Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
RCarlsson

Bensin vs. Diesel 2008-11-26

Rekommendera Poster

Hejsan alla...

Här kostar idag 1 liter bensin i automatstation  10,19 och diesel vid samma station 11,89.... jag undrar är det någon som ångrar sitt byte av bensin V8 mot någon dyr diesel motor???

Jag är OERHÖRT nöjd över att inte gått på myten om att diesel är billigare än bensin totalekonomiskt sett.

Väldigt snart är det dax att bunkra bensin.... Guld (det är 2,5 år sedan bensinen var såhär låg)

Är jag ensam??

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ångrar inte en sekund att jag slängde ut den skiten,o sitta på en bomb e inte kul. Har aldrig kört så billigt som nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är oerhört nöjd över att ha dieselmotor i båten. Det är i mina ögon ett överlägset drivsystem, väl värt en merkostnad. Hur mycket är upp till var och en.

Men det är fascinerande hur den här typen av trådar återkommer gång på gång. Som om bensinmotorägare har svårt att acceptera andras val. Av någon anledning har jag aldrig sett trådar i motsatt riktning, dvs där dieselmotorägare försöker övertyga bensinmotorägare om att de valt 'fel'.

Och den som går och ångrar sig baserat på svängningar i dagspriser kanske borde överväga segling istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om hur lätt det är att få bra betalt för en 4-5 tons båt med bensin V8 i den dagen man vill byta--NOT!

 

 

RogerSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog mycket på vilken båt man har. För mig är d knappast lönsamt med byte till Diesel i min lilla 2,5 tons jänkare. Men halvplanade och större tyngre båtar kan man räkna hem investeringen snabbare. Jag bunkrar farmatank på 400L varje år, sedan när den är slut så blir d Dunk eller sjömack..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se den uträkningen där en bensinmotor totalekonomiskt sett är billigare än en dieselFörvånad!

 

Som annan redan påtalat bunkra bensin är likställt att ha en bomb i förrådet. Men var och en gör som den känner för så det är ok för mig så länge bunkerbensinen inte finns i min omgivning.

 

Jag är väldigt nöjd med att äntligen fått en båt med dieselmotor och kommer inte att byta till en bensinare! mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja det beror ju på hur mö e kör. Här finns ju en del båtar som det inte blir ekonomi att byta. Men kör man mycket så e det skönt tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att dieseln är dyr idag, men dieselmotorn är och förblir mer ekonomisk i drift samt är säkrare ombord än bensinmotorn vad det gäller driftsäkerhet, brand och livslängd.

Däremot skulle jag inte lägga tre eller fyra gånger så mycket pengar på en ny dieselmotor med samma prestanda som en bensinare om det skulle bli aktuellt att byta ut bensinsnurran.

Med de få timmar man lägger på sjön varje år kan det ta upp till 50 år innan det försvarar kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

För några år sedan (typ 3-4 år) så gjorde Båtnytt en total kostnadsjämförelse mellan bensin och diesel.

Deras kalkyl byggde på ny båt, samma modell och likvärdiga prestanda, den ena med bensin och den andra med diesel. Diesel båten straffade ut sig på grund av ett mycket högre inköpspris, detta trots att de räknade med högre andrahandsvärde och lägre servicekostnader. För att uppnå ett break-even inom rimlig tid, innan båten var veteran, så krävdes det i princip att man använde båten yrkesmässigt för att komma upp i de sträckor där dieseln vann.

Med dagens bränslepriser torde det vara ännu svårare att räkna hem en dieselbestyckad båt.

Men visst, dieseln har sina fördelar avseende bränsleförbrukning, avsaknad av tändsystem och explosionsrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. det där med bomb i förrådet beror ju på vad man räknar som bomb och vad som är förråd..... nu har ju jag lämplig ekonomibygnad för ändamålet.

Och du har diesel bil för att du inte vill åka i 110 med en 'bensinbomb' till bil ?? och du har inte gasol (snacka om bomb) utan el i båten?

Respekt skall man absolut ha, och vara nogrann om man hanterar bensin i dunk/kärl - men detta låter löjligt. 

Min båt har 2 st bensin V8:or, jag kör ca 150 tim / säsong blandad körning. Min båt drar ca 34 liter /tim med båda maskinerna igång och vid blandad körning. (d.v.s lite 5 knop och lite marsh ~25 knop). 2 X VP SX drev. Maskinerna är hela och går perfekt - dom har dessutom sötvattenkylning båda två. Idag kostar bensinen 10,19 och i sommeras 15,50 på sjömack. Båten har 20 graders V botten, och väger ca 5,5 ton fulltankad och fullpackad. Den är 3,20 bred och 9,81 lång. Jag har inga lån på båten.

Hur skall jag räkna om jag skall få det att gå ihop med att byta till Diesel???

HUR skall jag kunna köra mina 150 tim/säsong billigare än nu???? - med dieselmaskin/er i båten????

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä givetvis skall du inte byta ut dina bensinare om du e nöjd. Jag hade två kassa 211or som satt i ,och inte fan går jag o köper 2 nya bensinare och sätter in. utan valde att sätta in en asstark ny diesel.

Det finns la ingen som bytar maskin bara för bränslepriserna rör sig hit o dit.

Nu får snart våren vara här så vi kan måla o vaxa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ekvationen jämnar väl ut sig

Dieselbåt får du betala stora belopp för och säljer för stora belopp, bensinbåt köper du billigt och säljer billigt Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Point taken- Om jag säjer så här istället- Det är betydligt lättare att sälja en diesel. Och när den dagen kommer som det börjar suga i båtbytartarmen (och den kommer -åtminstone för mig )så kan det ju vara bra att bli av med den gamla båten hyfsat snabbt utan att behöva dumpa priset.

- om man inte har så gott om pengar att man bara kan köpa den nya båten utan att sälja den gamla först ( och det gäller inte migGråter)-

Sen vad gäller  kostnader så är det nog så att om man ska räkna på ALLT när man tittar på vad saker och ting kostar så skulle man  nog inte ha råd att äta hemma för det tar för lång tid att laga maten Flört.

 

 

Roger

 

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. Sälja båtar med dubbla bensin V8:or idag är nästan omöjligt om man inte har helrätt pris.

Slupmade bort min 3485:a nyss och den var ändå fräsch.

Detta är inte så mycket att det ÄR mycket billigare att åka med dieselmotorer, utan för att folk TROR att det är så mycket billigare med dieseln.

Om det sitter 2 st bensin 350 eller 454 i båten och de är dåliga, så är kostnaden att totalrenovera dem fortfarande en spottstyver jämfört med vad det skulle kosta att köpa två nya dieselmotorer. Eller en ny diesel och bygga om akterspegeln.

Att köpa en gammal diesel är väl nästan inget alternativ då de brukar begära fantasisummor för dem och dessutom brukar de vara stora, tunga och inte ge så mycket effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid folk som inte kan spendera stora belopp på inköpet av båten, även där finns en marknad

Ta trådskaparens båt en Bayliner ca 30fot från slutet av 80-talet, vid försäljning så får man omkring 200 000kr för den

Motsvarande dieselbåt ligger säkert kring 500 000kr

Jag tror att det finns båda typer av båtköpare och ekvationen för vilket båtägande som just blir billigast är nog ganska krånglig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är bara glad att slippa fundera på om man skulle vara tvungen att byta motor!

 

Vem f-n vet vad vare sej bensinen eller diesel priset kommer vara om något/några år
som en del väljer att kalla en kategori oliktänkande för MP=Miljö mupparna (vilket jag inte väljer att göra) kommer fortsätta göra sina röster hörd vilket borde vara lika med högre bränslepriser på sikt oavsett diesel/bensin.

Det bästa nu! Torde vara att avvakta ett motorbyte tills man ser vad denna
f.b utveckling tar vägen! Och vad som kommer gälla och till vilket pris....

 

Nu vet jag att det här inte riktigt var ett svar på trådskaparens fråga.
Men kunde inte låta bli med denna vinkling.

Hoppas nu min bensin inombordare får ett långt fortsatt liv! (v8)

Mvh
Mitt i mellan MP  //Iggy

Cool



Senast ändrad av iggy | 27 november 2008 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig till fullo, hadde 2 st trasiga 305.or och var inne på just dieselkonvertering. men det är helt omöjligt att få till en vettig kalkyl såvida jag inte planerar att ha kvar båten i 10 år... o praktiskt taget köra omkring på varje ledig tid man har.

det ska tillägga att jag älskar dieslar, jobbat massor med år i dieselvärlden. men blir lite fundersam när en ny dieslpump till en kad41a kostar lika mycket som en hel motor (v8 SB)

Denna propaganda att man åker omkring i en bomb e ju helt sinnessjukt befängt, och propageras givetvis av dieselåkare, sammtidigt som dom sitter med en gasoltub på badbryggan eller inne i båten. med tillhörande kopplingar o slangkopplingar som knappt borde få finnas i gamla sovjet. bensin brinner ganska bra , det e riktigt, men har inte riktigt förmågan att explodera o bli en bomb... men det har däremot gasol..

Att det skulle vara omöjligt att sälja bensinbåtar e ju nästa skitsnack som givetvis propageras flitigt, kanske för att motivera sina egna beslut att betala x-antal hundratusen extra för samma båt.

Men... faktum är .. dieselmotorer har bättre vrid, längre livslängd, dyrare underhåll. o passar bättre i båtar än besinare. men det är knappast lönt att konvertera våra skutor med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SUUUCK!!!

Man får väl skaffa sig en segelbåt (med åror i stället för hjälpmotor).Gråter

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skön fördel med diesel som bränsle är: dieselmotor, dieselvärmare och dieselspis. Ett bränsle - en tank = lätt och bekvämt, men det kostar.....(Det är det värt!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag var på en ESD kurs(electro static discharge) och jag har själv haft lite skräck för just detta med att fylla båten från jeepkanna, så jag frågade en av lärarna om det var vettigt att göra nån jordning för att eleminera statisk elektrisitet, då säger han att för att i gasform få rätt blandning ska du tanka i -20* då har du en direkt farlig blandning annars är den gas som stiger ur tankröret för fet, men om du har en dieselbåt och gör misstaget att ta fel handtag och några droppar av bensin rinner ner i dieseln då har du en direkt farlig blandning. Självklart ska man se till att tank och slang, tanklock är jordade. Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

å vem skulle betalar 500 000kr för en bayliner 30 fot med diesel från slutet av 80-talet IDAG???

 

// 23an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okay dåSkäms men jag tror väl inte att dom bara skulle begära 200 för dom om de var bensinare i eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns dom som gör det också

http://www.blocket.se/vi/18372221.htm?ca=18_s&last=1

Men om vi ska vara seriösa så är väl skillnaden inte så stor som i dessa fall speciellt ofta.

Men visst belyser det lite problemet med bensin-bestyckade båtar från ca. 30 fot och uppåt-

eller hur?

Om man inte är köpare av en förstås- då blir ju problemet snarare en fördelFlört.

 

 

Roger

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 28 november 2008 | 20:02



Senast ändrad av PCP-Roger | 28 november 2008 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att de BEGÄR 500tkr för båten behöver det inte betyda att den är värd det.

Skulle tro att det är lika svårt att sälja en Bayliner med Diesel för 500tkr som det är att sälja en med Bensin för 300tkr.

Själv hade jag aldrig kunna motivera den prisskillnaden, 50-100tkr mer för en med diesel är väl skäligt, men inte mer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att vad en båt är värd är ju vad någon är beredd att betala för den.

Att det blev några Bayliner som ex. beror ju på att det var sådana båtar som disskuterades innan.

Om du hade läst mina inlägg lite nogrannare så skrev jag också att skillnaden normalt kanske inte är så stor som i det här fallet. Något som också påverkar prisskillnaden är ju naturligtvis även vad för motorer det sitter i båtarna och hur nya dom är, det allmänna skicket och utrustningsnivån m.m m.m.

Men visst måste du hålla med om att det är betydligt lättare att sälja en diesel än en bensinare.

 

Roger

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min första båt med diesel och har haft en del problem som som Volvo Penta löste med ett motorbyte. Jag sökte länge efter sådan båt som jag har,men ville helst ha en med diesel. Hittade en i Tyskland och köpte den där. Har en skönt låg förbrukning på 1,1liter/dist och toppar 30knop,march på 26 knop. Med en V8 på 5,7 liter hade jag toppat ca38 knop och marchat ca: 24. Förbrukningen hade legat på ca:2 liter/distans. Priset vid nyköp skiljer ca:90000 med dieseln. Jag kommer aldrig att köra ikapp merkostnaden med får utan tvivel tillbaka ca;50-75% av båtens extra inköpspris vid försäljning. Trygghet och vridmoment samt en för min maskin lågvikt är värt mycket.

Dyrt är bara det som inte är värt priset.Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...