Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Boatsman85

Motor till uttern 720

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ägare utav en uttern 720 där det sitter en gammal yamaha 115hk på. Med den drar den mellan 1,6 till 2,4 liter distansen beroende på hur tungt lastad den är. Lätt lastad går den bra i ca 21 knop och tungt brukar man ligga ungefär i 17-18 knop men då pressar man den ganska hårt. Båten är halvplanande.

Saken är den att motorn har gjort sitt och jag ska skaffa en ny. Men funderingen är den att pga att det är en halvplanande båt så undrar jag om jag kanske tjänar en massa i pengar på inköp och bensin och förlorar inte allt för mycket i fart om jag sätter på en svagare motor typ 80hk. Vet att de nya motorerna drar sjukt mycket mindre i vilket fall, men skulle ni sätta på en starkare, liknande eller svagare motor på just den här båttypen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som regel brukar man förlora i bränsleförbrukning om man går ner i motorstorlek. Den får jobba hårdare. Om du på en o samma båt jämför två motorer med olika effekt, men i övrigt likvärdiga, så brukar oftast den kraftigare motorn gå snålast.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är med på att det brukar vara så, men den här båten kommer inte över någon planingströskel. Den bara maler på och man får trimma ner fören en hel del för att hon ska gå bra. En annan sak som påverkar är att det bak på kasetten för motorn är som en kant som jag tycker stoppar upp vattnet....ska fixa till det framöver och hoppas hon går lite lättare då. Men drar en motor på 115hk där man kör i 18 knop alltid mindre än en 80hk som man kör i 80 knop med samma motstånd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en folkparca 22 med utombordare 4-takt 140HK.

och den är ju igentligen halv planande

men jag tycker det känns som när man kommer up i ca 27 knop så börjar det plana på riktigt och då går bränsleförbruknigen ner. och det är nog det som är knepet

man har en nackdel och fördel med halvplanade att man börjar halvplana tidigt

men planar helt mycket senare.

min båt drar mellan 0.9 till 1.2 liter distancen. 

så du ska ha en större motor för att få ner förbrukningen.

komihåg att det är sämre ax i 4 taktaren så det behövs mer för att plana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...