Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Pierina

Ska vi verkligen skylla på Kineserna?

Rekommendera Poster

Skall jag ha dåligt samvete för all skit i världen så kan det lika gärna kvitta! Man kan inte ta på sig all skuld här i världen Jag vill leva oxå. Jag skäms inte för att jag lever ,kör bil,båt åker på semester eller konsumerar i största allmänhet. Den dagen vi kollektivt slutar konsumera den dagen drar vi på oss större problem än någon kan ana!

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men OM det är såpass illa ställt med jorden som det framställs och OM det är så bråttom att ändra livsstil som det sägs och OM problemen bara kan lösas genom att var och en på individnivå tar sitt ansvar och håller sig inom sin ytterst lilla tilldelade utsläppskvot, utan andra bränslealternativ eller andra varor eller andra sätt att försörja sig än vad som finns idag – ja, då är det faktiskt kört redan nu. 

 

Det som börjar göra mig mer och mer irriterad med denna typ av nyhetsrapportering är att den skapar oro, ångest och dåligt samvete utan att visa på några vettiga alternativ. Det räcker tydligen inte att bo i välisolerat flerbostadshus, släcka lågenergilamporna, skölja ur mjölkpaketen, köpa kravmärkt, åka kommunalt till jobbet och byta till fyrtaktare. Nej, man ska fortfarande skämmas.

 

Tala om för mig var jag kan köpa en billig elbil som fungerar, låt mig veta när alla ICA-affärer bara säljer varor som producerats och transporterats utan någon miljöpåverkan och när alla kan värma sina hus med el som inte kommer från vare sig kolkraft, kärnkraft eller annat giftigt, när det finns en hel arbetsmarknad med bara gröna jobb och när jag kan köra min båt på vätgas till lågpris. Alternativt, säg till när det är dags för mig och hela mänskligheten att skjuta sig så att miljöutrymmet räcker till. Till dess – vänligen knip igen larmtruten och låt mig leva mitt liv.

Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var inte meningen att förstöra nattsömnen och dagslullandet.

Jag tänkte bara uppmärksamma er på att det kanske inte är relevant att peka på Kineserna .

Varför läser ni denna sida om ni får så ont i magen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SUCK!! Och svenskarna är många fler än du och jag är tillsammans. Så de andra svenskarna borde ha sämre samvete och deffintitivt göra mer än vi innan vi gör någonting.

Men du skojar väl?



Senast ändrad av Pierina | 28 november 2008 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kolvätebränslen, olja, naturgas och kol som utvinns i världen bränns till absolut största delen upp och ger växthusgaser som t.ex. koldioxid.

Idag är det knappast möjligt att öka oljeproduktionen, de gamla källorna sinar fortare än vad man kan finna och utvinna nya källor.

Naturgas kan öka sin produktion ytterligare en tid.

Kol finns det 10-100 ggr mer av än olja och naturgas.

Om man försöker beskatta dem hårt i vissa länder, för vissa ändamål, så kommer detta bara marginellt att minska efterfrågan och priset. Men de kommer att säljas och brännas upp likafullt.

Slutsatsen är egentligen att det enda som kan minska koldioxidutsläppen i världen är att få till stånd en begränsning av världsproduktionen, så att priset för ALL användning stiger utan att samtidigt det höjda priset kan medföra att produktionen ökar ännu mer, genom t.ex. att göra syntetdiesel från de jättelika kolreserverna.

