Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gibson55

Båtkörkort

Rekommendera Poster

Kan alla hantera ett vapen? Jaså? Knappast!

 Och jämför du en älgstudsare med en båt?

Det finns redan massor med trådar om det här ämnet, där de flesta argument har stötts och blötts fram och tillbaka. Men att jämföra vapen med båtar? Det var nytt för mig iallafall. Men ok. Vapenlicens krävs väl iallafall för att inte kriminella, psykiskt instabila och andra olämpliga, ska kunna kliva in i närmaste vapenbutik och köpa ex en sån. Älgstudsare alltså. Inte för att de ska kunna sikta och avlossa en bössa på rätt sätt.

Mvh labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sven (fint namn, har samma som andranamn)

Jovisst kan vi införa krav på båtkörkort med utbildning och prov men vi ska inte vara så naiva att dett löser de problem som ständigt framförs som argument.

Vi har redan en sjölag som reglerar hur vi ska uppföra oss på sjön. Det som är verkliga problemet är avsaknad av sjöpolis som ser till att folk uppför sig på rätt sätt.

Och med de liberala reglerna om alkohol på sjön så får man nog räkna med olyckor samt att några stryker med.

 

Förklara för mig hur ett båtkörkort ska kunna lösa de olyckor som uppstår av äldre män som hittas omkomna med alkohol i kroppen och gylfen neddragen? (jo de har onyktra ramlat i sjön då de passat på att för sista gången uträtta sina behov i sjön)

Och alla stollar som ska hem från sjökrogen i stora häftiga motorbåtar på sommarnatten, hur ska du lösa det genom båtkörkort? 

Jo jag har redan förarbevis sedan drygt ett år men det man verkligen behöver kunna får man inte lära sig på skolbänken utan på egen hand och det är att hantera en båt. Hur man hanterar båten när det går lite sjö, på ett säkert sätt. Hur man lägger till vid bryggor och hur man förtöjer båten på ett säkert sätt. Och allt detta beroende på vilken typ och storlek du har på båten.

Att lära sig att navigera, läsa sjökort och hantera sjömärken är en barnlek till skillnad till att hantera en båt. Och hur ett teoretiskt prov ska kunna banka in vett i skallen på folk som inte hör hemma på sjön vet då inte jag.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte alls vapenlicense för att köpa vapen. Se på alla snorungar som springer runt med luftgevär, luftpistoler, bomber, smällare osv. Detta är farliga vapen d och beviserligen i helt fel kategori människor dvs smågangstrar.. Dom använder sedan internet till att lokalisera olika sidor där d går att skruva upp dessa så d går att skjuta genom tegel om så vore.

Sedan ger dom sig ut och leker krig o skjuter på bilar, djur och allt annat som rör sig. Då tycker iaf jag att d är bättre att snorungarna åker lite båt än att dom skjuter sönder lampor och annat ute på stan.. Men med dom kommande 3st körkort för 5000kr st så lär ju knappast några nya båtmänniskor ha råd att börja lära sig köra båt i framtiden..

!!!MVH REXCO!!! Har man sån illa syn på båtlivet att man gör det rättvisa genom att jämföra med en Bazooka bör man stanna på landbacken och aldrig sätta sin fot i något flytetyg.

 



Senast ändrad av Rexco | 10 januari 2009 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett typexempel dock utan allvariga konsekvenser,

Jag är uppväxt med båtliv och har seglat sedan barnsben. Min kompis tog samma år som jag skepparexamen. för ett antal år sedan åkte jag ut med mitt kompisgäng i skärgården i hyrd båt. Vi skulle proviantera i Furusund och jag styrde in eftersom det var en kraftig sidvind och en boj att fånga innan vi gick in till bryggan. Väl förtöjda skickar jag killarna att handla och jag städar upp i båten. står vid pentryt och diskar och ser genom fönstret att folk tillar på båten, samtidigt rör sig miljön utanför.. kliver upp och ser att min kompis, med sin skepparexamen men utan praktiusk erfarenhet endast har en tamp i land. Vi rörde oss i sidled 2-3 m åt varje sida. Rätt pinsamt!

Dagen efter, har hämtat upp ett par killar i Stavsnäs, det börjar regna och byarna känns i kapellet. Min kompis kör och jag har koll på ett ställe på anda sidan farleden som säkert blir en bra nattplats. Jag står på fören och dirigerar Peter in mot land för att kolla bottens beskaffehet. Det ser bra ut och jag vinkar år Peter att gå ut igen så att vi kan kasta ankar. Då rattar han helt sonika åt babord för at tvända ut istället för den självklara åtgärden att backa. Jag ser drevet vispa upp tång och sjögräs och väntar på smällen när propen pulvriseras men det går bra. Peter hade ingen förståelse alls för min ilskna reaktion. Under veckan fick jag lära honom massor kring praktisk hantering som man totalt struntar i under såväl skärgårds och kustskepparexamen...men deviation och avdrift kunde han!!!

Vi fick hursomhelst en mycket trevlig vecka där killarna bl a fick uppleva såväl Nassa som Utö..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att känna till sjöregler och sjövett borde vara självklart för alla som framför en båt på sjön. Att bemästra en flera ton tung motorbåt eller segelbåt och känna till väjningsplikt och vad alla sjömarkeringar betyder innan man ger sig ut i sin pärla är ett livsavgörande beslut för både en själv och andra på sjön. Att känna respekt för havets otroliga och mäktiga kraft och kunna hantera sin båt om/när vädret snabbt slår om är livsviktigt!  När väl säkerheten finns i båtförarens kunskap så kan man i lugn och ro njuta av ett liv med båt. En livskvalitet som inte mkt annat i livet slår....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco skrev !!!MVH REXCO!!! Har man sån illa syn på båtlivet att man gör det rättvisa genom att jämföra med en Bazooka bör man stanna på landbacken och aldrig sätta sin fot i något flytetyg

Jag såg tyvärr inte jämförelsen med bazooka i inlägget du kommenterar... visst kan man köpa luftvapen i vilken Clas Ohlson som helst, men det är inga vapen som klassas som dödliga... vilket älgstudsare eller annat licensbelagt vapen är klassade som...

Han har en poäng där, när han tar upp jämförelsen med vapnen... även om den är lite långsökt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Licenskrav för vapen har man inte bara för att kunna kontrollera vem det är som skaffar det utan också för att tillse att de som faktiskt skaffar licens har någon form av dokumenterad utbildning och erfarenhet. Hanterar man dessutom sitt vapen olämpligt så riskerar man att få licensen indragen.

Kraven på att skaffa vapen är (enligt min uppfattning, ja, jag har licens) betydligt högre än kraven vid proven för förarbeviset eller kustskeppare.

Tyvärr verkar det ju som att kraven dessutom skiljer sig ganska mycket över landet. I den utbildningen jag gick ingick såväl förtöjning, säkerhet och en massa praktiska aspekter förutom deviation och avdrift som faktiskt var en ganska liten del av själva examinationen. Jag gick en komprimerad förarutbildning/kustskeppare. Sedan kan man säkert göra något med den praktiska biten (för oss bara en sen 4h kvällstur) men det är svårt att simulera alla situationer som man kan råka ut för.

Precis som med jägarexamen så kan man ju bara hoppas att man påverkar i rätt riktning med vilken inställning man skall ha till sjölivet. Priset för förarbeviset är väl ändå försumbart i sammanhanget.



Senast ändrad av mariatherese | 11 januari 2009 | 13:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D finns ingen poeng i att jämföra med prylar ämnade för att döda saker.. I helt fel händer kan en skruvmejsel bli ett lifsfarligt vapen ska vi börja jämföra sånt med då?? Inför genast Körkort på skruvmejslar, tandpetare, nagelsaxar och alla andra potentiella dödsbringare man kan hitta i ett hem. Föv tror jag att fler olyckor har inträffat med skruvmejslar än vad fritidsbåtarna någonsin kommer att orsaka. Tänk bara på alla som slinter och sticker mejseln i fingret, säkert någon som blivigt trött på livet och stuckit mejseln i ögat eller nått med.

D jag vill ha sagt är att man kan inte skydda alla från sina respektive dåliga omdömmen eller dåliga handlingar. Vad har allt suntförnuft tagit vägen, finns d inget rätt eller fel tänk i huvudet på någon människa längre..

Jag vill helt enkelt inte att dessa 3st körkort ska bli verklighet. Detta kommer jag inte släppa en millimeter på. Jag var en gång i tiden för ett obligatoriskt förarintyg, sedan urartade d i 3st dyra körkort ihopdikterat av någon politiker som säkert aldrig ägt en båt och som säkert inte heller kommer att skaffa någon..



Senast ändrad av Rexco | 11 januari 2009 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att somliga glider ifrån ämnet här och försöker hävda att körkort är bra och liknar detta med dagens förarintyg. Så är inte fallet, d som diskuteras är 3st körkort. Det är just nu d liggande förslaget. Det är d som ska diskuteras inga förarintyg eller annat, finns heller inget i d liggande förslaget som säger att man får fribiljet för att man redan nu har förarintyg.

Många har fallit på målsnöret förr, och om rätt skulle vara rätt så skulle d nya intyget inefatta allt på sjön som kan räknas till kategorin båtar. Sedan skulle givetvis alla få ta kortet igen. Man kan ju inte lita på att vi som har intyg som är över 10 år osv kan hantera en liten båt i nuvarande situation.

Hade detta gått ut så hade d varigt ett massivt motstånt mot detta körkort. Dom som hejar på nu är dom flesta Seglarna, och dom som inte berörs av förslaget. Samt dom som tror sig platsa i den nya räkne skalan där man får 1,2,3 allt efter hur många papper man kan hämta ner från vinden.. Hmm Öbor och pensionärer får fribiljett ja detta tycker jag givetvis är fel. Finns ingen anledning att dom skulle vara bättre båtförare för d. D är nu d börjar lysa igenom att d är en Skrivbordprodukt skapad av dom som står utanför båtlivet. Som vanligt så är d lätt att skapa regler man inte behöver följa..

När man läser d liggande förslaget så första tanken som slår än är att Finns d verkligen så korkade människor som kan sysselsätta (få lön) sig med att diktera ihop sånt här skit..

Givetvis så sitter liknande människor och värper dumma ideer ikapp inne på förslagsbordet för dom senaste 10 åren så har d bara producerats skit i detta land.. Ingen förbättring för Svensson precis, bara fler regler att bryta mot samt mindre i kassan pga alla ny skatter och avgifter som allt ska beläggas med..



Senast ändrad av Rexco | 11 januari 2009 | 16:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen är du en av dom som skulle vinna på utbildning Jag skulle vilja säga att det inte finns ett enda sätt att använda sig av ett sjömärke så att det skulle resultera i en olycka...bortsett från att köra på det. För att förstärka REXCO's kommentar. Sjömärken visar var leder går, var hinder ligger och/eller var man säkert kan framföra sjöfartyg.

Förbudsskyltar typ ankringsförbud och hastighetsskyltar är ju inget man använder sig av i den bemärkelsen som dom tolkar jag inte in i kommentaren.

Det jag känner till är att det enligt lag är förbjudet att förtöja i ett sjömärke (om det gäller både fasta och flytande sjömärken kan jag inte uttala mig om...så jag låter bli... att både uttala mig och att förtöja vid ett dylikt)

Är för obligatoriskt förarintyg (utbildning med miniminivå), men emot båtkörkort.

Går för motor, i farkost kapabel till 30 .
Innehar förarintyg och 30 års erfarenhet och är på vidareutbildning(=man lär sig något nytt varje dag) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu har ingen kunnat komma med fakta vad som ett båtkörkort ska lösa.

Vilka problem?

Fakta nu och inte egna antaganden.

 

Hjälper till så ni förstår.

Båtolyckor. Läs nu statistiken och redovisa vilka olyckor som man löser med båtkörkort.

Bristande omdömme. Hur katten ska ett båtkörkort lyckas med det som personens färäldrar misslyckats med att få in i skallen på personen under hans/hennes uppväxt?

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med dig Roland, Båtkörkort hjälper inte mot pannlobsproblem !.

Det hela handlar ju om sjömanskap & sunt förnuft !

Förarbeviset Är helt ok liksom körkort för bil, eller kanske de skulle fixa bilkörkort i 2-3 steg till ?, nej det hjälper som bekant inte hur mycket utbildning o kurser vissa får, kör ju på fyllan , för fort mm. ändå !!

Statistiken talar sitt tydliga språk så skrota hela förslaget !.

Mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm nu jämförelse med vapen, jag tog det ju bara upp för att visa att så fort man har regler behövs en utbildning och ett körkort. Det finns ju sjöregler och sjövett. Varför inte utbilda folk i detta med ett avslutande prov? Några skriver att det inte hjälpa att minska dödsolyckor, eftersom de flesta är berusade mm. OK, koplla då alla körkort ihop: Kör jag på rattfylla i min bil eller i min båt visar jag att jag är olämplig att framföra fordon på ett ansvarsfull sätt. Drar in då båda kort!!

Flerstegsutbildning finns även för bilar (personbil, med släpp, tung lastbil, med släpp, buss, MC). Jag har inte så stor erfarenhet med att åka båt, men förarbeviset hjälpte iallafall mig mycket. Och om man ser några därute, som har ingen koll alls om sjömärken eller väjningsregler, börjar man ju fundera om detta litet. Självklart skall man diskutera omfattning av en utbildning, riskorna är ju lägre ute på sjöss än i trafiken. Men att man kan framföra en båt nästan hur stor och stark som helst utan någon som helst utbildning, bara man har tillräklig med pengar tycker jag är fel. Egentligen är det klart för mig, det finns två uppfattningar, antingen är man för eller emot körkortet. Konstig nog, många är på forumet med stor erfarenhet är emot med motiveringen att det ändrar ingenting av det dåliga beteendet som några visar. Sådana finns överallt och kommer att finnas överallt.

Jag tycker iallafall att en kontrollerat utbildning är bra och då kan  man inte försvara sig med  att det visste inte jag. Sedan får man lära sig. Men så är det ju med all utbildning, det är ju bara grunden.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Antar att du ondgör dig över backvarnare på bilar också?

Redigt bakåtsträvande kommentar från dig.....inte svårt att gissa vad som saknas i ditt skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj oj.. Nu börja jämförelsen byta läger helt plötsligt, ja ska d vara på d viset så. D finns idag inget Gåkort, cykelkort. Men d finns iaf regler att följa. Dagligen ser jag cyklister cykla över övergångsställen för fotgängare där dom égentligen ska stanna och le cykeln. Men d bryr jag mig inte om för ju fortare dom kommer över dessot fortare kan jag åka. Men regeln finns där och d är inte många som känner till den.. Lika dant i fotgängarens liv där gås d mot Röd gubbe, mitt ut i gatan osv.. Kan måhända ett gåkort råda bot på alla dessa regelbrott den dagliga fotgängaren står för varje dag.. Ja inte vet jag och är inte själv sugen på att gå o ta något gåkort. Men därimot har cyklekörkort varigt uppe flera gånger som ett lagförslag.

Det finns mycket som är reglerat och många områden som är reglerade får man arbeta i helt utan utbildning. Suntförnuft hört talas om d???.

Jag är inte intresserad av några 3st körkort, jag tror inte att dom kommer att göra någon nytta d finns ingen myndighet som övervakar buset nu och d kommer d inte finnas efter heller. Så körkorten blir värdelösa hur man än räknar.. Sedan så räckte lanseringskostanerna för att jag skulle säga nej till detta fjanteri. Jag tvingas asså gå en kurs mellan 5-10 000kr går den på och bara för att få en fjantig lapp där d står att jag genomgått en Högfartsutbildning löjligt. Sedan så kommer varje kort att kosta minst 5000kr st 3st körkort d blir 15000kr för att få fortsätta att köra en liten styrpulpetare..

Det är byrokrater inte båtägare som dikterat ihop detta, därför får förslaget tummen ner. Finns inget positivt i d liggande förslaget bara en dyr sörja som kommer att kosta en massa pengar.. Om dom hade gjort d enkelt dör sig så hade dom bara gjort förarintyget obligatoriskt, och d hade nog dom flesta axepterat.. Men nu är d politiker med i bilden och då blir d bara skit.. Vi har sett d förut och ska vi behöva se d igen? Nä d tycker jag inte!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är byrokrater inte båtägare som dikterat ihop detta, därför får förslaget tummen ner. Finns inget positivt i d liggande förslaget bara en dyr sörja som kommer att kosta en massa pengar.. Om dom hade gjort d enkelt dör sig så hade dom bara gjort förarintyget obligatoriskt, och d hade nog dom flesta axepterat

Hej Rexco, om jag förstår dig rätt, har du inget emot ett slags intyg, om det är bara gjord på ett bera sätt. Men då är vi ju överens om detta Cool

Eftersom något liknande som ett körkort kommer att införas, är det ju mycket viktigare att diskutera, hur en bra utbildning skall vara upplagd, eller?

Jag kan varken ta bort den feta stilen eller det kursiva... så det betyder inget egentligen Skrattande

Om körkortet kommer nu, hur skall man komer åt beviset? Om man vet redan allt och har erfarenheter, behöver man kanske bara gå till en förhörsförrättare (heter det så?) och betalar bara 200 SEK så som med förarbeviset idag. Och förarbeviset idag innehåller ju allt grundläggande, tycker jag. Kommer sedan höghastighet till, får man väl göra det på ett smart sätt ( sättet skall man diskutera). Jag tror diskussionen varför man är för eller emot visar, att det är oftast kostnader som spöker. Jag har inte lust heller att betala 5 000 SEK eller liknande. Men utbildningen i sig tycker jag är både bra och nödvändig. Jag hållermed dig om Rexco, att istället för mestadels politiker skulle man låta proffs reda ut saken.

Det blir spännande att se hur det utveckla sig...

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att en utvecklad form av Förarintyget kanske kan göra nytta men i väldigt begränsade former. De jag tycker dom kan skippa är allt dravlande med att ta ut kurser och navigering med avdrifter osv. Utan dra d nödvändigaste i Basic navigation bara och låt sedan tekniken ta över. Framtida generationer båtägare kommer med all säkerhet inte att köpa en massa bestick och sjökort för sin navigering. Jag slutade för länge sen att använda denna metod för positioner och kurser. Så mycket enklare att bara trycka på en knapp och få d serverat. Sen så har vi kompassen, något som d pratades allt för mycket om när jag gick kurserna. Denna skulle vi kunna korta ner till 2rader, när tittade ni senast på den när ni åkte till er favorit ö i innerskärgården??? Nåja dom flesta mindre båtar saknar iaf kompass men den hör ju ihop med den äldre metoden att navigera så den ska absolut gås igenom.

Men man kan kanske korta ner d 10sidor långa kapitlet till 1 halv så inte publiken somnarFlört..

Sedan så ska minst ett fåtal praktiska moment utföras, gärna med olika båtar men detta är en omöjlighet och för dyr historia att dra igång. Men d viktigaste är att man lär sig principen jag är i en båt den kan röra på sig även om jag inte gasar. Det finns inga hand bromsar på båtar. Därför ska förtöjning läras ut. Jag blir mörkrädd när jag går i hamnen och ser båtar som sitter fast i skonören och med kärringknutar i mängder, vissa har bara revta runt en lina helt utan knopar, osv. Hade vissa lärt sig d enkla momentet så hade man kunnat spara in många utryckningar bara där.

Sedan så ska Basic Maskingenomgång genomföras, där ska dom viktigaste prylarna gås igenom. Dom vanligaste orsakerna till oplanerade stopp osv..

Och sluterligen d viktigaste, ett lagom långt kapitel om gott sjömanskap. Och varför man ska tillämpa d osv..

Se där ja enkla små punkter som gör att en Idiot som jag skulle kunna sitta i en källare och lära ut detta på mindre en 1 dag. Sedan ta 5000kr per person och bli stormrikGuld.

Nä skämt osido, men d viktigaste är inte kursen utan att få folk att förstå vad  där man pratar om och varför det är så viktigt.. Några kan det och några kan d inte. Det märks väldigt mycket på vilken lärare man har haft d kan jag säga..

När jag gick dessa kurser fanns ingen Gps i format och pris som kunde passa i en fritidsbåt eller mindre arbetsbåt. Så man var helt enkelt tvungen att lära sig räkna med allahanda strömmar osv. Nu är detta så förlegat så tekniken väljs i första hand och därför ska denna belysas mer än trad räkne sätt. D är endast ett gäng bakåtsträvare som benhårt håller sig fast vid att man minsan behöver kunna detta för att klara sig ute till sjöss.. Ja ska man kanske korsa atlanten så bör man ha koll på detta. Men nu handlar d för dom flesta om att framföra en liten styrpulpetare på kanske 5 meter med 40hk snurra fram och tillbaka till badstranden. Om dom skulle köra stopp halvägs ja då är d bara för dom att nämna för sjöräddningscentralen att dom befinner sig på den södra sidan om ön tjurö tex. Rimligtvis under högsesång är hjälp lätt att tillgå. Jag har bogserat in många som kört stopp, haveri etc.

Men bara för att belysa hur enkelt eller svårt många gör d för sig. Går man ut i vetskapen om att man måste kunna allt som står i boken så är d klart att båtägandet blir svårt. Men d e mest ungdomen ifråga jag tänker på dvs dom som knappt har råd att ta körkort på land. Och änn mindre båtkort med det nya systemet. Jag hade en länk till hurvida prissättningen skulle komma att gå till med det liggande förslaget. Detta är länkat i andra trådar ang detta och där tror man på en prislista med 5000kr st för varje kort. Dvs behöver man alla 3 så är d 15 000kr eller mer som ska slantas fram.

Därför så ska just denna tråd belysas med att d är inte ett förarintyg ni säger ja till utan 3st dyra körkort som ni själva likväl kan få vara med och betala. Ingen som tänker på resten av familjen som vill köra båt. Inget körkort ingen båt. Ingen familj lägger så mycket pengar på att utbilda alla i familjen d blir 1 som tar d därmed basta..

Sen så kommer detta bli döden för båtmarknaden, om ni tycker botten e nådd nu så vänta bara tills detta är klubbat. Ja vad ska dom göra dom får väl höja priserna för oss som har körkort då och givetvis för dom som har råd. Alla små båtar kommer ju att sjunka som stenar i pris.. Och d kommer att röra sig om en ytterst begränsad marknad..

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 12 januari 2009 | 14:35



Senast ändrad av Rexco | 12 januari 2009 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet som ett båtkörkort ska lösa????

Ni som är för borde kunna svara på detta.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara för körkortet så svarar jag. Vi har dom som tror att det ska bli mindre olyckor till sjöss, d e dom som inte läst olycksstatestiken d. Stackars naiva satar säger jag.. Sedan så har vi dom (Oftast seglare) som tror att dom ska få mindre svallvågor från motorbåtar med d nya körkortet. Nåja Ni e inte ensamma på havet ens med körkort så d e bara o Gilla läget säger jag. Sen så har vi den lättrurade typen som tror att staten har lösningen på alla problem. Ja hade d varigt jaktsesång på sånna hade jag slutat jobba och jagat på heltid kan jag säga.

Sen har vi dom som vill jävlas (Ofta seglare och folk med små långsamma båtar) Som gärna ser och hoppas att detta blir verklighet så dom får ut sin aggressioner. Väx upp o skaffa ett liv säger jag.

Den givna miljömuppsflottan är givetvis för ett körkort. Beskrivning överflödig. jag säger ingenting, För jag orkar inte..

Hmm har jag glömt någon kategori så får ni gärna fylla i..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...