caspero8 0 Postad 25 November , 2008 Jag har en Penta, MD7b, med Martec kylning. Både motorn och värmeväxlaren har varit med ett tag (motorn -82, kylaren -85). Det verkar som sjövattnet inte cirkulerar riktigt. Dåligt rinn ur avgasröret.... Har provat att lossa slangen från drevet och slangen till värmeväxlaren, för att kolla att pumpen och impellern funkar. Då sög den bra.. Brukar värmeväxlaren täppa igen? Hur göra rent den? Eller kan det vara nå´ t annat fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 November , 2008 Det är bara att lossa gavlarna på värmeväxlaren, köra med en svetstråd i tuberna och sprola med vatten så släpper skiten. Ifall det blir/kommer skit i värmeväxlaren, ja. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 25 November , 2008 Ok, tackar Nitro, jag provar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 November , 2008 Om jag minns rätt, så koksade det igen vid vattenpumpen på min. Ena röret mot toppen. Sitter ditknödd och har en O-ring. Om jag minns rätt så var det röret som gick till avgaserna. Karvade rent och sedan forsade sjövattnet igenom som om det var nytt. Innan så kom det typ droppvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 November , 2008 Jag hittade en vinge från impellern just i utloppet från vattenpumpen. Det var när VP hade problem med impellrarna vilket numera är löst. Det var fel material om gjorde att gummibladen bara klarade en sommar knappt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 26 November , 2008 Perfekt, nu har jag olika varianter attt testa när det blir lite mek-väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 21 Mars , 2009 Snart dags att testa lite. Kanske det bästa är att byta systemet mot ett nytt, har ju varit med i drygt 20 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 22 Mars , 2009 Kolla även klacken i vattenpumpen som böjer impellervingarna inte är nedsliten. Kolla även avgaskröken. Kan rosta igen i vattenkanalen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CromMarine 0 Postad 28 April , 2009 Rekomenderar att du kontaktar Roffe på Crom Marine, han är bra på Volvo Penta. De har dessutom bra med delar och bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 18 Augusti , 2009 Jag fick tag i en oanvänd Martec på Blocket. Den gamla var hyfsat tät av gammalt skräp. Det var alltså det som var problemet. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser