Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
DanP

Fakta om Collombina Tollare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Collombina Tollare dubbelruffad 7,80 klång och försöker hitta bakgrund samt fakta kring dessa båtar, det verkar finnas en hel del av dem och alla olika, vad jag förstår såldes de mer som halvfabrikat. Är det någon som kan tipsa om var man kan hitta mer fakta!

Undrande båtägare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har ägt en Columbina en gång i tiden, fabriksbyggd (grönt skrov).

Kanonbåt, satt bara en AQ130/270 i den, den toppade ca 22knop med packning, marchade ca 18-20knop. När jag sålde båten, så tömde jag den på allt skit jag samlat på mig, tömde vattentanken samt hade kanske ca 20 liter bränsle i den, då toppade den 28knop.

Hade jag haft större motor skulle jag nog behållt den lite längre, lycka till med din båt.

mvh

Calle i Skåne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag har en tollare coimbra, jag tror att det är samma skrov som det är på collombinan men med en annan överbyggnad. jag hittade lite info om båttypen i båt-87 en bok som jag lånade på biblioteket.

post-29746-1394235692,3409_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag är också ägare av en Collombina. Mycket trevlig båt. Har precis plockat ner större delen av inredningen för renovering.

Jag kan hjälpa dig så till vida att de slutade att tillverkas 1985. Därefter såldes formarna till privatpersoner. Min tex är från 1990.

Hoppas du får det kalas med båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...