Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
bompaholm

Båtförsäkring - Vinterliggare

Rekommendera Poster

Samma som du förhoppningsvis redan har. Varför byta bolag mellan årstiderna?

Antingen får man betala extra för sjötid, hos andra är det ingen diskussion (t.ex Atlantica). själva har vi Alandia och får betala lite extra för att ha båten i vattnet året runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länsförsäkringar har ingen begränsning i tid, gäller i sjön året runt (därför valde jag dom).

Täcker självklart inte skada orsakad av frost eller is. typ fryser slangen till bottengenomföringen sönder och båten sen sjunker när det tinar så blir du utan ersättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns all anledning att se över sina försäkringar om man ligger i sjön vintertid.

Många bolag tillämpar högre självrisk eller kräver utökat försäkringsskydd med förhöjd premie. Kan bli dyrt.

Många bolag tycker att en båt som ligger i sjön under vintermånaderna anses vara upplagd och man ersätter inte stöld av exempelvis elektronik och annat stöldbegärligt. Vilket är betydelsefullt om man vinterseglar och naturligvis inte vill tömma båten helt mellan gångerna.

Mig veterligen finns det bara ett bolag som ersätter skador pga is - Pantaenius. Dett är inte heller oviktigt. Även om man skyddar genomföringar och ser till att båten inte kan sjunka/skadas av frostsprängning kan exempelvis uppläggningsplatsen passeras av ett fartyg som bryter is och skada exempelvis roder.  Vilket hände i min hemmahamn och flera båtar fick roder- och drevskador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...