Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
captn

tusen frågor

Rekommendera Poster

Hej.

Är nybliven delägare till en gammal F-18, som fattig sjökaptensstuderande får det fungera som förstabåt.

Nu har jag såklart mängder av frågor, kanske inte tusen men nästan.

1. Är på jakt efter segel, finns det någon marknad för begagnade eller är det bara att antingen segla med trasorna eller köpa nytt?

2. Finns det någon kunnig F-18/IW23/Westkapp23 ägare som är villig till lite korrespondans ang diverse detaljerade och korkade frågor vore jag tacksam!?

3. Tänkte behålla båten över sommaren bara och sen byta upp mig men som praktisk kille med överskottsenergi och ambitioner vill jag göra lite jobb på den:

Förstärkning röstjärn, någon som har erfarenhet och några goda råd?

Epoxibehandling under VL? Är det lönt? Helt ok botten nu men såklart gammal båt...

4. Kan man sy in cunningham och planingsrev med erforderliga förstärkningar i ett gammalt storsegel?

Det var nog allt så länge, blev ju egentligen många trådar

Tacksam för svar / captn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tar som utgångspunkt fattig sjökaptensstuderande och Tänkte behålla båten över sommaren bara och sen byta upp mig så är väl det tyvärr så att varje nerlaggd krona är en bortkastad dito.

Sjösätt tidigt och segla.

Epoxibehandling av botten för en sommars användning - Nej

Är röstjärnen och dess infästning så dåliga att de inte håller över en sommar?

Det är ju dessvärre så allt man gör på båten kostar oftast mycket pengar. Det är i varje fall min erfarenhet efter att ha haft ett antal segelbåtar sen början av 1960-talet.

Jag har nyligen köpte en annan gamal båt. Om den seglar optimalt är inte så viktigt för min del, däremot att det går att minska segelytan på ett vettigt sätt. Jag håller på att montera ett inre förstag och när det är klart skall jag gå ut till segelmakaren så får han titta över de segel som jag har och eventuellt anpassa dem. Det är ca 1 distansminut till segelmakarens brygga och jag har båten i sjön.

Rådet är alltså - låt en segelmakare titta på de segel du redan har till att börja med.

Sen har ofta segelmakare begagnade segel till salu.

Även köp och säljsaiter tex här på MG annonseras begagnade segel ut: http://www.maringuiden.se/marinborsen/

Seglens kondition är ju, som du är inne på, av stor betydelse.

Livet är olika. Du har energi, men egentligen inte råd. Jag har tre båtar, massor av ideer och projekt men ingen ork. Hör av dig om arbetslusten tenderar att förtära dig. Flört Jag har massor av arbete, tex epoxibehandling av  botten på en 25 fots segelbåt som väntar på att bli utföras. Cool

Jag har visserligen inte ägt någon av de båtarna du räknar upp, men ett antal andra modeller, som jag jobbat konstant med  under mer än 45 vintrar. Sen har ju olika männinskor olika uppfattningar, och det finns inte bara en sanning (utom möjligtvis minObestämd). Lyssna på det som sägs och ta till dig det som passar dig. Fast ibland är det bra att lära av andras misstag - det blir billigare så.

Du får gärna maila (om du vågar) mailadressen; fidraseglare@telia.com

tommy

Båtar är inget intresse - det är en sjukdom

Senast ändrad av toaen | 26 november 2008 | 17:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla segel har en duk som sträckt på sig. Har man gott om ork kunde det vara lönt att försöka plana seglet genom att sy om det på strategiska ställen. Duken fortsätter nog inte att töja sig i samma grad men frågan om det är värt att lämna till segelmakarn.

Att lära sig att sy själv kunde vara en grej och en kunskap du har med dig hela livet. Har du lyckats hitta en stark symaskin och fått den att sy bra skulle du kunna ta det stora jobbet med att klippa ner våderna och sy ihop det mesta och lämna till segelmakarn att slutföra det sista där för många lager hindrar din symaskin att klara jobbet.

Det skulle nog bli billigt och troligen skulle inte ens första försöket bli sämre än ett utseglat töj som egentligen bara duger till tak vid kräftskivan utomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pengarna är väl inte det stora problemet, mer inställningen och en envis attityd som gör att planen ser ut som den gör.

Jag VILL göra arbeten på båten själv för jag tycker om att lära mig. Sen har ni helt rätt i att jag inte vill spendera för mkt pengar på en båt som är lite av ett projekt för att lära sig och kanske bara räcker för en säsong.

Ambitionen är ändå att få den till en god seglare och lära sig mer om trim etc, dvs göra det bästa utan att förhållandet pris kontra utbyte blir oproportionellt.

Såååå jag läste på lite om epoxibehandling och det verkar onödigt, dyrt, jobbigt och skitigt även om det vore kul att lära sig. Enligt ovanstående tes - förkastat

Röstjärnen SKA jag fixa, vill prova segla lite hårt och det är en känd svag punkt på F-18 så det är bestämt.

Seglen då? Ja det lät intressant att sy, sommarens projekt (sydde ny klädsel till min VWbuss -68, campinginredd) gav kanske inte exakt mersmak men att sy segel låter svårt och givande nog för att lära sig. Frågan är vad för symaskin som behövs? Måste man ha en med dubbel matning (uppe/nere) eller en industrimaskin?

Beg segel är aktuellt men jag har letat och utbudet är inte stort. Att kontakta en segelmakare som ev. har några eller kan ta in lite buk i befintliga seglen ska jag definitivt göra.

Jag lär ju återkomma!

tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kollade på blocket efter båtprylar. Det fanns en hel del nya och begasgnade segel till salu. www.blocket.se

tommy

Senast ändrad av toaen | 29 november 2008 | 22:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att sy i dubbel duk klarar man med en skaplig hemsymaskin. Det som man inte får till utan sakkunskap är nål kontra tråd. Det som händer är att tråden går av. Problemet man har då är att tråden inte ryms i skåran som finns på nålarna. Prata med en symaskinsaffär så får du reda på vilken nål du ska ha. Jeansnål kan vara rådet men det kan också gå med 130-nål. Se till att få bra stygn innan du kör skarpt. Testa på gammalt segel eller segelduksbitar.

Ta gärna kontakt med nån segelmakare som inte är ogin utan kan komma med goda råd och som hjälper dig med de svåra ställena där du har många duklager. Eller kör själv med manuella stygn. Sånt är alltid bra att kunna när du kört sönder seglen och ska vidare över oceanerna. Det man har då är tid och har man rätta verktygen fixar man det förr eller senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...