Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
nyfiken11

Bästa stället i Stockholms skärgård?

Rekommendera Poster

Bästa stället i Stockholms skärgård?

Möja tycker jag är en pärla.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag tycker Spillersboda men det är nog mest av sentimentala skäl... Sommarhuset ligger där.

Senast ändrad av Bella440R | 25 november 2008 | 07:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju några pärlor. Vi håller mest till öster om Möja, SV om Bockösund finns det ett antal guldkorn.

post-15211-1394235693,7282_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rödlöga är mycket fint, även Lådna är bra.

Om man vill uforska landbacken så är Utö trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses vilken svår fråga, en fråga som faktiskt är omöjlig att svara på.  30000 öar och skär, 150 kilometer nord-syd från Arholma till Öja och 85 kilometer ost-väst från Stockholm till Svenska högarna.  Men några pärlor är Tvättfatet på Ägnö, Jungfruskär, Stora Nassa och inte att förglömma Långviksskär, ett fantastiskt ställe.  Är det stilla så är en tur till Tärnskär att rekommendera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, Lådna är kanon också.  Krokholmsviken är fatastiskt skyddad för ALLA vindar och Skomakarvikens klippor inbjuder när det är lite lugnare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bullerön, de hemliga smultronställena i Svartlögafjärden och egentligen hela Roslagen. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med igen, Bullerön, norr om Långviksskär är fint.  Har ni varit på Munkö på försommaren?  En unik ö i Stockholms skärgård eftersom det är en kalkö.  Orkidéer så långt ögat når, men ajabaja, fridlysta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gillar jag nog Utö eller kanske Huvudskär bäst, se bilderna på solnedgången tagna med en dålig mobiltelefonkamera. Det beror lite på dagsformen, vad man är sugen på. Jungfruskär är trevligt också, som Terrafobica nämnde, också en favorit.

post-832-1394235694,1435_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Furusund, Fejan och Lidö är jättefina ställen tycker jagCool

Senast ändrad av bigl | 24 november 2008 | 21:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lidö österhamn gillar jag också skarpt, mycket för att det ligger bara 30 minuter från min hemmahamn.

Söderarm är fantastiskt. Lilla Nassa gudomligt precis som Huvudskär.

Björkskär med sin bastu. Rödlöga med sitt gulliga centrum med affär och fik.

SkrattandeDet finns hur många ställen som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havsbandet: Svenska Stenarna, Skarv, Röder, Lygna, Svenska Högarna, Understen (kräver tillstånd). Ingen trängsel, inte nerbajsat och bara för riktiga entusiaster. Rekommendras mycket varmt. Så långt ute märker man hur mäktigt havet och naturen är.

Även Märket är fint (jag räknar det som en del av Stockholms Skärgård ).

Längre söderut finns Lacka Trutbåde och Viksten, ingen större trängsel där heller....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byttafladen vid Biskopsö är en lite pärla jag upptäckte i sommar.

Lat: N 59º 5' 23.63 Long: E 18º 42' 53.09

Men försök inte åka dit utan att köpa Hydrographicas specialkort, det är hopplöst mycket att köra på. Det vanliga kortet duger inte alls. Läs och fundera ut en bra väg in INNAN du kommer fram... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en segelbåt som gick på där i somras. En motorbåt fick dra loss honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, det hände min kompis segelbåt.

Min kompis gode vän hade stort självförtroende till sin avståndsbedömningsförmåga. Det pinglade till ordentligt i riggen när de gick på styrbordgrynnan i inloppet i Bytta. Nå det blev hjälp loss och bara lite sårad stolthet vad jag har hört efter det. :-)

(Det var iofs hans tur, förra sommaren var det jag som klantade till det och blev skyldig honom en ny ankarolina. Fast det är ganska bekvämt att jobba med ett helt uppfällt VP-drev, man kan sitta med en kniv på badbryggan och jobba sig igenom trasslet i lugn och ro utan att dyka . :-)  Ack ja, sommarminnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varsomhelst bara där är fritt från stinkande motorbåtar !!!!!!!!!!!!!!!!!

Den alltid lika ödmjuka !!

BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att det bara blev sårad stolthet. Det kan man ju leva medGlad Man kör ju inte så snabbt där heller.

Alla gör vi våra missbedömningar. Ingen går fri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga till jan_af_lisoe .... jag har många gånger försökt att åka ut till Svenska Stenarna, Skarv, Röder, Lygna och stanna kvar över natten men upplever att det är alldeles för öppet. Om vinden skulle vända eller bralla i ??? ... Fredlarna och Svenska Högarna och en lunch på Gillöga blir det minst en gg per år där kan man alltid finna lä ..... men på dig låter det som att du är längst ute för jämnan .... är det så eller har du bara haft tur med vädret? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många fina ställen finnes. Det finns en vik för alla. Måste fråga Benny Banan om han någonsin sett en segelbåt som seglar in i naturhamnen. Inte jag. Alla segelbåtar har motor det är bara frågan om hur man använder den.  Ha det.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benny Banan verkar inte ha någon båt, men han kanske kan önska sig en segelbåt i julklapp.

post-10000874-1394235698,9917_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Mats:

Jag har som ambition att besöka dessa skärgårdar varje år, men det går inte. Jag har en liten motorbåt och lyssnar på väderprognoser flera gånger om dygnet. Numera går jag in på diverse vädersidor med min mobiltelefon med 3G, och kollar prognoser, funkar bra.

Yttre hamnen på Svenska Högarna tär relativt skyddad, så är man där är man trygg. I fjol berättade en segelbåtsgrannen att han låg där dagarna innan när det blåste 20 m/s. Så där riskerar man att bli inblåst, men knappt något värre. Ibland händer det att jag ligger i skyddade vatten och väntar tills vädret är tillräckligt bra för att komma ut. Vissa år (1998, 2004, 2005, 2007) kom jag aldrig ut, har inte obegränsat med semester.

Röder har jag sovit över bara 3 gånger, ingen helskyddad hamn för besökare. Somrar med långvariga högtryck, som 1999, 2002 gick det bra, 2000 var hemresan något obehaglig. Man är skyddad mot V vindar, men knappt om det blåser från Ost. Brukar ligga mot kronans brygga, det finns en liten vik där, men öppet mot Ost. Man kan dra över tampen till över viken.

Svenska Stenarna (besök 1999, 2000 och 2002) och Skarv (besök 1999, 2002 och 2008) har jag aldrig vågat sova över på, har varit några timmars besök. Hade gått att övernatta på Svenska Stenarna 1999 (andra gjorde det), men jag vågade inte då. I somras när jag kom på ett kort besök till Skarv (mitt 3:e besök där) så såg jag 3 segelbåtar ligga på Skarvs Östra strand över natten. Med motorbåt skulle man ligga i hamninloppet, så länge det inte blåser från syd. Någon sommar med långvarig högtryck skall jag sova över där, men högtrycket måste sammafalla med min båttur.

På Gillöga sov jag över högtrycksomrarna 1999 (Österskär) och 2002 (Storskär). På Lygna 1999, man är ganska skyddad i viken på Hamnskär, men det känns lite som att tränga sig på om man skulle behöva komma längre in i viken.

Mao så har det inte varit flera gånger på dessa skär än så, men det har varit oförglömliga besök.

Men man skall inte ge sig, sommaren 2001 besökte jag (lunch) Tjärven, det var en totalt vindstilla förmiddag. Det kom en annan båt dit, och skeppern berättade för mig att han sedan 20 år tillbaka hade försökt att landsstiga på Tjärven, men nu var han där för allra första gånen....

Jag har också mina drömmål som är inte ens tänkbara med nuvarande båten, och det är Bogskär, Lågskär och Svenska Björn (fyren). Älskar Fyrplatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa stället i Stockholms skärgård, behåller jag för mig själv! De näst bästa ställena hittar man enligt min uppfattning i området kring Söderarm. Inre Hamnskär t.ex. är en härlig ö att promenera omkring på.

Sea Manaic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under sommaren 2001 var vi 4 båtar som låg två nätter på Skarv, vädret var helt underbart, varmt i vattnet, barnen låg i vattnet hela dagarna. Mina kamrater som inte har ro att sitta still bytte till och med rufflucka på min Sea Ray under tvådagars stoppet på Skarv. Vi som var där får påminna oss hur det var, för det var helt unikt. När vi sedan gick ner mot Svenska Högarna så möttes vi av ett kompakt algbälte, vilket var mindre trevligt.

Därför skriver jag alltid under signatur

Skarv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har bra tips på öar som lämpar sig bra för barnfamiljer med lekplats eller liknande?

Senast ändrad av maaaackan | 04 december 2008 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den lilla ön Tärnskär utanför Långviksskär är som gjord för ungar.  Låg med släta klippor.  En liten grund lagun med solvarmt vatten och en liten sandstrand.  Det är sista utposten och endast öppet hav finns utanför.  Lugnt väder krävs för tilläggning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåttarö, Östermarsfladen. Ett känt tillhåll för barnfamiljer. Där finns massvis med sandstränder och lekkamrater för de små. Östermarsfladen är naturhamn, men på ön finns faciliteter i form av dass, vatten och duschar som även båtfolket kan nyttja avgiftsfritt. Dessutom affär och krog.

Sen är det en annan sak. Den allmänna standarden på Nåttarö är ganska primitiv om man jämför med många andra öar. Här finns enbart torrdass, ingen högprofilerad gästhamn, inget konferenshotell och inga hamnbodar som säljer Henry Lloyd-jackor. Ön befolkas av barnfamiljer; de båtburna i Östermarsfladen, dagbesökare från Nynäshamn och de som väljer att spendera en vecka eller två i de enkla hyrstugorna. Det finns också en campingplats med fasta hustält som bara den är värd ett besök, lite som att kliva in i en film från 50-talet. Man kan säga att Nåttarö är folkligt som en Öländsk campingplats kring midsommar.

Denna folklighet har naturligtvis både sina positiva och negativa sidor beroende på vad man har för preferenser, men det medför bland annat en avslappnad stämning och att krogen håller priser som får en att låta grillen ligga kvar i stuvfacket. Spenderade själv några soliga dagar där med familjen förra sommaren och planerar återvända nästa sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacka vet jag vättern (tex rotingen)eller(kyrkogårdsön).

Förresten hej Ludde o Magnus.

Jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...