Bahari 0 Postad 27 November , 2008 Funderar på att låta styrpulpetaren ligga kvar i sjön så länge som möjligt (ligger hyffsat långt ut så det blir väldigt sällan is). Något speciellt man bör tänka på mellan gångerna den används? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 27 November , 2008 Hej, jag brukar ha min motor nere för att inte impellern ska frysa, men tippar upp den när det börjar frysa åt, men glöm inte att när han ha varit uppe i kallt väder och man fäller ned han igen att låta den vara nere i fleraminuter så impellern tinar upp innan du startar. funkar bra för mig uppe i norrland, brukar bara dra upp båten på iskanten å låtan ligga där till jag använder den igen.OBS, utan konservering:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 November , 2008 Tycker det låter bakvänt som vår vän norrlänningen berättar om här ovan...men han borde ju å andra sidan ha praktisk erfarenhet av att det fungerar. Har du en vanlig 2t utombordare så borde du (enligt de instruktionsböcker jag kollat i) ha den nedfälld hela tiden för att undvika frostsprängning i kylkanaler mm...(nedfälld så blir inget vatten kvar i motorn) Finns en ganska färsk tråd om det här på forumet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 27 November , 2008 Ja, isfritt men kallt, då är det bra att ha den nere, det jag menar när det fryser åt är det att när jag har en tum is eller mer runt båten så är det bra att ha den uppe, för att det förenklar när jag bryter loss båten för att ut o åka. Senast ändrad av wetallt | 27 november 2008 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 November , 2008 Hehe, kul att höra någon som har väldigt annorlunda förutsättningar när det är dags att ge sig ut med båten... Bryta loss den ur isen för att ut o åka...antar att det inte blir så mycket vattenskidor då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 28 November , 2008 Hej, ja det blir lite kallt o speciellt ibland men det är bara att klä på sig, som i dag te.x 1 grad ute och sol, ån där jag ligger med båten har ett par cm is för det har varit minusgrader och snöat hela veckan som varit, men bara en liten bit utanför ligger hela bottenhavet öppet, blåser det inte för jävvlit i morrn åker jag ut o fiskar en stund och kanske ut till stugan, var för övrigt ner i förmiddas och startade motorn (johnson 25:a -75) 7:e rycket startade den på och allt verkar funka. båten är för övrigt en Ryds 4.70 från 70-talet nångång. Gamla grejer är inte så dåliga ändå. trevlig helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahari 0 Postad 28 November , 2008 Tack för alla klokheter! Motorn är en 40 hk Evinrude från -98 (2 t). Den klarar sig nog... Det jag funderade lite på var självlänsen. Den borde väl lämplgast lämnas öppen. Den går ju inte att tömma och i öppet läge ges ju vattnet möjlighet att expandera bättre än om den lämnas stängd. I morgon blir det nog en fisketur här oxå........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Plundberg 0 Postad 29 December , 2008 Hej har lämnat min stypulpet med 70hk Evinrude -86 i vattnet. Men nu när köldknäppen slog till även här i Västervik blir man ju lite orolig att den ej ska hålla. Har motorn nedfälld som jag läst mig till tidigare, har även startat den och åkt en sväng, senast idag. -6 grader med ett tunt istäcke.Kylningen fungerade bra.... Det jag undrar är hur kallt kan det vara utan risk för att motorn fryser. Och när blir isen så tjock att den riskerar skrov vid brygga? Undrar även om råd att ut o åka med tunnt täcke. Sliter man som fan på skrovet eller? Är fullständigt novis på båtar, mitt första år Men vill gärna ha den i iom jag gillar fiske och bor 40m från bryggan. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser