Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
RCarlsson

Bensin vs. Diesel 2008-11-26

Rekommendera Poster

Håller med. Också med det någon skrev högre upp om att det redan finns MÅNGA trådar om detta ämne på Bryggsnack...

Har två bidrag till diskussionen:

(1) skillnaden i pris verkar variera beroende på situation: ny båt (STOR), 5 år gammal båt (LITEN), 20 år gammal båt (HALVSTOR, för folk misstänker att V8:an är slut), sätta i ny motor i gammal båt (STOR).

(2) Nya stora motorbåtar körs väldigt få timmar. Jag kollade marknaden på min båttyp och de som var 5-10 år gamla hade i snitt gått 45 timmar per år. Även om högre bensinförbrukning kostar 200 kronor per timme (högt räknat?), så gör det bara 9000 kronor per år. Går inte att räkna hem en ny diesel då.

Åtminstone är detta mitt intryck när jag köpt 5 år gammal båt på 3,6 ton. Prisfallet från ny till 5 år gammal verkar faktiskt vara mycket större för dieselbåtar = det är troligen en sämre affär att köpa en ny stor motorbåt med diesel och sälja den efter 5 år. 

Sedan är pengar inte alls allt. Det finns andra argument också för diesel: Längre räckvidd per tank, tystare, tryggare, samt (som sagt) bara ett bränsle i båten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselmotor begagnad behöver idag inte kosta en förmögenhet ex aqd40 på blocket för 20 000kr en ny laddluftkylare (10 000kr) till den så har du en kanonmotor för 30000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är att få tag på en 'billig' och bra maskin ( i mitt fall 2 ) som får plats på längden (motorns längd) med tillräcklig kraft för att båten skall kunna marcha på 23-26 knop. (måste vara 2 motorer med ca 400Nm vardera) Hastigheten mellan 7 och 22 står näsan i himlen oavsett hur man ställer trimplanen...

Idag sitter det 2 x OMC 5,8 (Ford w351) och det finns 10 cm ledigt utrymme framför, visst det går att bygga om, men där sitter tanken på 400 liter så då blir det omfattande ändringar.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller så utökar man krediten på soppakortet--- problemet löst. konsumtionen går upp, alla tjänar pengar o krisen är över o alla e glada....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha bästa svaret hittills :-)

.. dom som har kvar sina jobb = ~90% av arbetstagarna har ju nu när räntan går ner inte sämre ekonomi än vad vi hade i våras... eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du välja 2st VP D4-300 till en billig penningSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken längd, varvtal, vridmoment (Nm), samt hk har en sådan??? och var hittar jag en billig??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längden är väl ca 80cm, 290hk på proppen och 700Nm vid 2400rpm

Priset, cirkus 350 000kr/st med dp drev

Värt pengarna? nää

kul att ha? mycketTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..hehe hade ju förbättrat prestandan rejält, men jag tror inte jag blir tillräckligt gammal för att göra en sån affär... jag är 37 nu och minst 80 år när betalningen på den investering börjar löna sig... och ska jag vara ärlig tror jag inte att jag blir så gammal.... ja tor inte man skulle investera på det viset även om man vann 'drömvinsten' på Lotto... skulle köpa större, nyare båt med diesel isf...

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en liten fundering ett tag nu, att marinkonvertera bil dieslar e det helt fel? finns nog en hel drös av avlagda motorer tex VW 2,5 TDI V6. Peugeot/Fiat 2,8 HDI 4cyl.. osv.

ett par småmaskiner typ just dom, borde kunna komma upp i samma effekt som SB v8. typ 170-220 hk, fast med halva vikten..

 

några inputs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Pentas hemsida kan du göra beräkningar för att få en rekomendation med prestanda vid ev motorbyte

För att få samma prestanda som jag har nu med mina 340hk BB så krävs det 2st D6-310, alternativt tappa 5knop på toppen med D4-300
Marchfarten blir nog detsamma mellan D4-300 och mina BB. D6 får inte plats och inget av alternativen känns ekonomiskt aktuellt för att gå från 5L soppa till 3.5L diesel per distans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sant... har diesel på alla andra farkoster utom gräsklipparen - bil, lastbil, traktorer, tröska, grävmaskin...

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va lustigt hos mig är det helt tvärt om, det enda som går på diesel är just gräsklipparen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kostar bensinen 9.99 och dieseln 11,74... Hmm.... bensinpriset har nog inte varit så lågt sedan våren 2005, eller?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver backa till år 2003 för att hitta ett årsmedel hos bensinpriset 95 oktan under 10 kronor.

