Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gibson55

Båtkörkort

Rekommendera Poster

Blir det något båtkörkort eller? Läste att det troligtvis inte blir förän 2012. Vilka är för och vilka är emot? COskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår egentligen inte varför man skall införa en ny företelse.

 

När jag började segla för mer än 45 år sen var det skepparexamen som var den utbildning som fanns. Nu finns ju även förabevis som väl är något enklare. Jag tycker att det egentligen borde räcka.

 

Dock kanske det skulle va obligatoriskt för att framföra båtar som går med motor och segelbåtar över en viss längd. En speciell obligatorisk utbildning för att få framföra snabba motorbåtar är nog inte heller fel, med tanke på hur dessa båtar ofta framförs. Det kanske är ett fåtal förare som bär sig mindre sjömansmässigt åt - men dom märks.

 

Å andra sidan kan en stäveka, typ Smögen 45;a som går med tre knop genom Smögens hamn förorsaka mycket besvär, pga svallet, om man ligger inne under den berömda Smögenbryggan och försöker arbeta - som jag gjorde i torsdag.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se´ n tycker jag -och det är min åsikt- att det inte behöver bli ytterligare en tråd med massa tjafs om för och emot... det finns alldeles för många sådana redan på forumet... ingen av dem har lett någonvart, bara en massa tjafs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massa tjafs? Det är väl syftet med den här sidan eller?

Klart för nån typ av båtkörkort. Blir fler nollkoll båtägare för varje år tycker jag. Folk kan inte ta sig fram utan plotter. Pinsamt att höra alla bogpropellrar i hamnarna m.m...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... syftet med denna sidan är väl snarare att utbyta erfarenheter... inte att föra upp en massa tjafs, speciellt inte som det finns en jädrans massa trådar om det tidigare... i så fall bättre att ta upp en av de trådarna då, om det finns intresse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inklippt från ovan reglerna, forumets startsida:

Forum för båtfolk

Här kan du utbyta erfarenheter med båtfolk från när & fjärran. Är det något du undrar över? -Vänd dig till besökarna på bryggsnack. Någon har svaret! Och vill gärna dela med sig av sina kunskaper

 

Således inget om utbyte av tjafs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser heller ingen definition av tjafs Kan det vara så att en del helt enkelt inte tycker att det ÄR tjafs att diskutera båtkörkortet. Mig kvittar det lika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker den här tråden har utvecklats till en massa tjafs...och det utan att behandla huvuvida man är för eller emot båtkörkortet... =)

Jag är för utbildning men mot körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då kör vi svängen igen:

Jag är för ett båtkörkort, och jag är för utbildning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger oxå med i debatten.. Är imot ett båtkörkort som i sin nuvranade form bara åstakommer större utgifter för mig då jag saknar högfartscert.. Således är d helt Ok med utbildning men jag tycker att d kunde räcka med att Förarintyget gjordes obligatoriskt.

Så som är jag emot 3st båtkörkort. Denna meningslösa utredning har redan kostat oss skattebetalare många miljoner. Och jag har inte lust att bidra med 5öre om inte innehållet blir verklighetsbaserat. Som vanligt när politiker är inblandade blir d något sistaminuten slarvbygge som inte kan kopplas till verkligheten på något vis.. Sa jag föresten att jag är emot båtkörkortetFlört..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emot, kan låta vettigt men blir en alldeles för stor reform att genomföra. Krafttag skulle ha tagits tidigare båtintresset var i klass med vad det är idag. Omöjligt även att försöka ha koll på att alla kör lagligt.

Om man ska ha ens en liten koll krävs alldeles för stora resurser och hela idén blir så långt ifrån kostnadseffektiv som det bara går.

Mvh Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis emot då införande av körkort som ska vara åtgärden för att minska antalet olyckor till sjöss

Läs själva statistiken så inser ni alla bluffen. Hjälplösa tjänstemänn som måste hitta på något och gissar mer än bygger sina åtgärder på fakta

Med ett fokus på införande av båtkörkort tappar man fokus på det som är verkliga problemet.

 

Statistik via Sjöfartsverket (jag anser de är trovärdiga)

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____6827.aspx

Läs även mer i länkens högra kolumn.

Beakta även senaste årens mycket kraftiga ökning av antal fritidsbåtar. Vi borde då haft en enorm ökning då många blåbär kommer ut på sjön. Men så är det inte. Folk är inte så färbannat naiva som vissa tjänstemän tror.

Du som är envist FÖR ett båtkörkort, läs verkligen statistiken och förklara sedan hur just ett båtkörkort ska kunna lösa de flesta dödsfallen som sker, med alkohol i kroppen, rodbåtar, vid paddling, fall överbord, explosioner och brand och väldigt få olyckor med kollision.

Har du inte läst statistiken är du inte trovärdig.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta om man är för eller mot ett båtkörkort och vilken typ av båt man har.

Kan det vara så att båttypen avgör om man är för eller mot?

Själv har jag en Snipa 7knop och är för ett båtkörkort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede har helt rätt.

Ett båtkörkort i den form som har föreslagits av lagstiftaren kommer inte leda till någon signifikant minskning av olyckor, dödsfall m.m till sjöss.

Allvarligare tillbud är inte av den arten att ett båtkörkort skulle ha hjälpt. Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk. Båtkörkortet i den föreslagna formen är ingenting annat än en skrivbordsprodukt från början till slut. Jag hoppas att produkten stannar vid skrivbordet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den intressantare frågan är ..... Hur många är för ett båtkörkort och tror sej också behöva ta det, dvs inte vara automatiskt vara kvalificerad genom föreslagna undantags regler (ålder, skärgårdsbo, innehavare av förarbevis, etc).

Johan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte automatiskt kvalificerad, så jag skulle behöva ta körkortet. Men som jag skrev tidigare. Jag är emot själva kortet men för utbildningen.

Det finns ju ändå ingen att visa upp den lilla plastbiten för.

Varför inte satsa på frivillig utbildning på nätet när körkortet ändå skulle bli teoretiskt...
Jag skulle gärna se en sajt med praktiska tips...typ hur man möter vågor i olika farter och tips på hur man lägger till på rätt sätt osv osv.

Lägg ut hela förarbevis-kursen på internet tillsammans med tips och trix...=)



Senast ändrad av Dawa | 25 november 2008 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är för båtkörkort. tittar man hur vissa användersig av sjömärken i skärgården är det inte undra på att olyckor händer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs statistiken som jag tidigare bifogat länk till så inser man att det inte handlar om att kunna läsa sjömärken som påpekades här tidigare.

Kanoter som vält, brand i båtar, fula gubbar som pinkar från båten och ramlar i,  osv. Väldigt lite olyckor relaterade till navigering.

Är det navigationsproblemen man vill åt så kommer ett körkort inte lösa ett smack.

Är man så blåst att man står och kikar på plottern och glömmer att ha uppsikt runt båten så hjälper inget annat än hjärntransplation.

Hur svårt kan det vara?

/Roland



Senast ändrad av Ringhede | 03 januari 2009 | 14:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är emot båtkörkort men för förareintyget.I förareintyget finnes de baskunskaper man bör ha tagit till sig för att framföra mindre fritidsbåtar.Båtkörkortet är framplockat av några sysslo lösa byråkrater på lägre nivå,handlar om att suga in pengar i maskineriet.

Alla bör ta förareintyg.Sen inte se det som en tvungen utgift.Tvång NEJ,Sjövett JA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att både förarbeviset och kustskepparen innehåller en ganska försvarlig del utbildning inom säkerhet. Dvs en hel del brand och explosioner kanske kan kunna undvikas genom att utbilda folk inom detta. Jag hade gott kunnat se att man dock kompletterade med några rejäla praktiska genomgångar av brandbekämpning och första-hjälpen. När man är ute till havs kan hjälpen vara en bit bort och då är det bra att ha någon form av praktik i ryggmärgen.

Jag är både för och emot. Jag har själv både förarintyg och kustskepparintyg och jag tycker att utbildning inte är fel. Jag skulle själv aldrig få för mig att köra en båt utan åtminstonde den kunskap som förarbeviset motsvarar och jag tror att många med mig resonerar likadant.

Problemet är ju de som inte respekterar att vi faktiskt har en sjölag där alla förväntas ta sitt ansvar. Ett körkortstvång kommer antagligen kosta mer än vad det ger. De som skiter i sina medborgare och samhällets regler kommer alltid att göra det. På vår andras bekostnad som vanligt. Hur ofta blir körkortet kontrollerat när man kör bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50% av kursen till förarbevis är helt utan behov för de som inte ska navigera.

Är du alltid i en mindre insjö så behöver man inte veta vad båkar, kummlar eller fyrsignaler. Man behöver inte veta något om latitud eller långitud mm och inte heller använda passare och transportör. Att läsa sjökort och inse var det finns kablar eller var man inte får ankra kan väll knappast vara svår.

Givetvis är kunskap ingen börda men helt onödigt om man inte behöver den.

Däremot så behöver dagen utbildning moderniseras och större fokus på att använda moderna instrument som GPS, ekolod mm.

Kursen som den är nu har på tok för stort fokus på navigering och för lite fokus på säkerhet.

Sedan så kommer de som säger att man måste kunna gammal typ av navigering om GPS:sn går sönder. Skaffa en till att ha i reserv om du är orolig att inte hitta hem.

Men om sateliterna ramlar ned?

Sedan det här med väjningsregeler, hur svårt kan det vara? Antag att du kör motorbåt, då gäller högerregeln för dig och andra mindre motorbåtar, övriga har företräde, svårt?

Och givetvis så försöker man undvika en kollision om den ser ut att inträffa, man är väll inte dum eller? Det gör ont att köra på en annan båt.

Vem skulle komma på tanken att ha företräde framför en Finlandsfärja? 

 

Garanterat att jag får skit för att jag vågar kritisera något som är heligt. YES

(jo jag har förarbevis, drygt ett år sedan, varför jag skaffade det? jo intressant att träffa folk och kul att få lära sig navigera även om man inte behöver det men viktigast var nog avsnitt med säkerhet)

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På land ska man va 15 för att få framföra en moped på 1 hästkraft, på sjön kan en 10-åring ratta en 50-hästare?!

Bild/ ur Segel & Motor 1946.

post-1968-1394235738,1068_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tycker jag borde utvecklas lite. Du är aldrig tvingad att gå på en viss sida om en prick, dom är riktmärken för vilken sida du bör köra på för att undvika att gå på grund.. Dock ligger vissa grynnor flera meter under ytan och dom flesta mindre fritidsbåtar kan passera på valfri sida om pricken utan problem. Dock ska man veta vad man gör och inte ta saker o ting för givet..

Jag kör ofta själv på fel sida prickarna för att gena och spara tid, givetvis i vatten jag känner till och att båten säkert går klar. Detta ser jag ofta när man är ute till sjöss. Men man kan ju omöjligt veta vem som vet och vem som inte gör d.

Har aldrig sett folk som använder prickar som ankarlinor ellr liknande, sådant  händer väl bara på TV.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu blir någon form av körkort/ förarbevis  så blir det troligen  en konstruktion av några byrokratiska tjänstemänn som tycker och tror utan egentligt vetande. Så har vi som jobbar i den yrkesmässiga trafiken numer, med EU anpassade regler som är omöjliga att följa utan att få ordningsbot vid varje kontrol utefter vägen.  Men någon förbättring av framförandet av motorstarka båtar tror inte jag att det blir, för det kommer nog mer ann på det personliga ansvarstagandet något som mer och mer tyvärr förbleknar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudet på spiken Roland!

Det körkortsförslag som ligger nu är så otroligt idiotiskt, så det kan man bara vara emot!

Själv har jag läst in förarbeviset, dock utan att skriva provet. Det kommer jag inte att göra så länge det inte blir lag på båtkörkort. Däremot så blir det fortbildning i gammaldags navigation i båtklubbens regi i vår. Men det gör jag lika mycket för att umgås med klubbkamrater som att jag verkligen behöver kunskaperna. Navigerar numera med laptop och Seaclear, helt överlägset mot att sitta med ena ögat i sjökortet hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl instämma med majoriteten EMOT. Men utbildning är bra, fast man blir ju inte någon bra båtförare bara för man har läst teori, Man måste ut och träna oxå. Det som stör mig mest på sjön är att det väldigt ofta saknas sjövett. Har en kamrat som har en 43 fots motorbåt (det krävs då omdömme att framföra denna tycker jag). Denna kamrat Körde om mig i ca 10-12 knop i en ganska trång farled som var ganska vältraffikerad (han såg inte att det var jag och min familj som var i båten så detta gjordes inte som ett skämt) vi höll nästan på att rulla ur båten. När jag senare konfronterade honom om detta sa han på fullaste allvar att han minsann också har rätt att köra där, vilket han förvisso har. Han har Skepparintyg! Så SJÖVETT är det som jag förespråkar. Försök att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Mvh Lasse litenFlört

post-15269-1394235739,5774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte poängen för att vara ärligt. Mer eller mindre alla tyker att det är bra med en slags utbildning. Varför skall den inte dokumeneras med ett slags körkort? För att det kostar pengar? Är man ute till havs eller större (som måste defineras, kanske de insjöar som har sjömärken...) skall man ha ett slags förarbevis. Vad hjälper reglarna om inte alla känner till de? jag tror att ett förarbevis som man kan ta i dagens läge räcker långt. Höghastighetscertifikat kan diskuteras som allt annat, men om man kan hålla kostnader på ett rimöigt nivå, varför inte? Alla ni gamla erfarna utan bevis, om ni vet allt måste det ju vara noll jobb att ta ett intyg. OK det kostar kanske en tusen lapp, men alla vet att båtlivet är dyrt. Är ni bara för lat (eller ändå litet rädd att ni inte klara det?)?

Om alla skulle uppföra sig och veta allt, skulle man inte behöver körkort till bil, mc mm heller. Varför skall båtar vara ett undantag? Det förstår jag inte.

Grönling som har förarbevis, men är sugen på skepparexamen (för att det är kul). nån som vill vara med ? (kommer från GTb området) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan landar ju inte riktigt rätt egentligen med tanke på att vi som florerar här har ett genuint intresse att framföra båt och således har en mycket god koll. Jag ser varje år idioter som totalt saknar respekt och kunskap att framföra sina båtar. Jag har dock svårt att tro att dom är medlemmar här...

Men ok då, jag är emot körkortet men för en utbildning för ägare av vissa båt-typer/storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Argument för båtkörkort

1. Ett båtkörkort innebär att man därmed börjar ta hänsyn och visar respekt för andra på sjön.

2. Införanda av båtkörkort är ett kraftfullt sätt att minska antalet olyckor på sjön.

3. Införande av båtkörkort kommer minska kostaderna för försäkringsbolagen för alla skador.

 

1, 2 och 3, Falskt, Falskt, Falskt

1. Tror man på tomten så går detta också

2. Läs olycksstatistiken och inse det felaktiga

3. Inse det hopplösa när du ser alla tokar redan med förarbevis som parkerar sin båt på upp på kobbar och skär när de stått och blängt på sin nyinköpta leksak, GPS:n.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland, jag föstår ändå inte, varför man inte skall ha en utbildning samt prov, åtminståne för områden där det finns sjötecken. Varför drar sig så många för det? Kostnaderna kan man ju hålla jämförelsevis låg. Alla kan ju hantera en vapen, varför behövs då jägarexamen eller vapenlicenser? Bara för en del av er är jätte duktiga ute på sjön utan att ha nåt förarbevis eller liknande betyder det ju inte att alla har samma vet. Och för er måste det ju vara busenkelt att avlägga ett prov och betalar några hundralappar......

Sven



Senast ändrad av Groenling | 10 januari 2009 | 12:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...