 

 

 

 



Senast ändrad av Seawolf | 28 november 2008 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 av världens 20 mest luftförorenade städer finns i Kina. Över 30 procent av Kinas vattendrag är allvarligt förorenade, avfallshanteringen blir en allt större utmaning och den biologiska mångfalden är hotad. Kina beräknas inom ett drygt år ha världens största koldioxidutsläpp. Miljöproblemen i Kina blir värre för varje år.

http://www.swedishtrade.se/landrapporter/?objectID=7223

 

Fraktfartygen gå fulla med containrar med allt möjligt som tillverkas billigt där, tillbaka går de nästan tomma ty man har mycket höga tullar på införsel till lnadet.  80% av alla leksaker tillverkas i Kina

http://www.radio86.se/kina-idag/kina-i-medierna/7567/leksaker-som-inte-ar-att-leka-med-halsoskandalen-i-kina-2007

Något att tänka på nu när det snart är dags för julklappar,

Vad tror du är fokus när man ska tillverka billigt, miljö eller pengar?

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt samvete kan man bara få om man läser (tror) på smörjan som skrivs i tidningar. Jag slutade för över 10 år sedan att läsa dylika skvallertidningar som Aftonbladet och Expressen tex.. Dessa blaskor är bara fulla med vinklade åsikter från allehanda kreti o pleti som vill göra sina röster hörda..

Med nuvarande krisläge inom Finnans etc kommer nog världensundergång få stryka på foten bra många år till. Snart är d 50% arbetslöshet i detta land, och vad ska staten göra åt detta? Det är just nu ett större problem än några vinklade åsikter från stackars understimulerade satar som inte på annat sätt kan få ut sin frustration. Hade dom haft 20 mil till jobbet varje dag och helt saknat kollektivtrafik och andra transportmedel än egen bil hade dessa muppar oxå gnält över bensinpriset etc.. Men dom sitter i små lägenheter inne i stan och lever förmodligen på bidrag och har inga övriga bekymmer.. Då kan man ju med lätthet angagera sig i alleghanda Stoppa Suvarna kampanjer Det drabbar ju iaf inte dom..

Därimot drabbar sådant oss som är tvungna att ha stöddiga bilar för att överhuvudtaget kunna fortsätta våra arbete. Finns inga fungerade allternativ som faller inom ramarna prismässigt idag. Det som finns är Flexifule jänkepickisarna för 600 000 plus moms drar väl 3L etanol milen och låter inte lockande i mina öron. Men en staterlig miljökampanj på 10 000kr så var d bara 590 000kr plus moms att slanta fram.. Näpp fortfarande inte lockande..

Tycker jag gjorde mitt för en bättre miljlö när jag gick från En Mitsu L200 som drog över litern till en Bmw som drar 0,65 milen.. Bmwn är avsevärt mycket bättre att åka i d var en bonus och så får jag fortfarande dra Boggiekäran på 2ton.. Nackdelarna ingen 4wd inga diffspärrar och inget flak. Men man får tänka sig lite mer för var man kör bara så går d bra..

Men kontentan blir iaf ska man ha något som helst roligt så tär d på miljön hur man än räknar. Oavsätt om man spelar shack eller åker vattenskoter så har grejerna tillverktas i någon fabrik som spyr ut gifter.. D e bara att välja, allternativet är att inte göra något, varken äta, andas eller ens röra ett finger. Då är man miljövänlig.. Men att kalla sig dagens hjälte för att man köper kravmärkt tycker jag är fel och det är lika fel att skapa oro över hela landet med saker man inte vet är sanna eller ens existerar.. Finns ju seriösa forskare som fortfarande hävdar att växthusefekten är en bluff. Och tills det har blivigt bevisat att världensundergång kommer att äga rum om en vecka om vi inte slutar att andas på stört ja då kommer iaf inte jag ändra på min livfstil..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju den att nya knsumtionsländer, typ Kina och andra, med oerhört stora befolkningar, inte kan skicka ut lika mycket skit i atmosfären som vi gjort utan att det straffar sig.

Rexco och andra hajar det, tror jag. Men de förstår inte den moraliska frågan. Vi kan/får inte säga åt ett land med 1,4 miljarder människor att; Nä, ni får inte använda taskiga 2-taktsmotorer och kol eftersom ni är så jäkla många om inte vi lägger av med sånt.

Har dock hört att Kina om ett par år kommer att lansera en folkbil som kommer att konkurrera ut Volvo, Saab (framflör allt, de ligger långt efter) och de flesta andra märken på marknaden som envisas med att tro på explosionsmotorer. Det blir en elbil med helt ny kapacitet som kommer att slå västvärlden med häpnad. Good buy amerikansk och japansk bilindustri! Och vad händer med båtarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är alltså att vi ska hålla på kineserna!

De har inte råd att tillverka explosionsmotorer. 2010 säger de att de kommer med en folkbil som går på el. I kalifornien har ett foretag redan utvecklat en elbil som gör 1-100 på 4 sekunder och klarar 200 kilometer i timmen och 40 mil på en laddning. Glöm explosionsmotorn! I vattnet såväl som på land kommer elmotorerna att bli helt dominerande eftersom billiga batterier som är betydligt lättare och kraftfullare kommer att översvämma marknaden. Alla företag som inte hänger med i utvecklingen kommer att raderas ut (SAAB, Volvo etc.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi nu en gång för alla göra klart att koldioxid inte är en förorenare. Koldioxid är en luktfri, giftfri gas som vi alla även andas ut och inte kan leva utan.

Det finns mycket osäkerhet angående dess påverkan på klimatet, tro inte på all propaganda!

Är mycket mera orolig för allt annat skit som släps ut och verkligen är skadligt för oss och miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra om det kommer fram alternativ till dagen motorer. Frågan är bara vad vi ska ladda batterierna i elbilarna med? Så länge vi inte har överskott på miljövänlig elproduktion så kommer varje ökning av förbrukningen att slå på marginalen = fosil kraftproduktion. Räknar man då på totalverkningsgraden är det inte alls säkert att elbilen är mer miljövänlig än en snål diesel. Det är viktigt att se till totalverkningagrader vid jämförelser. Det övergår mitt kunnande och tyvärr tror jag att det gäller för de flesta som uttalar sig inklusive våra styrande. Sedan tycker jag att det är förödande för utvecklingen när det stiftas lagar som t.ex. den om katalysatortvång. Katalysatorn har gjort mycker bra för miljön, men varför inte begränsa utsläppsvärdena och det oberoende av teknink. Det tror i alla fall jag skulle driva utvecklingen snabbare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hummer miljövänligare än Prius

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article279920.ece

Då gäller det att elbilar blir miljövänliga före de införs.

 

Alla verkar jubla åt att Volvo och SAAB kommer gå under. Undrar hur många som jublar när det är faktum?

Vad är det som säger att inte Volvo och SAAB leder utvecklingen? Både säkra och miljövänliga bilar har de, men det är inte lätt med en värld full av köpare som fram till nyligen skrek efter stora stadsjeepar och då helst med en stor mullrande V8:a

Är det då Volvo och SAAB:s fel att de inte lyckat övertyga sin kunder?

Det heter ju att kunden har alltid rätt och nu springer tydligen alla efter att köpa en elbil eftersom Volvo och SAAB snart är nedläggningshotade eller vad springer ni efter?

Och då idiotförklaras ansvariga på Volvo och SAAB bara för att de inte insett att alla på några månader inte vill ha en diesel eller bensinbil utan en Duracell-kanin.

Ja de måste vara idioter som inte kan fatta detta. Hur svårt kan det vara. Tralla la.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elbilar utvecklades i sin nuvarande form redan innan 1900

http://www.geocities.com/Athens/Crete/6111/electcar.htm

90% av taxibilarna i New York var elektriska 1898.

Problemet är fortfarande, 100 år senare, billiga batterier som är betydligt lättare och kraftfullare kommer att översvämma marknaden.

Att lagra elenergi är fortfarande ett stort problem. Senaste åren har t ex försök gjorts med batterier innehållade flytande natrium 200-300 grader varmt. Inge kul att krocka med ett sånt och få en explosion.

