Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Dave1975

Beställa från usa

Rekommendera Poster

Funderar på att beställa detta från usa. Vad tillkommer av tullavgift/moms?

Dave,

Here is the list your after.    

1 x V-4 & V-6 ETEC filter kit, 5007045 $89.95  

1 x Fuel filter, replacement filter for the V-4 & V-6 ETEC filter kit, 502906 $5.75  

8 x Spark plugs, QC10PEPB, 5006308 $6.00 each. Total $72.00  

1 x  Lower Unit Gear Lube Pump, 775610 $10.50  

2 x Fuel filter, 502905 $9.50 each Total of $19.00  

6 X seal, 311598 .85 each. Total $5.10  

Total in parts of $202.30

Shipping to you with insurance $62.00 Total of $264.30

Senast ändrad av Dave1975 | 26 november 2008 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

264,3x1,1x1,25=363,41$ 100kr som posten tar ut i avgift.

Har du tur slipper du dessa pålagor 10% i tull och 25% i moms och postens avgift, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem att slippa tull och moms om både säljare och köpare är med på det, eller så går det att sänka tull och moms genom att värdförändring av godset. Men det är era samveten det hänger på. 10 % i tull har jag inte drabbats av, utan mellan 3-5%,  förstås bara marginell skillnad i slutändan.

Däremot så tycker jag inte det verkar blir speciellt billigt om du drabbas av avgifterna. Pumpen till exempel kan du ju köpa i sverige för för strax över hundralappen. Samma som jag använder till min zuke.

Det var annorlunda när dollarn låg på 5,70-5,80 tidigare i år.

Du kan ju spara en del på att skippa försäkringen också om du har lite stake. Har aldrig själv beställt med försäkring och kommer inte att göra det, bara ett sätt för någon att tjäna pengar på. Grejerna ovan är ju inte speciellt känsliga, men visst de kan försvinna eller dylikt.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt båda. Paypal på Ebay och kort i övrigt. Nu är det ju ändå genom mitt kort Paypal fungerar så skillnaden är marginell. Paypal sägs ju vara säkert eller säkrare iaf. Jag har dock aldrig varit nära att bli blåst än...

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om paketen skickas via USPS(Usa's post)=Hyfsat stor chans att slippa tull o moms
Dom stora privata fraktföretagen(DHL, osv)=väldigt liten chans att slippa tull moms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paypal är ju aningens säkrare eftersom siten du köper ifrån aldrig får reda på ditt kortnummer. Bara paypal vet om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen inte så mycket att spara på pumpen, men filter kitet kostar 1640,- här i Sverige Guld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställde i augusti ett roligt paket från USA.

Skickades med USPS. Kom bort på vägen (händer mig hela tiden Rynkar, för ett antal år sedan försvann en Systemkamera för 10 KKR i Sverige. Det skickades en ny, hade två ett tag då den första kom efter två månader..).

Hade ingen extra försäkring eftersom det inte påtalades vid beställningen.

Brev från Svenska posten, mail från USA.

Nytt paket skickas, inga extra kostnader såklart.

Paket 1 anländer ganska exakt 3 månader efter beställningen. 600 kr i tull/moms.

Veckan efter kommer paket 2, vilket var det nya skickade paketet. 600 kr till i avgifter.

Sitter nu med dubbla Suzuki org bränslefilter, oljefilter, vattentrycksmätare etc, kan förhoppningsvis sälja dessa på blocket i vår om inte USPS börjar argumentera.

Slutsats 1: kan ett paket försvinna, så försvinner det - i alla fall ett tag Skrattande

Slutsats2: Tull/Moms tillkommer ofta på USPS paket från USA.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Här kommer en möjligen dum fråga från en nykomling. Trevlig sajt förresten!

Jag köper något via en auktion på Ebay.com, exempelvis av en privatperson. Varan ska betalas med Paypal. Frågan är: vad garanterar att personen verkligen skickar varan till mig efter betalning? Finns det något hyfsat tryggt system för att genomföra ett köp? Eller är man utlämnad till säljarens goda vilja helt enkelt?

En annan fråga.

Om jag köper en hand-gps ifrån USA, har den möjlighet att byta från feet/miles till vårt metriska system? Finns det några baksidor med att köpa gps från USA?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker man brukar få en skapligt korrekt siffra om man tar totalsumman gånger 1,3 100:-.
Har dock aldrig fattat varför de snikna stattsmakterna ska ha tull o moms på fraktavgiften!

Levereras varan med DHL eller UPS som för övrigt har en förkärlek för skyhöga frakter så tillkommer nästan till 100% moms och tull. Skickas det med USPS så slinker alltid små försändelser igenom medans större försändelser ofta fastnar i tullen men ibland slinker igenom. Man kan be säljaren skriva ner värdet men från USA är det lite kinkiga med det då vad jag fattat för kan åka på både långa fängelsestraff och höga böter om de fuskar med märkningarna. Men ibland så kan de ta ner värdet lite åtminsone. Från Asien så är $10 och rutan Gift  kryssad standard på allt oavsett värde och storlek. Har hört talats om folk som blivit kontaktade av den svenska tullen och fått skicka in kvitto, kontoutdrag eller liknande på vissa varor då de misstänkt att värdet har blivit ändrat, men än nog rätt så ovanligt.

Betalar man med kort kan man ju använda t.ex Swedbanks e-kort så får man ett tillfälligt kortnummer med en valfri summa och giltighetstid. Känns ofta bättre än att drälla sitt eget nummer åt höger o vänster. När man handlar på eBay så har ju PayPal nån garanti som ska ge pengarna tillbaka om något händer (förusatt att säljaren har mer än 98% positiva omdömmen samt lite annat), har dock inte behövt nyttja det så vet inte hur lätthanterligt det är eller om det gäller även utanför eBay. Liknande skydd finns la med VISA, Mastercard mm va?

Har av de kanske 100-talet inköp jag gjort från utlandet (USA, England, Tyskland, Kina/Hong Kong, Litauen, Grekland, Israel o allt vad det är) aldrig vart med om att någon bråkat/lurats eller något har försvunnit. En sak har varit trasig när det anlände från England men då skickade de en ny och jag fick ha kvar den trasiga varan.

durksvin --> Det går oftast att ändra till metriskt system och ofta finns svenska  inlagt från början som språk. Brukar gå att läsa sig till om du laddar ner någon bruksanvisning. Det som skiljer är ju att det ofta är amerikansk baskarta (kanske det är på alla) och man använder ju det sjökort man ska ha ändå. Sen kan det ju vara lite mer bök med garanti om det strular.

Senast ändrad av BMoon | 30 januari 2009 | 13:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Bmoon.
En del säljare verkar ta ganska mkt för frakten. En säljare tog $35-45 shipping and handling för en vara som kostade cirka $80 och väger drygt ett hekto. Det tycker jag verkar saftigt. För $10 dollar till var han villig att sända paketet som en gåva, annars skulle han sätta ordinarie säljpris på marknaden, vilket var betydligt högre än auktionspriset. Det känns lite som en djungel :).

För övrigt verkar Paypal vara ett säkert sätt att handla med på Ebay, om säljaren har Paypal Buyer Protection. Det kan man se genom att Buyer Protection ikonen visas på auktionens sida. Här kan man läsa mer om detta:

http://pages.ebay.com/paypal/buyer/protection.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...