisarna. Lycka till med ditt nya motorarrangemang/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag någonsin varit så förtjust i volvo överhuvudtaget, dom för bara ett dj..la liv och har på tok för dålig prestanda kontra vikt.

Men vad ska man göra när dom har 80% av marknaden i fritidsbåtvärlden?

Tyvärr är ju både Yanmar, Vw och Bmw dåligt representerade i våra hamnar vilket kan trassla till det när akuta reparationer behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nog jättenyttigt.

Men Nimbus satte för några år sedan in Yanmar-maskiner i sina båtar och det ledde inte till några lägre priser generellt. Det enda det ledde till var att dessa båtar nu har ett lägre begagnatvärde än de med Volvo-spisar.

Sen gick ju Nimbus tillbaka till Volvo igen...

Funderingar från en som kör en gammal Nimbus med penta-rova i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du menar att VW 265-6 bara väger 325 kilo. Men enligt VW sidan

http://www.vw-m.de/index.php?id=447&L=1

är det utan drev: * Dry, without gearbox (ZF 45A: 35 kg; Z-Drive: 101 kg)

Har för mig att KAD300 totalt väger 580 kilo -- så skillnaden är inte 235 kilo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till jonas 478.

Jo, så var det ju. Så länge kad300 fanns så hade ju penta ett alternativ som fungerade i Nimbus300R, som ej heller vägde så förbannat mycket.

Det var sedan när kad300 ersattes av D4án som väger 660kg med drev som utvecklingen gick bakåt. Stoltheten, Pentas egenutvecklade motor exklusivt för marint bruk passar i deplacerande fiskebåtar eller som generatordrifter i stationärt bruk.

Stor tung motor passar inte i planande båtar som ska trailas efter en SUV. Varje kilo räknas...

Jag kanske var otydlig i min artikel, men prestandan som stod i testet var ju i jämförelse med ett test av Nimbus 300R med KAD som tidigare testats och VW som testades nu.

Viktjämförelsen var mellan VW 265-6 och D4án och inte KAD´ en.

I testet lovordades dessutom KAD300´ n som en tyst motor, samma db värden mättes som med VW motorn, de nya pentamotorerna D4 och D6 bullrar och vibrerar mer än sina föregångare / konkurrenter.

Hoppas att detta förtydligande klargjorde lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Trodde att D4 mest var ett nytt namn på KAD44 / KAD300, eftersom cylindervolymen är samma (3,7 liter). Visst är det konstigt att vikten ökat 80 kilo. Det är förstås bra att D4 har förbättrats, t ex ljuddämpare på kompressor och en generator på hela 115 Ampere -- men det borde väl inte väga så mycket extra...

Däremot så har jag läst flera test i båttidningar av D6-motorerna och jag är övertygad om att du har fel i ditt påstående om dB -- D4 och D6 bullrar och vibrerar mer än sina föregångare / konkurrenter -- för alla mätningar jag sett säger motsatsen, att D6 är fantastiskt tyst. Och jag har även provåkt och upplevt en STOR skillnad mot KAD44 (som jag ändå köpte, av andra skäl). Jag har lagt in mätvärden i en tråd jag startade om KAD44 och D6 för ett par månader sedan, när jag valde mellan dessa båtmotorer: 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247773

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som sagt själv en KAD44, som är den äldre varianten av KAD300. Och när jag nu tittar på produktbulletinen för D4-motorn, så verkar ditt grundläggane påstående men den nya D4án var för stor och passade inte som dubbelmontage vara en total missuppfattning:

KAD 300 har längd = 311 740 193 = 1,24 meter från skölden framåt

D4 har längd = 198 784 = 0,98 meter från skölden framåt

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm

KAD 300 har bredd = 437 351 =  0,79 meter

D4 har bredd = 373 380 = 0,75 meter

Alltså är D4 lite smalare och mycket kortare än KAD300. Det räcker faktiskt att se på bilderna så är det uppenbart att D4 är klart kompaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akvavit,

Varför skriver du enbart inlägg som spyr på VP-motorer --- är du säljare för en konkurrent?

Lite fakta från en jämförelse i Båtnytt 11/2007 --- som jämför 3 diesel: Volvopenta D4, Cummins/Mercury och Yanmar --- är att Volvopenta är bäst på det mesta: Högst fart, bäst acceleration, lägst förbrukning i höga hastigheter, tystast i marschfart. Bäst på allt väsentligt.

Vad gäller storlek så hittade jag nu ett test i Vi Båtägare 4-2008 där KAD300 jämförs med nya D6-dieseln. OCH storleken på dessa är nästan identiska. Längd/bredd/höjd:

KAD300 = 1244/788/758

D6 = 1218/753/780

Två centimeter högre bara --- nog skulle Nimbus kunna få in mer än 2 st D4 om de ville, de skulle kunna få in 2 st D6-motorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gjorde nu det jag borde gjort från början -- kolla Nimbus hemsida... Fast man tror ju inte att folk ljuger... Sanningen är att Nimbus säljer 300R med Volvopenta D6-370, både på sidan för denna modell:

http://www.nimbus.se/modelPageR2007.aspx?pageid=835

och i nya katalogen för 2009 som också finns på Nimbus sajt.

Akvavit -- Varför sprider du osanning? Om detta inte är ditt eget påhitt, tala om exakt vilken tidning och vilken sida detta du påstår står:

Fick idag min båtttidning med ett test av Nimbus 300R. Tidigare levererades den med KAD300 motorer, men den nya D4án var för stor och passade inte som dubbelmontage. Nimbus sade upp ett 25 årigt äktenskap med Penta och fann en bättre partner, VW.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm har inte Vp någon d3 som sträcker sig uppåt 200 pållar?? Jag har för mig d iaf, den kanske hade passat bättre i nimbusen? Jag är inte heller något fan av Vps nyare maskiner, gillar dom äldre ad41 tamd40 ad31 osv. Dessa var enkla och hade hyffsat drag, 31an var på sin tid ganska lätt och smidig för att vara en diesel.. WV marinmaskiner kan jag inget större om så där kan jag inte utala mig någo större. Men dom är nog bra, dom som har Arvor båtar bara öser lovord över hur bra dom e. Obs detta är hörsägen alltså ryktesvägen så man kanske ska ta infon med en nypa salt..

Dock håller jag både Yanmar och Cummin dieslar mkt högre än Vp, och ska d vara riktigt rehjält så ska d självklart vara CAT. Dom har kvar sina lyckade konstruktioner och lägger inga pengar på onödigt lull lull. Detta lönar sig i längden, teknik kostar och den kostar mest när den är som nyast. Och d är så som glasklart att något med mycket ny teknik i slutändan blir dyrt. tekniken är bara bra om man har någon nytta för den, men jag ser inte 4st kretskort och 3st databoxar som något måste ha i en ny dieselmotor. Finns ju tillverkare som klarar sig utan alla dessa boxar och kretskort. Någon typ av styrbox kommer altid att finnas men d e alltid lättare att felsöka och byta en box eller ett kretskort än flera som dessutom ska lira ihop..

!!!MVH REXCO!!! Just my 2cents

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas478.

Gillar inte att ljuga, eller att bli anklagad för detsamma så jag kollade. Jag måste medge att Nimbus300R tydligen erbjuds med D6 motor, men då bara med en?. Ärligt talat så orkar jag inte söka genim hela Nimbus sida, men jag tror inte att min källa, europas största motorbåttidning Boote nr 12-2008 sprider osanningar.Det jag skriver i mitt anförande är att den inte får plats som dubbelmontage. Den som har tid kan ju kolla detta påstående, men jag litar på att det som står i tidningen är sanning...

Det som står i tidningen är att Pentas D4 motorer som väger 1320kg för ett par inte passar in i Nimbus 300R som dubbelmontage, men att VW snurran 265-6 passar i dubbelmontage och bara väger 852kg per par komplett med drev.

Det står också att Nimbus 300R tidigare levererades med dubbelmontage av KAD300 motorer.

Och eftersom du är så väldigt nogrann och kräver sidnummer så ska jag också vara det, det står i ovan nämnda tidning på sidan 60-61 och där finns även en bild, tagen av Nimbus själva med dubbla folkasnurror monterade i en 300R.

Jag tycker om bilden med vitlackerade motorer i ett vitt motorrum, det ser liksom rent och snyggt ut, men då måste ju motorerna vara rena och täta.

Då var den saken förhoppningsvis avklarad, jag sprider inte osanningar, i alla fall inte avsiktligt eller medvetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas478 har ju hettat till och det är ju kul, så länge vi behåller temat i fokus.

 

Jonas hänvisar till diverse tester och det vill jag också göra.

I vi båtägare nr 11-2007 testades Volvo Pentas D4-225 i jämförelse med VW TDI V6-225.

I detta test utsågs VW till bästa båtmotorn, det är sant, det står till och med på förstasidan på nämnd tidning. I jämförelsen hade man straffviktat testbåten med folkasnurran eftersom testet skulle bli rättvist??? för att Pentan väger 200 kg mer. Konstigt resonemang eftersom varje båt med en folksnurra kommer att väga 200kg mindre än motsvarande Pentabåt. Skippa det för tillfället.

