Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Swarne

Havssegling med Maxi 68?

Rekommendera Poster

Tjena tjena!

Jag funderar på att segla ut i Östersjön nästa sommar, kanske till Gotland eller Åland med min Maxi 68 men jag är inte riktigt säker på hur 68:an klarar höga vågor som kommer från alla håll och kanter. Att den klarar hård vind har den redan bevisat. men hur är den på havet? Någon som har några erfarenheter att dela med sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ser till att noga följa väderrapporterna och kastar loss när vädret är stabilt är det inga problem.

Maxi 68 är iofs ingen båt i första hand byggd för havssegling - men klarar nog sig långt bättre än besättningen i allra flesta fall.

Segla du lugnt över till Gotland. Med dagens goda prognoser är de en omöjlighet att vädret allvarligt skulle försämras inom det dygn överseglingen tar om SMHI och andra prognosmakare inte talar om annalkande lågtryck eller annan instabilitet i väderläget.

Och är vädret lugnt är heller sjögången inga problem. Är du osäker så har SMHI en tjänst ring-och-prata-med-en-metereolog. Den kostar en liten slant men det kan den kanske vara värd!

Gotland är fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta på webben

Det finns exempel på Maxi 68:or som faktiskt seglats i stort sett jorden runt. Liksom med de flesta mindre ”campingbåtar” är Maxi 68 inte lika bra i lätta vindar som i lite hårdare. Hon tål mycket vind och kommer utan större problem upp i 6,5-7,5 knop när vindarna tillåter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar du kortaste vägen över till Åland är det nästan inte att betrakta som havssegling. Som sagt, kolla väderleksrapporterna och ta det lugnt bara så är det nog inga som helst problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hur är Maxi 77 att ge sig ut på öppna havet då? Typ om man får för sig att sticka över till Danmark (Fredrikshamn). Och sedan ännu häftigare över till England. Nu drömmer jag en del, men bara undrar. Har läst någonstans att Maxi 77 kan vara lite stötig i höga vågor. Stämmer detta? Hur är 68:an i detta hänseende?

Förlåt om jag är lite off topic en aning nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 -68 är breda i förskeppet och skär inte vågorna så bra dessutom är de lätta vilket göra att de blir lite stökigare att segla i större vågor.

Hade en Vigg en gång och skillnaden mellan den 33-fotare jag hade sist var just den att det var jobbigare att segla i stora vågor och möta motorbåtssvall. Men otryggt tycker jag inte att det var.

Känner en familj som seglat till England-Skottland framgångsrikt. Tyvärr förlorade samma familj en son i en storm på väg till Baltikum i en Vigg eller Vega så man måste ha respekt för vädret.

Till Gotland eller Åland är det dock så kort överfart så där behöver man inte bli överaskad av vädret om man är noggrann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs Åke Mattsons bok om seglingar i Östersjön, Bottenhavet, Bottenviken samt Norska kusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har seglat många gånger över till Fredrikshamn, Kristianssand och korsat Skagerack åt olika håll. Båten klarar sig alltid även om det inte alltid känns så när den slår i vågorna i motsjö. Det blir också väldigt blött i sittbrunnen när vattnet duschar in i varje våg i motsjö.

På vår Maxi 77 satte vi upp ett par svängbara polycarbonatrutor som stänkskydd. De satt i mantågstöttorna och fälldes ut så man fick en ruta på var sida om kappen så det liksom breddade sprayhooden. De gjorde stor nytta i motsjö och det var många liter vatten man slapp  få på sig i sittbrunnen. Nån liter för varje våg.

77:an är i grunden mycket stark och underriggad båt och klarar gott att gå över stora vatten. Men som tidigare sagt ska besättningen också stå ut.

Som vanligt. Undvik bidevind.Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...