Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
jj64

Köpa båt - vad skall jag tänka på

Rekommendera Poster

Nybörjare på seglingshavet.

Kommer att köpa en båt innan våren. Får väl bli nåt i 50-70 tusenkronorsklassen. Men vad skall jag tänka på när jag skall kolla på båtar. Jag vill inte köpa nån gris i en säck. Vill heller inte köpa mig en massa jobb. Vill komma ut på böljan den blå så snart det går.

Är lite fåfäng att jag vill en med inombordare. Fyra till fem kojplatser bör det vara tror jag.

Lite tips från sjömän med erfarenhet välkomnas.

Senast ändrad av jj64 | 21 november 2008 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Mitt tipps är att satsa på en maxi 77a.

Då får du mkt båt för pengarna och en båt som är både rymlig och seglar bra.

Dessutom finns de en maxi77 klubb där som är mycket erfaren och duktig och kan ge dig hjälp med allt från kappseglingstipps till mekartipps kring allt som rör båten.

Hör görna av dig om du har fårgor.

//Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som är motorbåtare, kan bara hålla med om ovanstående... är du nybörjare och vill satsa på en segelbåt, då är Maxi 77 en kanonbåt att börja med. Efter något/några år blir den dock lite stel och tråkig -enligt seglande vänner, skall tilläggas- men som nbörjarbåt, och i den storleksordningen så är den så att säga: gôrbra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte själv en Maxi77 i höstas, min första båt. Det lär vara svårt att få mer båt på pengarna. Enligt allt man hör om den är att den är en suverän förstabåt.

Det som fällde avgörandet för mig var att sittbrunnen är relativt lång. Det är ju ändå inte i ruffen jag tänkt tillbringa de ljusa timmarna på sommaren. Att den inte var alltför stor för en nybörjarseglare att hantera ensam var också viktigt för mig.

Min bedömning är att jag behöver ett par år med rätt mycket båtliv o segling för att få seglarvana och någon som helst uppfattning om vad jag ev. vill ha sedan. Jag kan omöjligen veta det innan jag köper första båten. Att den inte har toppprestanda är i princip helt ointressant för mig.

Dessutom räknar jag med att den inte sjunker till noll i värde. Det lär bli ett ganska billigt nöje i vilket fall.

Senast ändrad av Linmajon | 22 november 2008 | 13:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du köpa en begagnad båt i den prisklassen råder jag dig absolut att köpa en med utombordare. Så gamla båtar har lika gamla inombordare och risken är stor att det blir ett dyrt äventyr om motorn inte fungerar som den ska.

En utombordare får man billigt och är enkel att meka med om det skulle behövas.

Maxi 77 är en bra båt och du borde kunna få ett bra exemplar för den summan.

En mycket bättre seglare (och oändligt snyggare) är IF men den är trängre.

Om du tänker på prestige så ska du satsa på en IF. Många salta seglare har IF medans många nybörjare har Maxi 77. Båda är bra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, jag glömde en viktig sak nämligen seglen!

En oerhört viktig sak särskilt när man är ny på sjön och som kan avgöra om man blir biten av segling eller rädd.

Gamla utblåsta segel gör så att båten lutar istället för att ta fart när det blåser.

Segel är dyrt och att köpa nya segel till en billig båt kan kosta lika mycket som hela båten.

Satsa alltså hellre lite extra pengar på att få en båt med fina segel framför en likadan billigare med äldre segel. Det lönar sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har  väl nästan tänkt om lite. Struntar i fåfängan om inombordare, lägger pengarna på att ha en fräsh båt istället.

En annan fråga, när jag börjar att titta på tänkbara object, vad är viktigt att kika på? Vad skall jag tänka på så jag inte köper mig bekymmer. Vad är det som kan krångla på så här gamla båtar. Någon här skrev om seglen är gamla så kränger båten mer, bra om seglen är hyvsat nya. Tackar för det tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen skulle jag köpt en IF före en Maxi 77 men det är nog mer en smaksak. Båda ger dig mycket nöje.

Precis som någon skrev så är seglen en stor kostnad så leta efter en båt som har relativt nya fräscha segel. Om dessa är dåliga så åker du på tiotusentals kronor hur lätt som helst.

4-5 kojplatser hmmm det beror ju på hur trångt ni vill ligga. 4 ungdomar Cool får nog plats i båda förslagen på båtar, men 4-5 gamlingar med krav på bekvämligheter är kärvt. Då får du lägga till några hundra tusen.

På 70-talet var Maxi 77 och IF stort och många barnfamiljer tillbringade flera veckor ombord under semestern på dessa båtar som idag nog mer är att beteckna aom campingbåt utan bekvämligheter.

Det finns eller fanns ett par fina IF på blocket för ett par veckor sedan och en hade fina nya segel och såg väldigt fin ut för just det prisintervallet du skrev.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Man kan ju även tänka sig en Albin Vega. På undanvinden är det många som blir förvånade hur bra en Vega kan gå. Jag har seglat Vega ganska många sommrar och tycker att det är en ganska bra båt, det är ju faktiskt några Vegor som seglar långsegling runt omkring vårat klot. Om man vill ha innombordare tycker jag att man skall hoppa över bensinmotorerna och satsa på en diesel. Sen kan ju förvisso tilläggas att Vegan kan vara svårmanövrerad i trånga utrymmen speciellt på backen, det beror på att vegan är långkölad och att den har reversibel propeller alltså inget backslag utan man vrider propellerbladen så att båten backar. Men man lär sig med tiden. Fast en fördel med den långa kölen är ju att Vegan inte är så känslig för grundkänningar, det kan ju vara bra för en nybörjare.

Välkommen ut på böljan.

Latte litenGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med tidigare inlägg, IF eller Maxi 77 är bra båtar i denna prisklass.

Vettiga seglare, vettiga utrymmen, vettiga sjöegenskaper samt kända märken som gör att de går att sälja den dagen du vill köpa större båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Att köpa Maxi 77 verkar vara en mycket bra investering som nybörjare. Men på bilder och beskrivningar så verkar det inte finnas någon toa på Maxi 77, utan man får hålla till godo med en Porta Potti. Stämmer detta. Vega verkar ha en toa som standard.

Skepp å hojj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en sjötoalett installerad under förpiken på vår maxi77:a. Den får således inte användas i hamn men fungerar fint när man måste ute på havet.

Vi har utombordare vilket jag tycker det finns fördelar med - dock backar den antagligen något sämre. :)

När vi letade 77:a så fick vi rådet att leta efter en med tierods vilka tydligen stabiliserar båten något.

Senast ändrad av mariatherese | 06 januari 2009 | 12:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns Maxi 77'er med spoltoa och septitank. Spoltoan får plats i uttaget i förpiken och septitanken framför. Skickar med en bild hur det såg ut i min förra båt som var en Maxi77.

post-18799-1394235738,5663_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spoltoa, slangar, ventiler, bordgenomföringar är inga jättepengar om det är det enda som är hindret. Septiktankar i kvadratiska standardmått kan man få för en tusenlapp hos t ex Erlandssons Brygga - gissar att man kan få allt materialet för runt fem tusen kronor.
Att installera nya toagrejor är också trevligare än att mecka med gamla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...