Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
svenne78

Hur kommer det gå? 28hk suzuki på gummibåt.

Rekommendera Poster

Tjo!

Har en 3.6m gummibåt, zodiak med plywood durk, uppblåsbar köl, och har en 8hk mariner till den, som va alldeles för klent, max för modellen är 15. Satt o ögade igenom blocket, o fick syn på en 28hk suzuki.

Sagt o gjort, jag åkte o köpte den, så nu har jag en 28hk motor te min gummibåt, han som ja köpte den av skrattade duktigt när ja berätta va ja skulle ha den till.

I alla fall, jag kommer förstärka akterspegeln ner i durken med stålprofiler, och jag är inte överdrivet rädd att den inte ska klara vridet.

Gjort lite sökning o kollat youtube, o sett nåra overpowerd båtar, men ej rib eller gummibåt, där reser dom sig duktigt i alla fall. Så ja får ta me mig nån fet kamrat o ha i fören.

Jungrufärden kommer dokumenteras med video, så ja uppdaterar i denna tråden sen med en liten länk te filmen.

Va kan denna lilla sak komma upp i för knop? Om några alls? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja har man bråttom så har manSkrattande. Eventuella problem åstadkommer du själv genom att vrida för fort på gaspådraget. Frågetecken finns vad gäller propellerstigning för jag skulle kunna tänka mig att ditt ekipage är väldigt lättdrivet efter planingströskeln. Så det gäller för dig att dels ha platt vatten, eventuellt också sitt långt fram, dra lugnt upp båten i plan och lyssna så motorn inte övervarvar. Vidare bör du vara försiktig så du inte gör för tvära girar. Farten du kommer upp i är tillräcklig och lite til, 30 knop. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kompis som satte en 15hk tvåtakt suzuki på en selvan ribb tror den va 2,20 eller 2,30 jaja skitsamma den var livsfarlig om du inte höll tungan rätt i mun o precis som beskrivs om om lugna rorkultrörelser så stämmer detta för hans båt blev hysterisk vid för stora rörelser,men köpte en rorkultförlängare då blev det riktigt bra.ja vad säger man en rolig leksak ,de var de i alla fall.men jag tordes inte låta grabben på elva bast köra.

Mvh jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul bygge! Hade själv en selva ribb som bara var 2,55 lång med en 15  hästars suzuki på, tro mig det var kul men jä..gt lynnig i höga farter.

Skulle tippa på att den gjorde mellan 25 och 30 knop

Utan rorkultsförlängare var båten livsfarlig! minsta ryck i kryckan så tvärvände båten

Värst är det i lite sjö när hela båten får för sig att studsa fram på vågorna, då är det skitsvårt att hålla rorkulten på plats.

Du bör kolla upp så att inte motorn varvar ihjäl sig för det kommer gå riktigt lätt på max, försök hitta en vassare propeller eller be nån duktig propellermakare att knäcka om den du har(ev bara cuppa den)

post-10006417-1394235692,6769_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad fel jag hade den var 2,55lång,Hej på dig Johan

jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorå du har helt rätt kul var de,men man fick inte dricka några öl innan man körde.Flört

jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena igen!

Tack för inputen gubbar! =)

Tanken av att göra ett eget jockeysäte me ratt har slagit mig, och de blir nog den vägen att gå, för ja vill komma fram lite i båten, då jag fått påtalat för mig dels de ni säger, och att den kommer resa sig , mycket.

Problematiken är att jag vill få in sakerna i min volvo kombi, och ett jockeysäte tar redigt me plats , så ja ska svesta en rör konstruktion som går att montera ihop på plats, och de ända jobbiga med det är ju styrningen, o reglage. O montera av o på.

Kan passa på o säga varför detta projekt har kommit till.

Det är av den enkla anledningen jag bor i en lägenhet i centrala GBG, och båtplatser hittar jag baskemig inga, och jag vill kunna ta mig ut till öar i skärgården , och samtidigt fiska.

Samtidigt har jag ju en liten dröm att ha en båt i nån liten marina i närheten av göteborg, men tills jag hittar en plats får man improvisera =)

Ska likväl försöka dokumentera rörkonstruktionen om de e nån annan som vill göra den! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej låter mycket med 28hk, men köp eller bygg en jockeystol så du har en ratt att manöverera med. Gällande jalmar och bergetoken så lyssna inte för mycket på dom, jag känner till domSkämsriktiga galningar, nej det är bra pojkar.

Men jag har en Valiant 270 med en 15hk Mercury och den går i 25-28knop med jockeystol.

Lycka till.

MVH.

Magnus

post-10000874-1394235693,3147_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bergetoken, har frugan svalt luft eller var det ärtsoppa till middagSkrattande.

Senast ändrad av nyfiken11 | 24 november 2008 | 18:21

post-10000874-1394235693,3916_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väl en liten partypajare, men vore inte det enklaste att byta motorn mot t.ex. en 15-hästars?

Tror egentligen inte du har någon nytta av extrahästarna, de innebär ju bara att du måste bygga om. Sätt ut motorn ör byte på annons och du kanske får lite stålar emellan till och med. Det är mitt råd. Kanske kan du använda mellanskillnaden till en elmotor att använda i reserv om du får motorstopp (jag försitter aldrig en chans att propagera för elmotorer)  ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt: Måttlighet straffar sig!

Vad sägs om hydraulstyning med snabbkopplingar istället för teleflex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lustigt att det nämns.

Satt precis o kolla på vad som passar konstruktionen bäst, teleflex, eller hydralik, såg nånstans för 5 tkr för hydralikstyrning, frågan är om ja vill lägge dessa pengar på gummibåten, likväl ska ju båten stuvas in i volvo kombin, och jag vill inte ha onödigt mycke o plocka ner. Så de lutar mot den mest simpla konstruktionen.

Och jag är ju medveten att det är lite av ett vansinnes projekt, det är meningen! =)

Jag kommer testa först med orginal propellern, och den kommer nog me stor sannolikhet varva ut ganska enkelt me den, känns båten i närheten av ok i den farten som den kommer upp i med orginal, kommer ja hytta på den vassaste propellern ja kan hitta, för o se va ja kan få upp den i, hade ju varit sjukt o sitta i 40 knop i en gummibåt , då får de va spegelblankt =)

Båten väger 40 kg, rörkonstruktionen kommer la väga 10kg, 10L soppa motor 35 kg, och lilla jag på 90 pannor. Totalt : 185 kg, cirkus. Det är 1hk per 6 Kg , och borde således kunna flytta på prylarna.

Blir hjälm, hockeyskydd o flytväst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och njurbälte!!!!Tungan

Jag kan starkt rekomendera hydraulstyrning, den låser motorn när du släpper ratten.

Jag tror du kan komma ner lite till i pengar om du letar runt lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...