decibelle 0 Postad 22 November , 2008 Halloj,skulle ut o fiska idag tänkte jag men när vi kastat loss upptäckte jag att styrningen frusit. (Vajerstyrning). Efter lite stök så lyckades jag komma in i hamn igen, men min undran är...går det att på nåt sätt isolera vajern så att den inte fryser eller är det dags att ta upp skutan??? Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 November , 2008 Frusen styrning beror på att det kommit in vatten och detta kan du klara genom att ha vajern ordentligt infettad. Men nu är det väl inte någon direkt hitt att hålla på och plocka isär prylarna så det är kanske lika bra ta upp skutan. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
decibelle 0 Postad 22 November , 2008 , ja kanske dax att inse faktum....... vintern är här. Tack Nitro. Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 22 November , 2008 Jag kör så länge det bara går. En termos med varmt vatten att hälla på vajer kan hjälpa. På min pulpetbåt har jag hydraulisk styrning som inte fryser. Rekommenderas för vinteråkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
decibelle 0 Postad 23 November , 2008 Ja tanken på hydraulstyrning har börjat gnaga,måste kolla finanserna. Är det knepigt att montera?? Vill ju så gärna åka sent/tidigt också. Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 November , 2008 Det kunde ju gå att linda om en tunn ledningstråd runt styrwiren och ansluta den till batteriet. Isolerar du dessutom som du var inne på så har du möjlighet att köra på vintern. Med en kopparledare på 0,22 kvmm och 28 m lång blir det 70W (erfarenhet efter tillverkning av värmevästar för MC och snökoter). Ledningstråden kan köpas från t.ex Elfa för en mindre peng. Låter man värmen vara på under färden så torkar kanske styrwiren ut så du kan slippa belasta elsystemet så småningom. Försök sedan att fylla wirehöljet med fett i sån mängd att vatten har svårt att konkurrera om utrymmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 23 November , 2008 Satte in hydraulstyrning i styrpulpetaren i våras. Inga problem att montera för en normalhändig på ett par timmar bara man får lite hjälp med luftningen. Köpte en Teleflex Seastar för drygt 5000:-. Mycket lätt och exakt går inte att jämföra ens med NFB-styrning som jag hade innan. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser