Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
tobbz

Vinterkonservering på utombordare.

Rekommendera Poster

Innan alla skriver : Sök det finns massa trådar så läst först och sedan ge lite tips och råd.

Har en 50 hk Yamaha 2takt ifrån -91. Den står och kommer vara vinterförvarad inomhus.
Men vill kolla lite, är det nödvändigt att ta av propellern och smörja axeln, och isf varför ?
Sen ska man ju ta bort tändstiften och spruta in olja och sedan dra på starten en snabbis så det går runt, Men vilken olja bör man ha ? Märkes olja eller symaskinsolja ?
Något mer jag bör göra ? Har kört den i sötvattens tunna ca 10 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte behöver du hälla nån olja i loppen för en vinterförvaring inomhus inte. Är nog överarbetat för så kort tid. Annars funkar det med vanlig 2t-olja. En 20 år gammal motor ärgar inte ihop lika lätt som en ny. Finns speciell olja för konservering men det är för längre perioder typ museiefordon och flerårsförvaring.

Smörja och hålla på kring propelleraxeln kan man väl göra, men jag har aldrig gjort det på mina motorer och det är absolut inget måste. 

Andra problem som kan uppstå är tex att fällningar från bensinen kan stocka igen förgasarna efter lång förvaring. Töm förgasarna via bottenpluggen på flottörhusen om du kommer åt - jag gör det inte och har aldrig haft det problemet, men om man vill vara noga så....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltid bort propellern och lägger på nytt fett mot packboxen. Samtidigt ser jag om det sitter någon fisklina runt axeln, de nya flätlinorna förstör packboxarna. sitter det lina där tar jag bort den innan jag lägger på fettet.

2-taktare har oftast ganska feta cylinderfoder, men jag använder ändå fogging oil till de motorer jag konserverar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker lite så här... om du aldrig tar bort propellern och smörjer axeln så kommer du aldrig få bort den när du väl behöver byta propp eller laga den.

Med tanke på hur lite jobb det är att ta bort den och smörja axeln gentemot problemen som kan uppstå om den fastnar så känns det överkomligt.

Sen finns väl alltid stöldrisken som argument även om det inte är så troligt för din del om du förvarar den inomhus.

Just ja...ang. olja i cylindrarna, du hade väl en 2t? Då ska det ju räcka med oljan som fanns i bränslet. Vill du vara extra säker, spraya i t ex Motor Protect från CRC.

Ah, ett till tillägg...
Det är ju lämpligt att kolla/byta olja i växelhuset/vinkelväxel (eller vad man vill kalla det). Skulle det vara vatten där i så riskerar du rost och otrevligheter om det stått hela vintern. 

Senast ändrad av Dawa | 21 november 2008 | 15:31



Senast ändrad av Dawa | 21 november 2008 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett tips av en båt-mek för många år sedan: Ta bort motorkåpan och spruta ett tunt lager CRC 5-56 eller WD 40 över motorn. Det driver bort fukt och är ett visst rostskydd. Dessutom går det lätt att hålla rent under kåpan på detta sätt, bara att spraya och torka av om det är smutsigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara noga med att inte låta gammal bensin ligga kvar i bränslesystemet. Dagen miljövänliga bensin är inte anpassad (klarar inte) att förvaras någon längre tid. Det kan bli avfällningar som fastnar i systemet och ställer till problem nästa säsong. Motorn kan bli kraftlös under belastning, svårstartad eller i värsta fall stanna när du är ute och kör. Ett alternativ är ju att dränera systemet på bränsle, men då är risken i stället att det kommer in fukt. Som jag ser det är bästa alternativet att köpa ett stabiliseringsmedel som du blandar i bränslet och sedan kör motorn ett tag enligt instruktionerna på flaskan eller i motorns instruktionsbok. Det finns speciella fabrikat av dessa preparat som är avpassade för marina motorer.

 



Senast ändrad av Esteve | 24 november 2008 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...