Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Dawa

Tips önskas på enkel täckning av båt

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva lite tips på en stabil men enkel lösning på täckning för båten.

Jag har den står på trailer i trädgården och har ett vinterkapell (en tight modell utan bågar) som går ner över relingen längs hela båten, men det känns som att den inte kommer räcka mot snön då snön kommer att ligga kvar på de stora platta partierna.

Sen har jag fått för mig att det är dumt att bara vira in den i ytterligare en presenning då den nya presenningen kommer ligga emot och skava mot skrovet. (Kanske larvigt)

Den är utsatt för ca 8-10 sekundmeter som mest.

Rent spontant skulle jag vilja ha någon typ av markbaserad A-ställning men tror vindfånget blir för stort.

Mottager gärna tips och idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En däckställning, fastskruvad i pulpits och takräcken och byggd tillräckligt högt så att snön kanar av självmant är en stabil och enkel lösning enligt min mening. Vindfång, javisst, men det håller ju bättre än med en markbaserad A-ställning som flyttar sig i vinden! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har tillverkat två st A-ställningar som jag placerar på för- och akterdäck. Dessa förbinder jag med en rejäl nockbräda med stöttor ner till A-ställningarna i 45 grader (4st). Basen på A-ställningarna sticker utanför relingen ca 15cm på varje sida och här använder jag vanliga spännband ner till trailern. Hela ställningen spänner alltså in båten mot trailern, sitter som berget. Sen är det bara att hiva över en lämplig press som man sen antingen spänner in mot trailer mha gummiband (kommer inte på vad de kallas men typ svarta gruffsingar, används på lastbilar, vanliga släp mm) eller tynger ner med sandfyllda dunkar eller liknande. Summa summarum: stabilt, billigt, enkelt och återanvändbart!

Mvh,

/ErikLXIV 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva INTE fast något i pulpits eller annat. Lösningen skall INTE byggga på att du litar på att just pulpits mm skall ta all last som kan bli avsevärd vid kraftig blåst. Nej, låt spännbanden göra jobbet, pss blir båten bara utsatt för nedåtgående last som man kan fördela med god kontroll. Det skall blåsa smådjävlar innan den konstruktionen ger upp, förmodligen flyttar sig trailern innan!!Flört

Mvh,

/ErikLXIV 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Också gjort en enkel A-ställning i trä. Fram lägger jag bara upp överliggaren på HT taket. Bak har jag gjort ett A. som jag ställer på däcket framför motorn. Har en biltema press (modell tjockare) och drar över. Sicksackar med rep under båt/trailer fram och tillbaka i pressens öljetter. Håller fast riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med A-ställning med 4 liters vattendunkar hängande i presenningen, brukar funka utan problem. Viktigt att det är bra luftdrag mellan båten och presenningen, då blir inte vindens påfrestningar så stora och ingen fuktsamling och mögel. Presenningen surras bak- och framänden att den inte kan glida.

A-ställning kan man både köpa och tillverka av regelvirke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...