I testet hade VW lägre bränsleförbrukning, lägre bullernivå, mindre vibrationer, bättre acc(48% snabbare från 0-20 knop), högre toppfart, lägre pris, motorinstallationen är kortare, lägre och smalare.

Penta hade lägre bränsleförbrukning på toppvarv (dock var den inte llika snabb som folkan på toppvarv) och ett bättre servicenätverk i Sverige.

Av ovanstående får man dra sina slutsatser själva. Hade jag haft råd så hade jag köpt mig en folkasnurra, en 265-6.

Gokväll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista meningen du skrev -- Nimbus sade upp ett 25 årigt äktenskap med Penta och fann en bättre partner, VW. -- är ju fortfarande fel. Det verkar vi vara överens om. Och detta står väl inte i Boote 12-2008, eller?

Även påståendet att det GICK att få in två KAD300, men att det inte går att få in två D4 är rimligen fel, med tanke på att D4 som sagt är mycket mindre än KAD300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvopenta D3-190, med 190 hk i vevaxeleffekt, väger 330 kilo med DP-drev (81 cm lång, 65 cm bred).

Med SX-drev väger en D3 lite mindre, 325 kilo.

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/c_diesel_sterndrive/p_diesel_sterndrive.htm

Fast för normala behov är det väl mer rimligt att välja en D6-370 och få i princip dubbelt så många hästkrafter som med två D3 (380). Kostnaden för service halveras väl nästan?

Vikten hos en D6-370 (med DPR-drev för farter över 47 knop väger den 770 kilo) är dessutom lägre än hos två VW-265...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog att D4 inte är en särskilt bra motor jämfört med D6, eftersom D4 som sagt är en efterföljare till KAD44 och KAD300 (med kompressor och bara 3,7 liter volym).

MEN eftersom det går att få plats en D6-motor i denna båt, en Nimbus 300R, så är detta förstås den relevanta jämförelsen. Särskilt som båten i Sverige (som sagt) säljs med D6. Och så vitt jag vet har VW ingenting alls som kan tävla med D6-370 -- eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att påpeka är väl också att OM det är sant (?) att det går att få in 2 st KAD300 i en Nimbus 300R... så att det även går att få in 2 st D6-370...

Då skull Nimbus kunna få in 370 * 2 = 740 hk

VW = 265 * 2 = 530 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Boote är en tysk båttidning... Och VW är ett tyskt företag...

Gissa vem som betalade för att sätta in två VW-motorer i en Nimbus från Göteborg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boote -tysk tidning?

VW- tysk motor.

 

Oskyldig

Roger

S-tan du hann före

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 01 december 2008 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma från jobbet har jag letat fram Vi Båtägare 11-2007 och kollat upp båten (Nidelv 725 Sport) som motorerna i detta dieseltest sitter i. Jag har nu fyra synpunkter:

(1) Nidelv 725 Sport säljs just nu två på Blocket, en med KAD300 på 285 hk och en med D4 på 260 hk. Men testet gäller två motorer med 225 hk --- den enda rimliga förklaringen är att då när testet gjordes var 225 hk maximum som VW kunde leverera. Men redan för ett år sedan fanns VP D4 med 300 hk -- en motor som självklart hade vunnit över VW-225 i allt utom kanske bränsleförbrukning.

Även detta test verkar uppenbart sponsrat av VW, varför annars jämföra den mest strypta D4-dieseln med den starkaste VW-dieseln?

(2) straffviktat VW-båten med 200 kilo --- Nja, så står det inte i artikeln, det står Vid testtillfället hade vi två identiska båtar viktade så nära varandra som man kan komma. Båda båtarna var fulltankade...

Håller med om att det är en oklar formulering. Men har NÅGON läst ett ENDA båttest där de lagt i sandsäckar eller liknande för att kompensera skillnad i motorernas vikt? Jag tror att det är en slarvig formulering som betyder full tank, full vattentank, tom septitank, lika många passagerare, lika många batterier, förare med samma vikt, osv --- hade de lagt i 200 kilo sandsäckar så hade journalisten skrivit det i klartext.

Lägg till detta att Nidelv på sin hemsida skriver att vikten på 725 Sport är 2100-2300 kilo så inser man att det kanske även är båtskroven som behöver kontrollvägas.