SPI har en bra tabelle som visar jämförelsen med diesel. Intressant att 2008 kanske blir första året någonsin som diesel är dyrare än bensin, se

http://www.spi.se/statistik.asp?art=42

Och ta en titt på 70-talet... Under perioden 1974-1980 kostade diesel mindre än hälften av bensin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På SPI-sajten finns även ett tänkvärt diagram som visar årsmedel för bensin sedan 1981, samt hur stor del varje år som är skatt: http://www.spi.se/statistik.asp?omr=1&kat=1

Även ett diagram som visar månadssnitt: http://www.spi.se/statistik.asp?art=90

 där har snittet hela 2008 fram till oktober varit över 12 kronor för bensin 95 oktan...

Hur många tankar båten med billig bensin i december...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte förrän i juni 2008 som diesel gick om bensin 95 oktan enligt SPI, så det är inte säkert att bensin är billigare 2008 sett som medelvärde för hela året...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om inte jag minns fel så läste jag en artikel i VB gällande en bayliner 2855:a där man plockade ur befintlig v8:a motor med få gångtimmar och sålde den för marknadspris, och monterade in motsvarande diesel motor som var avsedd för den båtmodellen,allt gjordes ett på seriöst varv och sedan jämfördes dom på lika villkor,dieseln var kraftigare i vridmoment och tystare vid maxfart men mer högljudd i början av registret,dieseln var också billigare i drift,vid tiden för detta test var bensinen mycket dyrare än dieslen(hur mycket minns jag ej) MEN NU KOMMER SLUTKLÄMMEN !! Om man med gällande prisdifferans på bränslet som var när testet gjordes så skulle man räkna hem mellanskillnaden för motorbytet efter 19 år om man marschade 1000 distans per säsong innan man började tjäna pengar på bytet,om man räknade lite på det i dagsläget kanske det skulle läggas på några distans till per säsong?? Jag för min del om jag skulle byta båt förmodligen köpa diesel nästa gång och räkna med ett dyrare pris som man får räna in i budgeten men sedan få tillbaka när man säljer,och under tiden glädjas åt mindre bränslekostnader. Däremot så skulle jag aldrig byta ut min 350 v8:a 2004 som har gått 150 timmar för att tro att jag ska tjäna på det,jag kör på sin höjd 150 distans per säsong ,förmodligen skulle båten inte hålla så länge?? och sen kan det ju vara kul och äga mer än en båt medans man lever! PS: jag är kompis med alla på sjön diesel som bensin eller seglare!!! GOD JUL snart är det väl båtmässa så man kan drömma lite i lågkonjunkturen??

post-22247-1394235713,6992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt och tro mig jag kalkylerade och räknade..

Jag hamnade i den sitsen att jag tvingades till ett motorbyte i våras och jag letade efter en diesel. Ansåg dock att det blev alldeles för dyrt. När jag kalkylerade på affären insåg jag att det krävdes många års körning att köra in den investeringen (pris på motor samt pris för konvertering). Det finns såklart fler fördelar med diesel som t ex driftsäkerhet, ngt billigare underhåll m m. men jag föll för en bensinare i alla fall (en mot min gamla förgasar-åtta snålare Mercruiser 5,7 EFI, 200 driftstimmar för 50 000 hos Värmdö Motorteknik). En diesel med konvertering skulle ligga på närmare 200 000! Svårt att tro att jag skulle få igen dom pengarna den dagen jag säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer också ihåg denna artikel. Jag har för mej att motorbytet kostade ca 380 000 kr och att den gamla motorn såldes för ca 100 000 kr.
De e ju bara att hoppas att den nya motorn håller i 19 år utan att krångla,en Yanmar 6-cyl turbo va de. Dom kan ju vara ganska dyra att reparera.
Det som upprörde mej var att det verkade som artikelförfattaren tyckte det var en bra affär att byta till dieselmotor.
Jag skulle i alla fall inte göra detta bytet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser löna sig i tråden, det är väll klart att om man vill byta motor i båten så gör man väll det för att få en förbättring. Att få det att löna sig är väll omöjligt med ett så kostsamt nöje som att åka motorbåt.

Men till er som kör på bensin som vill att det ska löna sig, lägg ner och skaffa en segelbåtFlört.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant! vad tror du om att marinkonvertera en sån här motor?

Skulle sitta fint i min delta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...