BoatBengan 0 Postad 21 November , 2008 Tjena! Här kommer en fråga till alla gamla sjöbjörnar där ute. Jag har en plastbåt som är 4,20 m lång och förhållandevis lätt. Räcker en 15 hk motor eller bör jag satsa på en 20 hk? Är det stor skillnad i bensinförbrukningen? Jag tänker främst på gamla 2-takts motorer...Någon speciell motor i denna storlek som är bättre/sämre än andra? Tack på förhand! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 22 November , 2008 15 hk bör räcka. Förbrukningen för äldre 2-taktarna brukar man uppskatta till 0,5* antalet hk/timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 November , 2008 He, Vilken båt har du? Fabrikat och modell. Vad är max rekommenderat hk på båten? Har du nån bild på den? Skall den ha lång (L) eller kort (S, short) rigglängd? Skall du ha elstart eller bara snörstart? Rorkult eller fjärreglage? Visserligen är skillnaden mellan 15 och 20 hk inte så jättestor men ju mer last du har i båten desto större anledning att välja en motor med fler hk. Från vilket decenium söker du 2-taktare i den storleken (80-, 90-tal eller ännu nyare?) Bensinförbrukningen skiljer knappast så värst mellan en 15 och 20 hk. Ofta har man samma motorblock och annat gemensamt mellan närliggande hk antal så det kan vara samma motor om det är 15 resp 20 hk (då är i regel 15 hk strypt lite grann). Yamaha och Mercury brukar vara säkra kort. Om du är inne på lite nyare beg från 2000-talet är de flesta bra men 2006 slutade man sälja nya 2-taktare (med förgasare), dock de som fanns i lager kunde man sälja även nya senare. Men om du skall ha hjälp på orten med service osv så kan det kanske vara klokt att hålla sig till märke som finns där. /Bo Senast ändrad av bossee | 22 november 2008 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 22 November , 2008 Hej igen! Tack så jättemycket för svaren! =) Tyvärr vet jag inte märke eller max rek. motor på båten eftersom den var i väldigt dåligt skick när jag köpte den...Har nu slitit ur den gamla inredningen då allt inplastat trä var murket...Lägger upp ett kort på den som kanske inte är världens bästa...Jag har inte tänkt att ha någon styrpulpet eller elstart på den i nuläget, men jag kanske ändrar mig med tiden...I nuläget är båten gjord för en kortriggad motor, men jag fundrar på att bygga upp akterspegeln så den passar en långriggad. Jag söker en motor från slutet på 80- till början på 90-talet...Oftast kommer jag att vara själv i båten, men jag vill att den ska kunna plana ordentligt även med två personer. Är det förresten en standardlängd på långriggade motorer, eller kan det skilja mellan olika märken? M v h Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 November , 2008 Hej, Din båt har en hel del likheter med Crescent 425: http://www.crescent-boats.se/kataloger/79/pages/6.htm Den är i alla fall godkänd för 20 hk och 5 personer. Den har också kort rigg. Det kanske blir enklast med motor som har rorkult som du säger. Om du gör om akterspegeln med ny marinplywood limmad på insidan (efter att ha tagit bort den gamla plywooden) och plastar med matta insidan och topcoat på det så bör det bli hyfsat starkt. Ev kan du bocka till en aluminiumplåt som går på insidan motorbrunnen och utsidan så får du bättre stöd för motorn när du drar motorbultarna igenom akterspegeln. Båten bör plana fint med två personer. Jag skulle nog satsa på 20 hk, om inte annat blir lite roligare körning med lite extra hk. Rigglängd lång är en standardlängd oavsett fabrikat. Kom ihåg när du monterar motorn att den dels monteras rakt så den ej lutar åt nåt håll i sidled dels att du får den s k antiventilationsplatten (plattan omedelbart ovanför propellern) jäms med botten vid köllinjens (tänkta) förlängning. Monterar du för högt så riskerar du att propellern suger luft speciellt i tvära svängar, monterar du för lågt riskerer du bl a lägre fart (mer vattenmotstånd) och även vattensprut. Sen kan du även justera riggvinkeln dvs vinkeln mellan motorn och akterspegeln, det blir trail and error vad som blir en medelväg mellan bra acceleration utan att fören pekar upp i skyn för mycket och att båten ska gå lätt och fint vid marchfart (inte stå på nosen utan ha en anfallsvinkel på några grader så den våta ytan blir så liten som möjligt=lätt gång). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 22 November , 2008 Supershysst Bo! =) Efter att ha tittat på bilden är jag 99% säker på att det är en Cresent 425:a jag har fått tag i! Tycker du att jag ska fortsätta att ha kvar akterspegeln som den är, eller lönar det sig att bygga upp den till en långriggad? Av tidigare erfarenhet vet jag att det kan hända att det slår in mycket vatten i aktern vid en kortriggad akterspegel(Cresent 500) Eller kan motorn ha varit för tung i det här fallet? (25hk långriggad) Finns det något ungefärligt mått på hur mycket man ska bygga på akterspegeln för att få lagom höjd till en långriggad motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 23 November , 2008 Skillnaden är 5 mellan kort och lång rigg dvs. ca. 13 cm. Kort rigg 38 cm lång rigg 51 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 23 November , 2008 Om du ändå håller på och renoverar så ää det nog vettigt att bygga om den till lång rigg, om du köper en bra motor som du vill flytta med till en ny båt i framtiden så är väl dom flesta båtar numera för långrigg. Funderade i samma bana själv, har kort rigg på min Ockelbo B15, men jag hittade en motor med kort rigg till vettigt pris så jag behöll kort, höll heller inte på att renovera båten. Men verkar finnas lite olika korta riggar, min Yamaha 20 är 420mm, annars så har kort varit 380mm, lång 510mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 23 November , 2008 Hej Jag är i samma sits som Dig. Lång eller kort rigg. Jag har beslutat mig för att bygga för lång rigg då utbudet av begagnade med lång rigg är större. Då är jag iofs på jakt efter lite starkare motor än 15/20 hk. Jag tycker att Du ska gå för 20hk. Det är inte fel att ha lite extra kraft när det behövs. Kolla gärna min renovering : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249269 Samt : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=254268 / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 23 November , 2008 Måttlighet straffar sig! jag hade skruvat på en 25 eller en 30 hästars med en gång, det är sjönt att ha lite extra pulver ibland(när man blir skitnödig tex,). Ofta är 20, 25 och 30 hp samma motor med olika strypningar. Om det står att båten är gjord för 20 hästar så brukar det oftast handla om motorvikten, båten klarar ofta betydligt fler hästar. Då 15 hästarsmotorer som oftast är avstrypta 9,9or (bortsett från bigfot modeller)och du ändå funderar på en 20 hästars så väger ju inte en 25a mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 23 November , 2008 Tack som fasen för alla svar och tips! =) Riktigt kul med all respons! Jag ska försöka lägga upp fler bilder på båten som den ser ut i nuläget, så man kan följa renoveringen...med lite tur och arbete kan man snart kalla den för båt igen! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 24 November , 2008 Jag har en liten plastbåt den är 4,20 också, jag har haft en 25hk motor monterad på den, och det var lagom tycker jag, planade bra men jag har rattstyrning monterad utan den blir det otrevligt att åka. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser