RCarlsson 0 Postad 19 December , 2008 hehe nått för 'miljörörelsen'... haha... bara du har vridet funkar det i båt (byta V8 bansin = ca 400 NM på diesel) = avgörande! /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 24 December , 2008 Hej. Visst kan man räkna både hit och dit, men jag tror nog att det blir svår att räkna hem en diesel, men hur kalkylerar man trötta armar och förlorad sjötid? Jag ligger i Malmö, närmsta sjömack ligger i Kastrup (Danmark) 15 sjömil bort. Först måste jag åka och växla till mig danska kronor, sedan ska jag åka 30 sjömil fram och tillbaks, sedan är ju bensinen dyrare i Danmark än i Sverige. Kontentan blev att jag köpte ett 200l´ s fat, 10m antistatisk slang, gnistfri tankpistol. Sedan åker jag runt med ett fullt 200l´ s fat med 95-oktanigt i bilen, sedan måste jag åka med båten till en kaj där jag kommer till med bilen (10m slanglängd), sedan ska jag fylla över soppan, sedan får jag flytta båten till min båtplats igen, sedan får jag gå och hämta bilen, sedan ska jag parkera bilen i skugga för att fatet i bilen inte ska bli runt som en boll, mm. Det tar mig 3 timmar att tanka båten i vilket fall som. Antingen växlar jag pengar och åker en massa båt, (30nm=70l) eller så flyttar jag runt båt och bil fram och tillbaks och åker rundor med en bensinbomb i bilen... Jag har 2 sjömackar med Diesel inom en sjömil, samt en massa fler oavset vilket väderstreck jag åker i, vissa säljer dessutom skattefri diesel. Nästa år tänkte jag åka göta kanal, där finns det (kanske?) en sjömack med bensin på hela turen och den hotas enligt rykten av nedläggning, medan det finns diesel lite överallt längs kanalen. Dieselns förträfflighet eller onöda handlar om så mycket mer än en ren kalkyl och är alldeles beroende på omständigheterna på varje enskild plats och situation. För mig handlar det om: Brandsäkerhet, tillgänglighet, räckvidd, bekvämlighet.....LIVSKVALITET ! Fan vad skönt att kunna ta en tur efter jobet, i stället för att först behöva ägna tre timmar åt att tanka, och då tappar man lusten och åker hem i stället. Tänk, med en dieselmotor kan jag ringa min tjej, åka till Dragör (Damnark), äta en god middag och åka tillbaks, på samma tid och för samma pengar som jag tidigare behövde bara för att tanka !!! Båtliv ska vara njuting inte problemlösning. Diesel eller inte? Det finns ingen universallösing, inget rätt svar, inget fel svar. Använder man båten som sommarstuga och bryggseglar hela sässongen så kanske man klarar sig utan motor helt och hållet!, och så mycket pengar man skulle spara!!!. Det är ju den billigaste lösningen av dem alla. Så varför inte jämföra bensinmotorn mot ingen motor alls, då blir ju bensinaren förloraren totalekonomiskt sett. Tankar från en skåning, och GOD JUL på er allihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 24 December , 2008 Det är katastrofalt dåligt med mackar överhuvudtaget efter göta kanal, och de som finns kvar har ofta slut på både diesel och bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 24 December , 2008 Diesel är en must i båten. Det är inte en kosnad fråga men ett säkuret fråga. Många bensin båtar har explodera eller brinna, det ska inte träffas med diesel. Jag har varit från sevrige till frankrike och bytade jag motor i frankrike. När du har promedera en 25 liter tank från båten till en bensin mak på flera kilometer flera gånger tur och retur, för att fylla tanken och att det finns diesel i hamnen, då du ska förstå. Bensin är bra för de som promenera i närheten och vet var det finns bensin att hitta. Inte på båtar som resa sig lite länge. Viktigast är säkrare båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 December , 2008 Va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 December , 2008 Själv föredrar jag jul must! God jul hoppas jag ni haft och Gott nytt år hoppas jag vi alla får. Nu är det bara att vårrusta och köpa på oss de grejer vi behöver för sommarens seglingar kors och tvärs vilket jag förutsätter det blir. Ligga i samma hamn två nätter i rad känns alltid sunkit. Nej, ge järnet för nästa etapp var den nu kan hamna. Eller inte. Varför inte fortsätta en natt till? Och en till! Då kan man ha kommit till Peters Head eller Shetlandsöarna nånstans. Varför ska man alltid ha ett kvarts dygns tur innan ölen kan hällas upp? Schål ochk godnacht önschkar Bosche Busch! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 26 December , 2008 Gnället beror på alla snåla/fattiga bensingubbar som vill ge sitt ofrivilliga val en logisk förklaring, så man slipper känna sig så obemedlade som man är- När man gnäller om soppa priser och kostnader, då är det dax att byta hobby. Det enda som man vet är att det bara kommer bli dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddanfot 0 Postad 26 December , 2008 Jag föredrar Diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser