Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Esteve

Flipper 630 DC + Optimax 115 = För klen motor???

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa ovanstående ekipage av 2006 års modell. Min känsla är att motorn är lite i underkant. Mina funderingar är baserade på fyra vuxna ombord:

Vilken toppfart får båten?

Vilken bränsleförbrukning blir det vid 20-25 knop per distans i förhållande till om det i stället vore en Optimax 135?

Vilket varvtal kommer motorn att ligga på vid c:a 25 knop?

Kommer ljudnivån att bli besvärande i förhållande till en fyrtaktare?

Kommer det att bli något problem med att komma upp i planing (båten är utrustad med trimplan?

Hur går den generellt sett när det är lite sjö?

Är den sidvindkänslig?

Vore mycket tacksam om någon med erfarenhet kunde hjälpa mig med ovanstående frågor. Även andra synpunkter tas emot med glädje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjänare ! En kompis till mig har en Flipper 630 med en Honda 225. Den gör ca.52knop det räcker lååååångt. Tror att med 115 blir båten både slö och seg till planing,samt får en taskig bränslekonomi. Tror även att 135 är lite i underkant 150 passar den båten bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om ni mest skulle åka 1-2 pers kanske 115 hk kan vara OK, men med 4 pers blir det kanske lite undermotoriserat. 150 hk passar en sån båt mycket bättre. För liten motor = högre varv på marchfart = högre bränsleförbrukning = högre bullernivå. Mercury Optimax är 3 cylindrig medan alla andra 115 hk 4-takt är 4 cylindriga - blir lite mjukare gång speciellt på lägre varv med 4-cyl 4-takt. Bullret från en 4-takt har i regel en lite annan karaktär än 2-taktare så bullret från en 4-takt upplevs oftast som lite mindre störande. Har själv 115 hk (Yamaha F115 4-takt) på en 5,7 meters båt och ibland skulle jag önska mer hk när det är många i båten. Borde finnas körfakta på Flipper 630 DC med olika motorer. Kolla på Flipper marins hemsida.
http://www.flippermarin.se/Content.aspx?PageID=18283&PageTypeID=3

Testet längst ner där, Körfakta - Flipper båtar med Yamaha motorer, från 2002
tror jag Flipper 630 DC skall finnas med så du kan få en fingervisning om fart och förbrukning med 115 hk (visserligen Yamaha).

Och så finns det ju många andra fina 6 meters DC så stirra dig inte blind på bara Flipper 630 DC även om den är en fin båt också.
T ex Yamarin 6420 el dess efterföljare 64 DC med Yamaha F150 anses väl av många som klassledande i den storleken av daycruisers. Suveräna sjöegenskapar har den i alla fall om det är av betydelse för dig.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 november 2008 | 09:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för intressanta svar och kommentarer. Hoppas på att ännu fler kommer in.

Kollade in Yamahas körfakta (Tack för informationen!). 25 knop 4300 varv och 0.79l/distans med fyra personer. Håller väl inte riktigt med om att det tyder på taskig bränsleekonomi, men samtidigt blir jag ju nyfiken på vilken bränsleförbrukningen det skulle bli med en 150 eller ännu större fyrtakt? Frågan är dock om inte Optimaxen är något törstigare än fyrtaktaren i körfaktan och kanske även uppe i högre varvtal i samma fart? Någon som vet?

Kikar på lite olika båtmodeller och har fastnat för Bella 620 (621)DC, Yamarin 6110 (64)DC, Ryds 620 DC eller HT, Ryds 695 Family, Flipper 630 DC eller HT. Anledningen till att Flippern kändes intressant är att detta objekt låg bra till prismässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du funderar på Yamarin 6110/6420/64 som jag som ägare till en 64DC givetvis förespråkar, så är det skillnad på skroven, 6110 har vad jag vet 19 graders vinkel medans 6420 och 64 har 21 grader. Detta gör att 6420/64 antagligen går något mjukare  sjön.

Förövrigt var Flippern med ganska länge när jag köpte min 64:a, den är ruskigt snygg, vet inte riktigt varför jag valde bort den men den kändes inte rätt för mig.

Förmodligen är skillnaderna mellan dessa båtar du väljer mellan ganska små, du borde bli nöjd med vilken som. Dock hade jag inte valt en med 115hk, har 150hk på min och hade inte sagt nej till ännu mer. Detta delvis pga. att jag vill ha fler knopSkrattande men också för att få ned varv och ljudnivå.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina synpunkter Marty.

Vilket fabrikat är det på din motor och vilket varvtal samt vilken bränsleförbrukning har du vid ca 25 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha F150.

Vid 25 knop varvar den runt 4000 rpm, bränsleförbrukningen är jag lite osäker på då jag inte har någon mätning på detta. Men jag upplever inte det som den är töstig.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken på 6420 Martin. Visst väger den ett par hundra kg mer än Flipper 630 med sin 930 kg?

Senast ändrad av Esteve | 23 november 2008 | 19:28

Senast ändrad av Esteve | 23 november 2008 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den är lite tyngre, den väger 1080kg utan motor. Med motor och diverse utrustning så ligger nog vikten på runt 1400kg.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kikade in i din sjöbod Bo. Fin båt.

Såg att du hade monterat flödesmätare, så jag tänker att du har säkert bra koll på din förbrukning. Hur ser varvtal respektive förbrukning ut för dig vid 25 knop?

Visserligen är din båt något kortare än Flipper 630 Dc, men vikten bör nog vara den samma ungefär. Sen har jag för mig att jag hört att Flippern är lättdriven i förhållande till storleken. Borde inte dessa två ekipage få ungefär samma prestanda vid 115 hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Flipper 630 DC med en 115 Hk Johnsson -00. (Ocean Pro, V4:a)

Den toppar 33-34 knop. Maxvarv 5500, vid 4100 gör den runt 23 knop.

Vid lägre fart tycker jag båten ligger för tungt i vattnet.

Med 5 pers och massa packning planar båten upp men det tar förstås lite längre tid.

Då hade det kännts bra med en nyare 150, fyrtaktare.

Annars tycker jag kombinationen är bra för normal last (2 pers och packning inför helgen).

Trimplan har jag aldrig saknat. Hydralstyrning hade jag däremot saknat om det inte funnits.

Ett stort plus är att båten, med denna motor, kan tas på trailer med B-kort(Bil: Volvo 945) vilket är något vi utnyttjat många gånger. Skärgården i Blekinge är fin men har inte en chans emot Gryts eller S:t Annas :)

Motorn väger 144kg och båten 940kg(om jag inte minns fel).

Har en BT-1500 trailer som får lasta 1120kg.

Är trailer med B-kort inget krav så satsa på 150 hästar.

Innan vi fastnade för 630:n kollade vi bl.a. på Bella och Yamarin.

Eftersom vi visste att vi kommer övernatta mycket blev det en Flipper då jag, som är rätt lång (195cm), upplevde ruffen i Flippern som störst. Ruffen i 630n är inte kortare på styrbords sida som på Bellan och Yamarinen.

U-soffan i Yamarinen är något som jag dock gärna velat se i Flippern, fast då hade kanske utrymmet i ruffen minskat.

Sjöegenskaperna är bra, vi har varit ute i rätt tuff sjö och båten tar vågorna fint.

Yamarin(6420/64DC) har nog minst lika bra egenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Tornet.

Det objekt jag tittat på är också utrustad med hydraulstyrning, så det känns ju bra.

Du skriver att båten känns tung i vattnet i lägre farter. Vilken är den lägsta farten du kan ha för att hålla båten uppe i planing?

Det är möjligt att trimplan är överkurs på denna modell, men det skulle vara intressant om någon med erfarenhet kunde räta ut frågetecknet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara kul med lite ''annan fakta'' ... min båt är en 21fotare med V8 230hp .

När jag kör i 25knop så varvar motorn 2800 och drar 1.1L  (27L /tim) .  

Det är som sagts tidigare i tråden, klart bra med lite ''överhästar'' ..varför plåga en motor ? Man kan ana hur det blir med 4pers och packning och soppatanken full, öl och mat ..  osv. Sammanlagt blir det massor med kg som den stackars motorn ska föra fram .

En Volvo V70 med 1.6L motorn ... kommer inte att hända , eller hur !Flört

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon klarar 17-18 knop i platt vatten.Troligen kan du hålla lägre planingsfart med en starkare motor, dock tror jag du får den mest ekonomiska farten omkring 24 knop. Tung är kanske fel ord att beskriva det som, det är snarare så att hon känns så mycket lättare vid 24 knop. Då lyfter verkligen skrovet ur vattnet.

Flippersteget i sig fungerar som trimmplan men lite skillnad gör säkert vanliga trimplan, kan ju inte vara någon nackdel. Men väl uppe i planing behövs de knappast.

Senast ändrad av Tornet | 25 november 2008 | 10:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Jocke-SeaRay det var ju ett lite roligt inspel.

Nu är jag ju fullt medveten om att motoralternativet kan vara lite klent. Det kan man ju se i tådens rubrik, men att mena att man plågar motorn är väl lite grann att ta i. Båten är ju typad för mellan 90 och 150 hk. Tittar man runt på blocket så finns det ju mängder av Flipper 630 nya och gamla HT och DC utrustade med 115 hk. Visst det kommer inte att bli någon racerbåt, men kan man nöja sig med att marscha i 25 knop så kommer ju motorn att gå på fina varvtal och med en bra bränsleekonomi. Förbrukningen drar ju inte iväg i höjden förrän man ligger på maxvarv eller -500 rpm. Jag börjar, efter att ha läst inlägg och pratat med branschfolk, luta åt att kombinationen fungerar, men att det iofs vore önskvärt med en något större motor. Vore ändå intressant med fler inlägg och synpunkter från någon med erfarenhet.

Jämförelser mot bilar känns ju väldigt irrelevant där både växellådor, hjul med, mera är inblandade, men det är klart Vovo V70's motorprogram består ju av: 2,0 (145hk), 2,5T (200hk), 3,2 (238hk) och T6 (285hk), så om vi omvandlar det till Flipperns typning så borde väl det motsvara 90, 115, 135 och 150hk på en utombordare. Slutsatsen blir ju med biljämförelser att jag får åka omkring med motsvarigheten till en V70 2,5T och det är ju inte så illa.

Volvo med 1,6 liters motor borde bli detsamma som en 70-hästare! Skrattande

Senast ändrad av Esteve | 26 november 2008 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...man man vänjer sig  eller anpassar sig efter det man har . Motorn på 115hp är säkert helt ok , men som jag upplever efter att ha bytt båtar flera gånger så är jag mer nöjd med en V8 på mina 21fot än jag var med 19fotaren med inombordare som hade en 4a på 130hp. man fick gasa på ordentligt för att det skulla orka upp i plan med familjen och lite packning! 

De e fakta !     men det gick ........Tungan

Det jag bara vill förtyliga är att ,har du möjlighet att få dit en 150hp ( som tyligen var max) så gör det !

Grejen är att du får  ner varvet på motorn och där med även ljudet för en behagligare färd, den kommer inte att dra mer bara för att den är starkare utan kommer at trivas jätter bra i lugnare tempo än var en ''mindre'' motor gör ! Det är först när du gasar mot toppfarten det blir några dl till , men det är just tanken med att ''lagom fart'',att inte behöva pressa motorn mot sitt toppvarv  .

Som mitt ex .. 2800varv i 25knop  och då är motorns toppvarv 4400 och maxfart 43knop. Helt klart en behaglig fart och ljudmässigt ganska så snällt !

Så tänker jag ! Flört   ..lycka till .

post-11345-1394235695,061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och vilken motor skulle du välja om du ständigt skulle åka i uppförsbacke , en riktigt brant rackare !?!?!?!?!?!?! 

-Det är precis så vi har det på sjön, uppför hela tiden  !

post-11345-1394235695,1204_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant, för antagligen har de kursat innan det går upp för dem att större motorer inte säljer i dagsläget. Flört

/K 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är så att din budget brister vid större än 115 hk så gå på en modell upp. Fördelarna överväger nackdelarna. I normala fall så kommer allt 115 att duga gott. Men de gånger ni blir lite fler, med packning och full tank så kanske det inte är så skoj. Eller om det är sämre väder och ordentliga vågor, skall man då parera vill man ha ordentligt med skjut i båten. Ligger du i medsjö och börjar hasa av vågen som du surfar på eller om du skall passera en våg så vill du utan problem kunna klättra upp eller över. Det mesta blir bättre med en större snurra. Som redan omnämt så belastas motorn i de flesta fall inte alls lika mycket om kapaciteten är större, mindre slitage och lägre förbrukning. Få skaffar en större motor bara för att kunna köra fortare utan det är mer för att på ett ekipage som går att framföra på ett bättre sätt. Sedan är det ingen nakdel om något händer ute till sjöss att kunna blåsa på hemåt i hög fart.

Simma lugnt!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke SeaRay och Sturgeon ni har nog rätt i det ni säger, speciellt med tanke på att ni inte blivit motsagda i detta forum. En större motor skulle nog göra båten större rättvisa, men jag hade nog väntat mig att få något inlägg även från riktigt nöjda ägare med 115 hk på akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorå..så..att...

Flipper 630DC är en riktigt bra båt. Skall du göra enstaka övernattningar (för det är det enda du orkar med i en 6m DC) är Flipper enda alternativet. Den har den bästa ruffen.

Funderar du på att ha den som ..bobåt under semestern.. välj en annan båt.

Du pratar mycket om buller! En Optimax ovasett hästkrafter och en fyrtakt oavsett hk låter precis lika mycket på full/topp varv. Kanske det är som allas vår Bossee säger att ljudet är ..anorlunda.. men vad avser dB är det samma!! Finns tester i VB om just 115 hk.

Sen är det ganska uppenbart att en 150 hk på spegeln ger mer toppfart än en 115.

Har erfarenhet av 630DC med Yamma 115, 2-takt, ca 35 knop fullt varv, 3 vuxna 2 barn, standard alu prop. Lagom fart 22-26 knop.

Att diskutera bränsleförbrukning på 0,79... 0,92 eller 1,01 liter känns lite fel om man planerar att köpa en båt för en bra bit över tvåhundra tusen. En motor på 225 hk som gör att du är coolast i marinan drar mer än om du tuffar fram med en snipa. Välj själv!

Angående Sturgeon´ s råd om budget kolla även försäkringsvärdet/kostnaden på båten vid val av 115 eller större. Gränsen för dyrt eller snor-dyrt kan gå vid val av motorstorlek, kanske även kommande körkort och fart!

Vad jag valde hittar du i min sjöbod.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bellaragazza, intressant inlägg om försäkringskostnaderna. Den känns värd att kolla upp!

Jag vet inte om jag pratat mycket om buller? Jag ställde en fråga om huruvida Optimax kan betyda mer oönskat ljud än andra alternativ.

Bara att hålla med om att toppfarten blir högre med mer hk på spegeln och det är väl ganska logiskt.

Våra åsikter går isär när det gäller att jämföra den fasta kostnaden som en båtinvestering innebär med bränsleförbrukningen. Även om en viss båt kostar en bra slant så har man väl igen det när man väl ska sälja (om man köper rätt objekt även beroende på konjunkturen), men den rörliga kostnaden som innefattar bränsleförbrukning kan ju innebära tusenlappar beroende på hur många distans man avverkar per säsong och det är ju pengar man aldrig får tillbaka.

Senast ändrad av Esteve | 07 december 2008 | 00:28

Senast ändrad av Esteve | 07 december 2008 | 00:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. för att kunna hitta lite substans i ditt resonemang om förbrukning så MÅSTE du veta hur mycket mer eller mindre den eller den motorn drar ! ..och hur ska du få reda på dom fakta ?

OM ?? din motorn kommer att dra 0,7-0,8-0,9 eller 1 L /nm , räkna nu själv på hur mycket du kommer att åka en sommar !

Med min grannes erfarenhet , så drar hans  175hp 4takt Mercury på en 6m Askeladen  0,7L/nm 25-30knop och full karutta lite över litern /nm .  Sitter Smartcraft instrument och där får man fram förbrukningen direkt !

( MIN tanke nu !!!!.... sen kanske man inte ska köpa en motorbåt om ekonomin inte tillåter några extra tusenlappar hit eller dit , förbrukning i detta läget är inte det avgörande!? )

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 07 december 2008 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper ditt resonemang om stor motor mindre belastning och förbrukning i marschfart.

När det gäller att få fram info. om förbrukning så är det ju bland annat på detta forum jag får info. Har bl a fått många givande tester mailade från Bo.

Antalet distans jag kör varje sommar har jag klart för mig och precis som du säger är det lätt att räkna på det.

Nu är det ju inte så att jag går All in när jag ska köpa en båt, men eftersom jag söker ett begagnat objekt så är det inte helt lätt att hitta rätt båt med rätt motor i närområdet. Det är därför jag söker info i detta forum om olika kombinationer, men nog kommer jag att ha råd att tanka den. Visst måste det väl vara lite viktigt med förbrukningen? I samtliga tidningstester jämförs ju den ganska ingående och kör man mycket så finns det ju faktiskt pengar att spara här. Förbrukningen är inte avgörande för mig, men en del av helheten och det ser man om man läser från starten av denna tråd.

M v h Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..det är så pass små differenser på dom olika motoralternativ du tittar på !

Borde inte vara ett problem ''dl''  .. hit eller dit !

Eftersom du köper beg. så är utbudet ganska så begränsat , du får ta det som finns ! har du 2 olika motoralternativ så välj det största !  

-  Enkelt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste hålla med trådskaparen här... varför köpa större än man behöver om det skulle innebära högre bensinförbrukning?

0,8 eller 1,0 l/nm är ju ganska stor skillnad...

Nu blir jag säkert tystad av V8-förespråkarna här men kom igen nu... det är lättare att sälja en begagnad båt som är bränslesnål, även om just de som föredrar V8:or naturligtvis inte tycker det. 
Är det någon som hört en politiker påstå att bensinskatten ska sänkas???

Pratet om att man inte ska köpa båt om man inte har råd att betala några tusenlappar extra är bara bulls..t, ingen är väl så korkad så man vill göra av med mer pengar än nödvändigt för de mål man har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste förresten fråga en sak ang. ovan citat...

Borde inte båten med 19 graders skrovvinkel gå mjukare i sjön än den med 21 grader? Ju skarpare vinkel, desto mjukare skär den väl sjön?
Att jämföra med 180 grader (helt plan) mot 90 grader...

Eller tänker jag fel nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du tänker felGlad.

Skrovvinkeln mäts på annat sätt men jag hoppas någon annan kan förklara hur, jag är inte helt säker på hur det fungerar.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror du ? ..en svag motor som får jobba tungt eller en stark motor som får jobba mindre !

-  Man lurar sig själv om man tror att en ''liten'' motor drar mycket mindre , handlar oftast mer om handhavande / gasviljan  :-)

..och så ett räkneexempel .  Skulle min V8 dra mer än den gör vid 25knop 1.1L/nm  och då 27L / timme   tex 20procent till  , så blir timförbrukningen 32,4

På 12kr /L blir min merkostnad 65kr på en hel timme !?!?!?   Är det något att bråka om ?

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...