Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Esteve

Flipper 630 DC + Optimax 115 = För klen motor???

Rekommendera Poster

Jocke SeaRay.

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad du menar med nedanstående citat:

( MIN tanke nu !!!!.... sen kanske man inte ska köpa en motorbåt om ekonomin inte tillåter några extra tusenlappar hit eller dit , förbrukning i detta läget är inte det avgörande!? )

Du får gärna förklara dig och jag hoppas att du inte syftar på att jag ska låta bli att köpa en båt p g a vad du läst i denna tråd eller att du tror dig ha någon inblick i min ekonomi. Själv så har jag haft motorbåt i fem år och det har fungerat alldeles utmärkt.



Senast ändrad av Esteve | 08 december 2008 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man mäter från akterspegelns lägsta punkt ,

tänkt dig en horisontal linje som båten står på ( du tittar på båten bakifrån),och sedan vinkeln som blir mellan den raka linjen och skrovet/akterspegeln .

 

Ehh...  någon som förstod ??  Foten

( 10gr nästan platt botten 20gr lite vassare  , 23-24gr brukar vara mycke vinkel på båt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att det känns skönt med lite medhåll.

Man ska nog inte blanda samman fasta kostnader med de rörliga, då blir det lätt rörigt.

Dessutom känns tråden lite off topic just nu.

Kanske någon skulle starta ett nytt ämne typ Bränsleförbrukningens i förhållande till hästkrafter och dess betydelse och påverkan av ekonomin. Glad



Senast ändrad av Esteve | 08 december 2008 | 19:26



Senast ändrad av Esteve | 08 december 2008 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

men den rörliga kostnaden som innefattar bränsleförbrukning kan ju innebära tusenlappar beroende på hur många distans man avverkar per säsong och det är ju pengar man aldrig får tillbaka

..

- Flera tusenlappars skillnad , hur får DU fram det ?  Det är inga problem att räkna på ett par siffror tagna ur luften ,  ex 0.8  och 1 L /nm .. det kan alla räkna på !

-Men stämmer det ?????

Finns det någon på MG som VET vad en 115hp och en 150hp drar i ca 25knop på samma typ av båt !  Denna diskussion skulle få en bättre plattform om bara lite fakta kunde adderas .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av dina återkommande argument mot en större motor är just ekonomsikt !

Den drar mer ! ..och då kostar det mer !   -Helt rätt än så länge .

Det vi nu ska vänta på är om någon VET skillnaderna på dessa motorer , för då kan diskussionen  utvecklas  , på det ekonomiska planet !

Det är förbaskat lätt att snö in på en massa småsiffror , läser man en del båttester så skriver dom järna och mycke det .  små små värden i det stora hela!

 

(Om det nu blir jäkligt små skillnader på en 115 /150 hp, så blir det extra kul att fortsätt debattera .)

....Flört  snart vår ? eller hur !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter dessa räkneexempel hoppas jag att vi kan återgå till trådens ämne.

diff 0,2l x 13 kr x 385 nm = 1001 kr

diff 0,3l x 13 kr x 257 nm = 1002,30 kr

diff 0,4l x 13 x 193 nm = 1003,60 kr

Plus eventuell oljeförbrukning för den som kör tvåtaktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..... men vad hade det med dom motoralternativ du har att välja på  ?

(115 till 150hp)  

 

diff 0,2l x 13 kr x 385 nm = 1001 kr

Kör du i 20knop så tar det över 19timmar att åka dessa 385nm !?!?!?!?!!  Tror inte att tusen lappen i detta läget är ett stort problem !

 

Jag avvaktar med förtjusning lite fakta på dessa motorer !

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke SeaRay du säger:

diff 0,2l x 13 kr x 385 nm = 1001 kr

Kör du i 20knop så tar det över 19timmar att åka dessa 385nm !?!?!?!?!!  Tror inte att tusen lappen i detta läget är ett stort problem !

Du ville ju ha svar på vart jag fått fram att det kan finnas tusenlappar att tjäna på en säsong. Här har du ju fått ditt svar. 20 timmar är väl ingenting på en säsong. Sen har jag ju redan sagt att bränsleförbrukningen inte är avgörande utan en del av helheten. Vad är du ute efter?

Bellaragazza diskuterade ett spann mellan 0,79-1,01 och det blir väl lika med 0,22l/nm? Föjdaktligen berättade jag för honom att våra åsikter går isär där eftersom denna differens kan innebära tusenlappar per säsong. Hur du än försöker vrida och vända på detta så innebär det att man kan tjäna tusenlappar på en säsong. Jocke SeaRay lägg nu märke till att detta var ett svar på Bellaragazzas inlägg. Sen är det en annan sak om differensen på Flipper 630Dc med en 115 eller 150 på spegeln innebär just 0,2l/nm. Jocke SeaRay kan du någonstans i denna tråd läsa att jag påstår att det skiljer 0,2l/nm i förbrukning mellan två olika motoralternativ på en Flipper 630DC?

Den här diskussionen kan ju hålla på i evigheter om man ska börja ta med alla parametrar som t ex vem som sitter bakom ratten. Hur hårt gasar han/hon? Ändrar man körsätt beroende på vilken storlek man har på motorn? O s v, O s v.

Gör en egen tråd i detta nya ämne om du vill reda ut det till 100%. Glad



Senast ändrad av Esteve | 08 december 2008 | 22:08



Senast ändrad av Esteve | 08 december 2008 | 22:20



Senast ändrad av Esteve | 08 december 2008 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det en annan sak om differensen på Flipper 630Dc med en 115 eller 150 på spegeln innebär just 0,2l/nm. Jocke SeaRay kan du någonstans i denna tråd läsa att jag påstår att det skiljer 0,2l/nm i förbrukning mellan två olika motoralternativ på en Flipper 630DC?

***

Suck ! .. jag påstår inte det heller .Du slängde in dit lilla räkneexempel  diff 0,2 0,3 0,4. det var därifrån jag utvecklade   ''20knop i 19timmar blir sträckan 385nm''!!!!!

JAG påstår inget alls , har med spänning väntat på fakta om hur mycke en 115 och en 150hp  förbrukar i 25knop !  Det är tyvärr så att du all fokus på att större motorn drar mer , och det stämmer , men än så länge är det INGEN som vet hur lite eller hur mycke !

Jag tycker inte förbrukningen är ett orosmoment , finns så mycket annat viktigt att ha koll på !  Du diskuterar båtar för 200- 350'' , du vill säkert bli nöjd på fler punkter än bara förbrukningen  ?

 

-Nu är sista ordet sakt från mig i denna tråd  , önskar dig all lycka med ditt båtval och hoppas du får många trevliga turer  2009 och framåt.....

//GodJul

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamarin 58BR. Typad för 80 hk till 150 hk.
Säljs ofta i paket med 80-100 hk för att få ner priset.
Jag köpte 115hk (Yamaha 4takt) för att få en motor som går mindre ansträngt och med lägre ljudnivå.
Inbillar mig att en störra motor på lägre varv drar mindre soppa än en mindre motor som får jobba för fullt. Men men...

F100   4500 varv  26 knop   0,80l/nm 
F115   4300 varv  26 knop   0,75l/nm
F150   3600 varv  28 knop   0,75l/nm  

En större motor har dock då en högre inköpskostnad och ett högre försäkringsvärde.
Med 150hk hade jag dock kommit över 40knop och där går den magiska gränsen, efter det så blir försäkringspremien snor-dyr som någon sa.
Också att beakta är hela ekipagets vikt om man ska dra på kärra med B-kort.

http://www.yamaha-motor.se/Images/korfakta_2008_svenska_tcm36-127035.pdf

Go´ natt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG påstår inget alls , har med spänning väntat på fakta om hur mycke en 115 och en 150hp  förbrukar i 25knop !  Det är tyvärr så att du all fokus på att större motorn drar mer , och det stämmer , men än så länge är det INGEN som vet hur lite eller hur mycke !

Jocke SeaRay. Om du läser mina inlägg i hela denna tråd så kommer du att upptäcka att jag inte alls har all fokus på att större motor drar mer och precis som du vidare skriver så finns det dessutom mycket annat viktigt att ha koll på så att helheten blir bra.

Tack för dina inlägg och jag ser gärna att du kommer in med fler. Jag är också intresserad av att veta hur bränsleförbrukningen skiljer sig mellan en 115 och en 150 snurra.

Hoppas att du också får en bra båtsommar 2009 och GOD JUL!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattade det som att trådskaparen ville bli nöjd på fler än en punkt... och det är väl just därför frågan kom ifall motorn räcker till. Just i det här fallet var väl inköpspriset väldigt lockande?
Om då motorn räcker så är det två viktiga punkter där han blir nöjd. Inköpspris och bensinförbrukning. Skulle han välja en annan båt med större motor skulle säkert jämförpriset vara högre (eftersom just detta var ett fynd) och sen antagligen ett litet tillägg för den större motorn, vilket skulle kunna innebära att det inte alls är intressant längre.