(3) Nu ett år senare har VW lyckats skrämma hela 265 hk ur samma 3,0 liter diesel. Det borde väl jämföras med att D6 ger max 435 hk (med IPS-drev som tål kraften) och jämför vi då hästar per kilo så är skillnaden inte så stor:

VW = 265 hk / 444 kg = 0,597 hk/kg

Volvopenta D6 = 435 hk / 770 kilo = 0,565 hk/kilo = 5% mindre

Volvopenta D4 = 300 hk / 660 kilo = 0,455 = klart sämst = den som VW helst jämför med

Volvopenta D3 = 190 hk / 330 kilo = 0,576 = 4% mindre

(4) en tyngre motor med större cylindervolym har rimligen längre livslängd. Tjockare gods, lägre kompression och större marginaler i kraftöverföringen. Jag tycker att Vi Båtägare skulle ta upp risken att en BILMOTOR som konverterats till marin motor inte alls är lika tålig för marint bruk som en diesel som tillverkats ENBART för att sitta i båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var intressant det här, hoppas att fler engagerade skribenter blandar sig i debatten.

Att peta på Penta i Sveriges båtvärd är som att kasta sten i glashus, det visste jag ju redan när jag startade trå´ n. Konstigt att inte fler blandat sig i debatten, men jag hoppas att folk läst och inspirerats.

Det hävdas att formuleringar i det tyska testet skulle uppvisa brist på journalistisk integritet genom att vara partiskt till sin egen landsförvants födel. Då vill lämna en passus till de tester som andra skribenter hänvisar till, i svenska tidningar till den svenska motorns fördel, är även dessa då partiska i er mening. I så fall kan vi utesluta dessa tester och då finns det bara ett test kvar där utlänningen utsågs till vinnare...

Själv tror jag att en journalist som håller sitt yrke högt snarare granskar det han antas favorisera noggranare och mer kritiskt för att bibehålla sin trovärdighet. Jag må ha andra åsikter än journalisten, men om jag inte tror att testerna utförs opartiskt och vetenskapligt så kan jag ju sluta att abbonera på dessa tidningar och snöa in helt och bara tro på mig själv hela tiden.

God kväll

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lars,

Jag tycker att du snedvrider mitt argument, jag har aldrig påstått att journalisterna skulle vara partiska i de texter de skriver i ett test. Problemet uppstår långt innan, som jag skriver ovan:

Gissa vem som betalade för att sätta in två VW-motorer i en Nimbus från Göteborg...

Kanske måste jag förtydliga. Jag tror inte att Nimbus betalade kostnaden. Jag tror inte att Boote gjorde det. Bara VW har ett rimligt intresse att bekosta denna specialare (argumenten finns ovan).

Samma sak med Nidelv -- de båtar de säljer har D4 på 260 hk eller 300 hk, så varför skulle de betala för att erbjuda test med den minsta mest strypta D4-motorn? Nej, återigen är det rimligen VW som betalat (för att Nidelv ska sätta en D4-225 i en av sina 725 Sport). Kanske som motprestation till att Nidelv fick en VW-225 gratis?

Journalisterna kan välja ja/nej att testa de båtar de erbjuds att testa. De kan inte välja vilka motorer som ska sitta i båtarna.

Och därför tycker jag att det är mycket mer troligt att jämförelsen är schysst när det är uppenbart att det är BÅTFIRMAN som har bekostat att sätta olika motorer i samma båt. Det verkar mer rimligt att det är så när t ex Aquador eller Sea-Ray har lånat ut flera båtar av samma modell med olika motorer -- när de FAKTISKT även säljer sina båtmodeller med dessa olika motorer.

Just Aquador tycker jag är extra intressant (dels för att jag har en sådan, men) framför allt för att efter att testerna gjorts så har Flipper Marin övergått till att enbart sälja Aquador med VP-diesel i sin paketerbjudanden -- TROTS att amerikanska Brunswick som äger Bella (som tillverkar Aquador) även äger Mercruiser. Ändå säljs Aquador i Sverige i praktiken enbart med fiendens motorer. Mer om detta i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247773

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här börjar likna Biltema debatten angående oljor  som kommer igång till hösten när alla skall byta olja, många tror men ingen vet , själv kör jag Yanmar med piratoljefilter från Fram Cool

 

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goddag -- Yxskaft... ;-)

Om du inte orkar läsa tråden och se vad den handlar om -- varför skriva ett inlägg alls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Morgon

 

Det var det jag gjorde och log för mig själv !! därför kunde jag inet låta bli URSÄKTA

Flört

 

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl mer korkad än genomsnittet, som inte fattar det roliga...

Men summeringen många tror men ingen vet gäller väl i så fall HELA detta Bryggsnack-Forum?

Då är det dags att sluta slösa tid här. Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ, NEJ, JONAS!

Fortsätt attslösa din tid - kul med lite tjafs här på MG nu när det är det enda som man kan göra innan båtlivet sätter igång igen.

 

 

RogerGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...