Och bra batterier bara lagrar energi, var kommer själva energin ifrån? Återigen verkar det som om Kärnkraft är alternativet om det nu är så förtvivlat nödvändigt att komma bort från CO2 oavsett konsekvenserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wolksvagen och Toyota anmäler att de kommer att komma med elbilar 2010. Volvo säger att de kommer att ha en utvecklad elbil 2015. Jag lämnar det till läsaren att avgöra om det är tyskarna, japanerna eller svenskarna som har skit i ledningen.

Svensk el tillverkas ungefär 50-50 mellan kärnkraft och vattenkraft. Alltså blir en eldriven bil eller båt betydligt skonsammare mot miljön än vilken bensin eller etanolbil som helst (Observera att jag INTE skriver miljövänlig - ingen energi är miljövänlig. Det är ett ordval som används för att lura konsumenten och väljaren).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, elbilar var väl utvecklade runt år 1900. Den första bil som kom upp i 100 km/h var en elbil. Se bild.
källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_cars

Alla komponenter finns för att skruva ihop vettigt fungerande bilar. Bara tillverka på, inget nytt där.

Men det grundläggande problemet med att lagra elenergi på ett vikteffektivt sätt behöver fortfarande lösas.
Toyota Prius löser det hela genom att tillverka egen elenergi med bensinmotorn och är väl det mest lyckade försöket hittills. Men då används energi lagrad i bensinform som har högt energivärde per kilo och inte löser det grundläggande problemet.

Att lagra energi i form av vätgas som man elektrolyserar fram ur vanligt vatten har ju potential. Då kan man använda vanliga förbänningsmotorer och bara släppa ut vattenånga.

Att använda en vanlig förbränningsmotor har vissa fördelar som man inte tänker på: Jag har åkt elbil mitt i vintern får många år sedan. En försöksbil som man höll på att frysa ihjäl i och där man inte såg något ut genom rutorna. Varför då? Jo:
1) inga värmeförluster som behöver kylas bort från motorn
2) medför ingen värme varmvattenelementen i kupen och på vindrutan
3) medför behov av en extra värmare, i detta fall en klassisk BENSIN-driven Ebersprecher! I en modern elbil. 

post-15159-1394235698,8144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att vår elproduktion är nästan 50-50 vatten och kärnkraft, men vi är nettoimportörer av elkraft och det är det som är problemet. Vid varje ökning av konsumtionen måste vi importera mera och där är det svårare att säga hur tillverkningen skett. När/om vi får en 100% täckning av vårt energibehov genom kärnkraft, vattenkraft och förnyelsebar energi, köper jag fördelen med elbilar för det globala klimatet. Sedan måste erkännas att elbilar har en positiv inverkan på närmiljön, men minskar inte påverkan globalt. Som skrivs i ett annat inlägg. Med vårt klimat måste vi ha någon form av tillsatsvärme i bilarna. Det kanske är så enkelt att vi ska ha olika typer av drivanordning beroende på var på vårt klot vi bor. Varma solrika platser är lämpliga till elbilar och mörka kalla för förbränningmotorer. 

Om den svenska energibalansen finns en hel del att läsa på.

http://www.nordpool.com/system/flags/power/exchange/sweden/

http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Kraftläget/vrapp.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller elbilar och värme.

I den del av sverige där jag bor behöver man bara extra värme i kupén typ 6 månader/år. Resten av året behövs ingen värme och en månad behövs kylning. Varför ska jag ha en inneffekt förbränningsmotor hela året för att värma kupén med någon kW en liten del av året? Är det då inte bättre med en elekrisk kupévärmare på timer när man laddar och en liten kamin under drift? Det måste ju vara bättre ur ett systemperspektiv om man nu kan producera tillräckligt med el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, jag ville väl mest påpeka att man ibland får överraskningar när man byter grundteknik. Av typen javisst ja, så blir det ja, tänkte inte på det. Man får se till så inte sidoeffekterna äter upp miljövinsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...