Jag förstår helt och hållet hur ni menar, att en större motor varvar mindre och fördelarna den ger. Men jag tycker inte att det handlar om svart eller vitt.
Jag har svårt att tro att man måste åka på maxvarv på en 115hk motor för att kunna åka ut och bada i sommar.

Att en motor är mindre behöver inte betyda att den är för liten.

Tack förresten för klargörandet om skrovvinkeln. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomiskt sett tror jag inte man kan räkna hem en större motor på just denna båt. Även om det kanske inte väger lika tungt som acceleration och fart för vissa, speciellt för Esteve som kanske använder båten med mycket last. Det kan jag absolut förstå och hålla med om.

Bara försäkringskostnaden är nästan 900 kr dyrare per år om man jämför 115 mot 150. Behöver du sedan låna upp skillnaden i kostnad mellan motorerna(säg 20.000kr, då det handlar om en motor på 2 år, 37.000kr skillnad i nypris(Yamaha F115 mot F150) så blir kostnaden där 1000 kr per år(5% ränta). Servicen kanske är dyrare på en större motor? Du får dessutom säkert inte igen hela mellanskillnaden när båten väl säljs utan där blir det också en förlust på några tusenlappar. Jag tror att den lägre bränsleförbrukningen äts upp av merkostnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där verkar de inte bry sig om att båten går fortare. Jag kollade på Atlanticas hemsida. Där skrev jag in min båt och motor och jämförde bara mellan 115 och 150hk, i praktiken bara mellan 34 och 40 knop, tog inte med att värdet på båten också hade blivit lite dyrare med 150.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt tycker jag rekommendationerna på båtar bruka stämma ganska bra.  Flipper 630 är ju rek för 115-150 hk.

Så 115 hk bör fungera alldeles utmärkt sålänge du inte vill köra i 40 knop.

Enligt yamaha körfakta så gör den 37,5 knop med 2 personer i båten med yamaha f115 hk.  Det är en imponerande hastighet med tanke på vikten och storleken på båten. Vilket borde tyda på att den har ett lättdrivet skrov.

Ps, lite offtopic.

Ä dett någon som har testet av 115 hk utombordare från vi båtägare ?

 



Senast ändrad av Riderx | 10 december 2008 | 21:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Flipper Marins hemsida är modellen typad redan från 90 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du sätter huvudet på spiken här med detta inlägg. Visst är det så att när man hittar ett objekt så finns det ofta en eller flera parametrar som man blir lite betänksam över och som gör att man tvekar att slå till på innan man skaffat mer fakta. Jag tittar över marknaden när det gäller någar olika båtmodeller och förutom Flipper 630 så finns även främst Bella 620 samt Yamarin 6110 med på önskelistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljer det mycket på 630 DC och HT? Söker man på blocket så är en stor majoritet med 115hk. Enligt expressens rescension på länken nedan räcker det med 115hk. En vettig motor är 115hk står det.

Men av vad man läst här är alltså detta inte sant? Jag vill kunna åka wakeboard med den också, men utbudet på 630 HT minskar rejält om man ska ha större motor.

 

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Flipper_630HT_test_expressen.pdf

 



Senast ändrad av Pontus_pf | 04 maj 2010 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst den artikel som ligger uppe på expressen.se så undrar man ju om flipper ha ändrat i texten eller om de skiljer på nätupplagan och en eventuell papperstidning som kanske också finns?

Det här med att en vettig motor är 115hk står ju inte på expressen.se utan verkar vara ditlagt i flippers artikel som ska föreställa en kopia av expressens... eller har jag fel?

Jämför själv:

http://www.expressen.se/motor/tester/ovrigatester/1.206749/flipper-630-ht

 

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Flipper_630HT_test_expressen.pdf

 



Senast ändrad av Pontus_pf | 05 maj 2010 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar nog som att texten är ändrad tyvärr. I Vi Båtägare som finns i butik 20/7 är det iaf en beg. duell mellan Flipper 630 och Uttern 6200.

OT. Pratade med ägaren till den först tillverkare 630:an igår. Första ägaren till hans båt var konstruktören och heter Håkan Södergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Volvo V70 med 1.6L motorn ... kommer inte att hända , eller hur !Flört

 

Jo då! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...