Fram 0 Postad 20 November , 2008 Hej! Planerar att køpa en segelbåt i florida før att sedan segla i karibien. Kommer troligen att segla hem den efteråt allt frakta hem den. Ær det någon som som har kunskap om hur det fungerar med registrering nær man køpt en båt. Kan man reg den i Sverige utan att båten befunnit sig i landet. Finns det andra allt? Tacksamomfør hjælp i denna fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 21 November , 2008 Båtregistrering har väldigt mycket med storleken att göra Är båten större än 12 x 4 meter är det skeppsregistrering och med deras specifika regler. Är den mindre finns ett frivilligt register, Båtregistret. Båda handläggs av Sjöfartsverket. Det finns utförlig information på deras hemsida, man kan även ringa el. maila för information. www.sjofartsverket.se /Ann-Sofie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 November , 2008 Glöm heller inte CE-märkningsproblematiken. Se. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____7728.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fram 0 Postad 24 November , 2008 Tack før svar på min fråga. Vad gæller ce -mærkning ska man slippa detta om jag køpper er båt som Båtar som bevisligen funnits på EU-marknaden före kraven och sedan exporterats till ett land utanför EU och nu återimporteras till ett EU-land är även de undantagna från kravet på CE-märkning Frågan ær om det då håller med att en båt ær tillverkad inom EU, ex en Hallberg Rassy.?? Hade framførallt funderingar om hur det bæst fungerar med hamnkontor och byrokratinær vi seglar nere i Karibien. Tack på førhand seglar vænner:)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 November , 2008 Observera att detta verkar gälla individen - dvs det exemplaret du köpt skall (bevisligen) ha seglats inom EU innan det såldes vidare. Det räcker alltså inte att båttypen förekommer här eller att exempelvis en HR, som onekligen byggts i Sverige men omedelbart transporterats till USA efter färdigställandet, skall undantas! Ovanstående är inte helt säkert - det verkar vara den svenska myndighetens tolkning av regelverket! Men detta var det svar jag fick när jag själv ringde sjöfartsverket och talade med en tjänsteman när jag själv hade planer på en import av båt. Planer som jag skippade då alternativen att antingen behöva CE-märka i egen regi, eller att i domstol testa sjöfartsverkets tolkning av regelverket kändes för jobbigt! Jag föreslår - ring och snacka med Sjöfartsverket om reglerna kring just ditt exempel! Jag talade med Christer Bergström, tel 011-19 14 17, christer.bergstrom@sjofartsverket.se. Det är nog vettigare än att lita på oss skribenter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 25 November , 2008 Håller med Eilean om det skumma i denna tolkning om bevisligen funnits inom EU. Har den tillverkats inom EU har den bevisligen funntis här innan den kom utanför. De olika exemplaren av modellen kan inte särskiljas från varandra. Mitt tips är att leta efter CE-kunniga inom t.ex. england, och rådfråga dem hur england tolkar samma sak. Det kan sen gå att registrera den till insidan EU i England, därmed är den OK för Sverige efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 26 November , 2008 Båten måste vara registrerad i något land om du ska segla den på egen köl från USA till ett annat land. Immigrations kontoret i det land du anländer till kommer att kräva att se registreringspapper på din båt tillsammans med ditt pass. Annars tar du dej in illegalt i landet. Jag köpte själv en båt i Florida våren 2007 och körde över den till Bahamas. Visste inte om åvan förrän jag var i USA men eftersom jag tidigare bott i USA och har ett Amerikanskt social security number lyckades jag registrera båten i USA innan avfärd. Om du ska senare ta båten till Sverige är det nog bäst att registrera den här men jag vet inte hur man gör utan att båten också tas till Sverige vid registrerings tillfället. Hör med sjöfartsverket. Ett annat alternativ som jorden runt seglare använder sej av är att registrera båten i ett land typ Gibraltar som har liberala regler och låga kostnader. Du måste betala tull och moms i det land du registrerar båten i. Lycka till, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 26 November , 2008 I senaste PBO fanns en artikel som beskrev hur ett par tog hem en Giles 38 från USA till England. De slapp CE-problematiken då båten ansågs vara undantagen enär den byggts i England 1978. Så nog kan det löna sig att kolla regeltolkningarna i andra EU-länder. För tolkningar är det helt uppenbarligen. Här finns litet engelsk info: www.rya.org.uk/knowledgebase/technical/pages/reccraftdir.aspx Va f-n! Det skall vara en punkt mellan rya och org - men MG vägrar att ta den redigeringen! Senast ändrad av Eilean | 26 november 2008 | 14:46 Senast ändrad av Eilean | 26 november 2008 | 14:46 Senast ändrad av Eilean | 26 november 2008 | 14:47 Senast ändrad av Eilean | 26 november 2008 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 3 December , 2008 Hade sjalv tankt att kopa en bat i florida for att segla vidare ut i stilla havet med...Dock blev jag aldrig klol pa vad som gallde. Jag var sa saker pa att moms och tull skulle betalas omman reggade baten i sverige. Sanningen ar dock att registreringen inte har med tullen att gora. Det ar super enkelt att regga en bat i sverige. Bara du har papperna pa baten fran forra agaren (registration). Baten ar ju inte importerad foran den tas in i Landet. Vi kopte istallet en bat i Panama som redan var svensk reggad och seglade nu detta aret over stilla havet. Har nu salt den med vinst i Australien. Mvh Andreas 7hav.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fram 0 Postad 3 December , 2008 Hej ! Trevligt att det är så många hjälpsamma seglare som är engegerade! Hoppas att vi kan fortsätta på detta vis. Får grattulera till eran vinst på båten Själv har jag fått se hur US dollarn stadigt ökat i värde under hösten. Tvingas nu bittert inse att inga ekonomiska vinster kommer att göras på projektet. Är det någon som vet hur det står till med krav på visum i den karibiska övärlden? Något mer man behöver ordna med innan avfärd? Tack på förhand! Senast ändrad av Fram | 03 december 2008 | 13:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser