Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Ringhede

Stormarna ökar dags för kraftigare vintertäckning

Rekommendera Poster

Stormarna ökar skrivs det om och alla har hört om all stormskadad skog. Få kan ha missat stormen Gundrun som förstörde 70 miljoner kubikmeter skog.

Är det då dags att skaffa kraftigare preseningar, kraftigare ställningar och kraftig förankring?

Och sedan straffa alla som släpper ut avgaser för att förhindra att stormarna fortsätter att öka?

Dags att förbjuda alla båtar med motorer som används enbart för fritidsändamål?

Fy på oss, usch.

NEJ det är en myt. Stormarna ökar inte utan snarare tvärtom. Dock har skador på skog blivit större men det är andra orsaker och inte att stormar ökat i antal eller blivit kraftigare.

Detta läste jag i dagens morgontiding som refererde till en undersökning av Carin Nilsson på Lunds universitet från Instutionen Naturgeografi och ekosystemanalys,  ref till artikeln via TT

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50082&a=Stormskadorna blir allt värre

Totalt skadades 110 miljoner kubikmeter skog under hela 1900 talet. Två enskilda stormar, 1954 och 1969 orsakade ensamma 49 procent av dessa skador

Men vill man ha in mer skatt så är det smidigt att referera till klimateffekterna.

Och det är väldigt kul för nyheter via aftonbladet eller andra medier att skriva om. Som senaste. PANIK, ishalka i hela landet, Men för katten det har väll varit kallt i slutet av november andra år också, eller?

Så du båtälskare med dåligt samvete för dina miljöutsläpp, de är nog inte så farliga och du behöver inte skaffa kraftigare vinterteckning än det som fungerat senaste 100 åren.

Släng ditt dåliga samvete och fundera över hur mycket du ska njuta av nästa sommars fina resor och då med ett gott samvete.

Ha en bra dag.

mvh Roland

Länken fungerar inte att ange i inlägget här

Om du vill hitta källan sök med skadorna blir värre men inte stormarna TT via t.ex. eniro så hittar du.

Senast ändrad av Ringhede | 21 november 2008 | 07:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste också detta -intressant-(hade tänkt starta en tråd om det jag med)

Men detta lär nog bli en ganska het tråd- jag är på din linjeKyss.

RogerGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni inte märkt att klimathotet har minskat drastiskt de senaste månaderna. Nu är det KRISEN som gäller. Cool

Lämmeltåget har bytt riktning....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte förstå hur du kommer fram till att klimatlarmet är falskt, baserat på denna studie/artikel. Hur gjorde du?

Det är ju inte så att man från klimatforskarsidan påstått att antalet stormar hittills har ökat i Sverige (eller världen för den delen) p.g.a. uppvärmning av jorden? Möjligen har man ibland i media hävdat att det finns en antydan till trend som visar att de tropiska stormarna blivit lite fler kring Florida och Kuba. Men jag tror inte att jag hört någon forskare som påstått sig kunna visat det skulle vara fallet.

”Larmen” om växthuseffekten och dess konsekvenser handlar ju om vad som kan komma att hända i framtiden och inte så särskilt mycket om vad som händer i år eller nästa år.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klimatlarmet är något som via massmedia väller in över oss. Senaste tiden har detta dock dränkts av andra sensationer i form av katastrofer med varsel där folk behandlas som boskap utan hänsyn till alla tragedier det innebär.

I klimatlarmsrapporter finns allt från smältande polarisar till katastrofer med stormar mm

Att vi människor påverkar vår miljö är helt klart och vi måste förändra en hel del av vårt sätt att bruka vår jord (planet)

Men när sådanna budskap trummas ut av massmedia och då inte alltid sant så blir resultatet inte lyckat. Vi skapar massa oro hos människor, det fattas felaktiga beslut och allmänt virrvarr.

Visst sjutton har larmet om mer frekventa stormar och den förödelse de skapat dunkats in hos alla men tydligen helt utan saklig grund.

Det som saknas är det offensiva positiva i klimatarbetet i stället för allt falskt negativt elände.

Detta är positivt. Precis hemkommen från företaget (tillverkningsföretag med export över hela världden) där jag jobbar och där har vi nu tecknat avtal om att all vår elförbrukning är från vindkraft.   YES

Vi tillverkar alltså våra produkter av förnyelsebar energi till 100%. Nu kan vi flytta fokus till att bli bättre på övriga områden så vi kan behålla jobben och allra helst bli fler medarbetare.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

andra sensationer i form av katastrofer med varsel där folk behandlas som boskap utan hänsyn till alla tragedier det innebär

Kan du utveckla detta lite, vore intressant att få ditt perspeltiv på detta uttalande? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste någonstans att dom ska förbjuda dubbdäck på vissa gator i stockholm. Hmm ja ytterligare en regel med undantag då.  För tänk om någon på gatan har vänner från norrland eller så då måste alltså ett däckbyte göras innan inträde på gatan. Och hur ska detta kontroleras av vem Polis? lapplisor eller vad??

Finns bättre saker att lägga krutet på än dylika fjanterifrågor.. En liknande fjantfråga är hurvida d ska bli fru gåman, fru vägarbetare osv. Och sedan blir d både gula, röda och gröna gubbar o gummor på skyltarna för annars är vi ju rasistiska och så får d ju inte vara.. jag säger som jag sagt dom senaste 10 åren d kommer gå åt helvete med d här skitlandet..

!!!MVH REXCO!!!

Senast ändrad av Rexco | 21 november 2008 | 22:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidningar älskar att skriva om sensationer ty då lockar man mer läsare.

Då kvittar det om nyheterna gäller miljön, större olyckor eller att tusentals svenskar blir av med jobben.

Med rubriken De slåss för att överleva så smakar det ruttet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3820091.ab

Så när stormar drar fram och skövlar skog så är tidningar snabbt framme med dommedags prefotior och skriver gärna om det i formen som om katastrofen är nära ty globala uppvärmningen ger oss växthuseffekt som framkalla mycket mer dramatsikt väder bla bla bla.

Om tidingar ska framföra nyheter på ett objektivt sätt men i stället kör med sensationer så blir budskapet om miljön missbrukat och snart totalt förbrukat.

Och man verkar fullkomligt skita i alla trasiga människor bara man får sälja några lösnummer mer.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill ha reda på fakta och sanning, så får man väl läsa vetenskap och faktatidningar och inte Aftonbladet eller Expressen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gläder mig Roland, blev efter ett par glas rött lite osäker på om det var din inställning, vilket jag hade svårt att tro, för övrigt skriver jag under på allt i tråden..och varför måste miljömupparna hela tiden skrämma oss vanliga, påverka istället kina som startar kolkraft på löpande band...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringhede skriver:

Detta är positivt. Precis hemkommen från företaget (tillverkningsföretag med export över hela världden) där jag jobbar och där har vi nu tecknat avtal om att all vår elförbrukning är från vindkraft.   YES

Vi tillverkar alltså våra produkter av förnyelsebar energi till 100%. Nu kan vi flytta fokus till att bli bättre på övriga områden så vi kan behålla jobben och allra helst bli fler medarbetare.

Hur gör ni de dagar det inte blåser? Stoppar produktionen. Hela Europas elnät är sammankopplat och vem som förbrukar vad är tämligt egalt. En del betalar lite extra för att kunna säga att de är miljömedvetna och kan sedan använda det i sin marknadsföring. Det finns till och med människor som går på sådant jumbo jumbo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om hela Europa som handlar med kina ställer krav på motköp av tekniskt kunnande, detta motioneras det redan om i EU-parlamentet. detta är naturligtvis inte tillräckligt men en liten bit på väg, naturligtvis skall vi göra vårat, men det är dumt att sila mygg och svälja elefanter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snacka om jantelagen personifierad.

Givetvis fattar jag att om det blir vindstilla i hela Sverige som kommer strömmen att produceras från andra energislag. Men att göra ett val där energimängden man förbrukar ska tillverkas från vindkraft ger detta ökad möjlighet för utbyggnad och ersättning av energi tillverkad av kärnkraft eller kolkraft. De dagar det är överkapacitet från vindkraftverken ersätter detta energi från produktion av ej förnyelsebar energi

Trodde det var uppenbart men inte för vissa.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jantelagen har med detta att göra fattar då inte jag. Att det skulle kunna bli överkapacitet på vindkraft fattar jag heller inte. Så det är väl som du skriver Roland. Klart uppenbart att jag inte fattar så mycket. All energihandel, om man inte har en egen produktion skild från riksnätet, handlar bara om matematik och hur man bokför och inget om hur/var elen produceras. Se bara inom pappers och massindustrin. Där bränner man lutar och bark och säljer sedan grön el dyr,t fastän man förbrukar elen inom fabriken, men då bokförs det som vanlig billigare el som man köper in. Så köper ert företag all el som produceras via vindkraft så är det bara någon annan som blir utan och för den globala miljön spelar det ingen som helst roll. Där med inte sagt att vi inte ska producera vindkraft, även om jag tror att det kommer att bli en parentes i energihistorien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du skriver skulle vara helt riktigt om det inte vore för gröna certifikat och liknande.  Därför är det Roland Ringhede skriver helt rätt på längre sikt.  Om jag, min bostadsrättsförening och ringhedes företag köper 100% vindkraft från en vindkraftsleverantör så kan de andra el-bolagen inte köpa den utan måste skaffa el från förnyelsebart från annat håll. Anledningen till det är att alla elbolag måste kunna visa att de sälja en viss del förnyelsebart el enligt någon bestämmelse (vet inte om det är inom EU eller bara nationellt). Om det blir fler som köper endast förnyelsebart blir det stor efterfrågan på förnyelsebar eloch låg efterfrågan på icke förnyelsebar el. Alltså slår man igen de sämsta kolkraftverken och bygger nya vindkraftverk eller biobränsleeldade kraftvärmeverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste vara därför som Vattenfall investerar stort på kolkraft i Tyskland och Polen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om ingen bryr sig så kommer Vattenfall fortsätta med kolkraft.

Jag bryr mig, precis som tusentals andra.

Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt.

Jag är stolt över att vårt företag tagit klivet. Det kan ingen ta ifrån mig.

Vi har ISO-9001, ISO-14001 och nu även energi från vindkraft

Vi är bra, givetvis kan det finnas andra som är bättre men jag är stolt ändå.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev att de sämsta kolkraftverkverken läggs ned när efterfrågan på icke förnyelsebar el minskar - inte att de bästa eller alla läggs ned.

Jag kunde också ha skrivit att antalet Wh såld/producerad el från kol- och oljekraftverk minskar.

Senast ändrad av Pierina | 24 november 2008 | 07:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första, det är väldigt intresant att se hur alla med huvudet i sanden fullständingt ignoerar TIO rapporter om miljöproblem men så fort det dyker up EN raport som säger motsatsen så hänger alla på och breder ut dän här i detta forum.

2. Om nu alla skulle köpa el från vindkraftverk, skulle då inte kolkraftverken upphöra, slävklart är det så men som alla vet räcker inte vindkraftverken till att producera all el som behövs, lika självklart kommer kolkraftverken aldrig att sluta om inte vinsionära människor väljer att köpa vindkraft.

3. Snälla sluta att referea till dessa stackars Kineser, skall dom få bära hundhuvud bara för att medelålders vita män är rädda för framtiden (och sina V8:or). Kinas elförbrukning och utvekling kommer givetvis inte att följa vår, med ny teknik kommer nya lösningar att även gagna Kina.

4. Avseende Vattenfall så är det känt att dom driver en del kolkraftverk utomlands men vad ni med huvudet i sanden inte har läst är att samma bolag kommer att satsa 40 miljarder kommande år på vindkraft, blev ni stumma nu?

Ni kan inte stoppa utvecklingen, bara välja att inte delta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så mycket stoppa huvudet i sanden som att se att vindkraften har några kraftiga begränsningar, genom att elenergi produceras i samma ögonblick som den konsumeras. Detta gör att vi är tvungna att ha resevsystem som fullt ut täcker vårt behov när det är kallt och inte blåser. Vårt problem är att det blåser som minst när vi behöver energin som mest. Det positiva ned vindkraft är att vi kan dryga ut tiden för användandet av fosila bränslen. Det går att lagra vindkraften genom att pumpa upp vatten till högre belägna sjöar, och sedan tappa ned till vattenturbiner, när det blåser. En nackdel med nuvarande vindkraftsgeneratorer är att de är vanliga assynkronmaskiner och producerar ingen reaktiv effet. En lösning med synkronmaskiner blir större och dyrare, men man löser nog det på sikt. Om inte behövs någon form av tillverkare av reaktiv effekt tillsammans med vindkraften, annars stoppar alla trefasmotorer.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All vindkraftsel i dag är subventionerad. Läste nånstans att den egentligen är betydligt dyrare än annan el. På en fri marknad skulle den vara dödsdömd. Ingen gillar väl kolkraftverk, men för många stater är det just nu det enda alternativet. Vi i Sverige är väldigt lyckligt lottade med mycket vattenkraft och (tack och lov) kärnkraft. Kärnkraften står för ungefär hälften av vår elproduktion. Men om miljömupparna får som de vill så ska vi ju självklart stänga dem också. Vem vet, om dom skriker tillräckligt högt så kanske vi snart kommer till det miljömässiga paradiset. Ungefär som Rumänien strax innan kommunismen föll där.......Elekticiteten påslagen 3-4 timmar på eftermiddagen.......sen blev det svart! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Thomas......Vattenfall har LOVAT att de ska försöka bli CO2-neutrala nån gång i framtiden. Det kallar jag chysst marknadsföring!

Vad inte alla vet är att INNAN de köpte en massa kolkraftverk i Tyskland så VAR de det, CO2-neutrala..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenfall verkar ta åt sig sitt ansvar.

Bland deras värstingar är Schwarze Pumpe i Tyskland

Men där håller man på lösningar för att bli miljöriktig

PRESSINBJUDAN: Vattenfall inviger pilotanläggning vid Schwarze Pumpe i Tyskland - blir först i världen att testa hela processen för koldioxidavskiljning med Oxyfuel

2008-08-27 09:06

http://www.newsdesk.se/pressroom/vattenfall/pressrelease/view/pressinbjudan-vattenfall-inviger-pilotanlaeggning-vid-schwarze-pumpe-i-tyskland-blir-foerst-i-vaerlden-att-testa-hela-processen-foer-233417

Vi får hoppas att den ekonomiska krisen inte välter alla miljösatsningar.

Men då krävs nog att vi får rätt information och inte sådan att stormarna ökar på grund av växthuseffekten, vilket nu bevisligen är helt felaktigt.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja d är nog jätte bra med vindkraftverk, d håller ju om inte annat sånna som mig med jobb. Har fina stora stinkande dieselmonster till att gräva kabel och resa mindre kraftverk. Bra betalt e d oxå. Och inte blir vi stumma av d men du kanske blir när du inser att d är maskiner drivna av diesel som utför dom lyft och grävningar som behövs för att göra vindkraftsparker till en verklighet.. Rättså bra att slippa dra fram prylarna med häst o vagn och resa dom för hand eller???

Miljöklass?? Ä va fan räcker väl att åka maskinklass hehe.. Blir nog mer jobb när staten sätter in högväxeln och storsatsar på kraftverk runt om i landet.. Och då är man plötsligt hjälte när man gör sånna insatser. Men så fort man andas om maskiner i andra områden ja då är man miljöbov och ska förpassas till källaren om så inte lite längre ner.. Näpp ser inte någon skilnad i om grävningen avser kabel till Vindkraftverk eller kabel till fabrik..

Stoppa utvecklingen vill jag knapast göra, men jag kan fortfarande välja att inte köpa d nyaste inom allt. Möjligtvis hämmar jag bara min egen utvecklingen en smula, dock är d för att jag inte anser mig behöva alla nya apparater som ploppar upp varje dag..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...