Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
AnteKba

Uppgradera skepparexamen till fartygsbefäl klass VIII

Rekommendera Poster

Någon som vet om det går att uppgradera/komplettera skepparexamen till fartygsbefäl klass 8 eller måste man börja om från början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygsbefäl klass 8 är en yrkesexamen, vilkens teoridel du kan tenta av på ex Chalmers Lindholmen. Sedan är jag inte hundra på ifall du måste ha praktikdelarna, vilka bland annat innehöll: mörker- radarnavigering, HLR, ADCDE-sjukvård och brandbekämpning för att få göra examinationen. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra att gå Klass VIII för dig.

Medborgarskolan kör klass VIII-kurser i ett flertal städer.

Senast ändrad av Yadis | 25 november 2008 | 13:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har den gamla skepparexamen så är den lika mycket värd som klass VIII examen. Det finns ingen anledning att komplettera för du får i princip ingen mer behörighet med klass VIII jämfört med skepparexamen.

Jag utgår ifrån att du inte menar kustskeppar intyg för det skiljer jämfört med Klass VIII

Följande är taget ur sjöfartsverkets regelverk:

Kravet för att, i inre fart, få framföra ett fartyg med en dräktighet understigande 20 och som tar ombord max 12 passagerare och utan andra villkor, är att lägst inneha skepparexamen eller examen som fartygsbefäl klass 8.

Per

Senast ändrad av oceanis | 25 november 2008 | 13:56

Senast ändrad av oceanis | 25 november 2008 | 14:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande, ja det är skepparexamen jag har, så då behöver jag inte göra någon uppdatering!

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att läsa lite uppdatering i ämnet Skepparexamen ! Flört..

När man uppdaterar sin Skepparexamen till NFB ( blå boken) så blir det tyvärr bara kustskepparintyg av det hela .Sitter med facit i min hand !!!!!!!

....1979-05-07  tog jag ''den''  !!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är riktigt men det är ingen uppdatering det är bara så att om du vill ha din blå bok ifylld utan att göra en eximination så kan du få det om du kan uppvisa annan examen som har minst samma kunskapsnivå.  Om du kommer med en komplett sjökaptensexamen så får du också din blå bok ifylld men det innebär inte att din sjökaptensexamen  inte gäller eller att kustskepparen skulle vara högre. Det innebär bara att du har visat att du har minst den kunskap som kustskepparen kräver. Samma sak blir det om du kommer med Klass VIII och vill ha ifyllt din bok du får kustskeppaen inget annat.

Kom ihåg att det är två helt olika saker med Blåboken och examen från en sjöbefälsskola, likaså är tex Klass VIII en nationell examen och gäller ingenstans utanför Sveriges kuster, tyvärr.

Blåboken gäller även internationellt i vissa länder utanför Sverige.

Det är oerhört viktigt att du inte kastar din gamla skepparexamen för den är mer värd än din blå bok och kustskepparen. Den motsvarar Klass VIII i sjöfartsverkets nya regler.

Det är också så att för att framföre ett fartyg 12x4 m som fritidsbåt så gäller följande tre examen:

Klass VIII

Skepparexamen

Kustskeppare

Men att på något sätt köra kommersiellt tex charter med max 12 passagerare så gäller:

Klass VIII

Skepparexamen

sen kommer det till praktik etc beronde på lite olika fartyg etc.

Per

Senast ändrad av oceanis | 26 november 2008 | 08:37

Senast ändrad av oceanis | 26 november 2008 | 08:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ha jordens koll på detta Oceanis! Bra, då fick man lära sig nåt nytt. Jag trodde skepparexamen=kustskepparen.

Det är ibland bra att kunna sånt här.
I somras var jag ute med en fiskeguide. Han smyg-guidade eftersom han inte hade klass 8.
Nu guidar han helt öppet, eftersom jag råkade ha koll på att båten måste vara över 6 meter för att klass 8 ska krävas i kommersiell trafik. Hans båt var 5.5 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en djungel med alla dessa behörigheter, jag har jobbat med de som haft i stort sett samma erfarenheter och samma utbildning. Då de ansökt om förnyelse har de fått olika behörigheter.

Det känns bra att inte ha någon som helst varken teoretisk eller praktisk begränsning i sin behörighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte jordens koll men bra koll, eftersom jag var i behov av vetskapen för två år sedan vilket gjorde att jag till slut fick gå långt upp hos sjöfartsverket för att få ett slutligt besked.

Det är rörigt och tyvärr så finns det utbildare i Klass VIII som försöker intala människor att man måste gå om sin utbildning eftersom det idag finns fler moment för att få sin behörighet.

Men det brukar jag jämföra med körkort för bil, idag måste man ha mörkerkörning och halkkörning vilket jag inte behövde en gång i tiden, Men mitt körkort gäller trots det, oavsett om det är nya moment inkluderat idag.

Sen blandar man ibland ihop NFB utbildningar för fritidsbåt och utbildningar som är mer riktade åt det kommersiella hållet.

Per

Senast ändrad av oceanis | 26 november 2008 | 17:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra koll... det enda man kan tillägga är att det strular om man skall gå med skepparexamen och ta Handavande av snabba fartyg. Då behöver man addera radarintyg och passagerarsäkerhet.... Men så är det också NFB som kör HSF-kursen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...