Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
storbacka

Kavitationsskador VP 290 DP

Rekommendera Poster

Jag bytte i våras ut underdelen på mitt 280 drev från SP till 290 DP vilket gav 4 knop i marchfart på min Flipper 850. Införskaffade samtidigt en ny uppsättnming propellrar

När jag nu i höst tog upp båten kunde jag konstatera att baksidan på bakre propellern hade kavitationsskador. Det ser ut som om man skulle farit fram med en grov fil.
Skadorna sitter dels vid bladets infästning samt ungefär mitt på bladen och varierar från 1x1 cm till 1x3 cm. Det är 2 till 3 skadade ytor per blad, inte djupa men man känner att några tiondels mm har försvunnit.
Det är endast på baksidan av bakre propellern, för övrigt är de perfekta.

Jag undrar nu om deta är normalt eller om det är något fel på någon propeller.
Det skulle vara bra att veta hur det ligger till innan jag far till föräljaren och visar den

Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitation förekommer ju för oss alla som har en propeller i vattnet. Det är dock enligt min erfarenhet betydligt vanligare med skador orsakade av kavitationen på drev med Duopropp. Om propparna är felkonstruerade kan kavitationsskador i vissa fall lättare uppstå. Men ett par kvalitetspropellrar bör klara sig bättre. Rostfria är mer beständiga mot detta än aluproppar. Det jobbiga med kavitationsskador är att ju mer skador man har desto mer skadas propellern - små skador snabbar alltså på förloppet. Byt till rostfria så slipper du kanske problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett DP-drev sedan 2002 och har samma typ av kavitationsskador. Verkar inte vara mycket att bry sig om.
Har även mindre skrapskador på propparna, men Propellertrim bara log åt mig förra året när jag frågade om de behövde renovera dem. :-)

Så håll koll på läget, men det verkar vara en del av hur DP290 fungerar.

Någon annan kommentar från forumet? Är jag för sorglös? Hurpass känslig är ett drev för vibrationer, om man inte märker något speciellt medan man kör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att sorglöshet är ett krav för att vara båtägare.
Varför skulle man annars köra ekonomin i botten, strida med fru och barn och trots det tycka det är vär besväret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Flipper 850 för fyra år sedan med just ett DP290 drev och alu proppar. Jag hade då i stort sett samma skador som du just skriver om .... lämnade in propparna för renovering ..... köde en sommar ..... samma sak igen (om inte lika mycket kanske). Så .... det kanske är så det är bara.

Iaf idag har jag ett DPG drev med stål proppar (men en annan båt alltså) och inte anstymmelse till skador och då har jag kört båten ca 3000 distans.

Kanske, kanske är det stål du ska ha för att slippa .... men ett dyrt nöje blir det ca 15000 .... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om det är att acceptera faktum.
Frågan är om det lönar sig att måla upp dem med en motståndskraftg färg.
Det kanske känns lite bättre när man sjösätter även om nyttan troligtvis är minimal.

Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...