Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Ballad_kopian

Vad för kunskap behövs för en resa till medelhavet?

Rekommendera Poster

Hej. jag och min sambo skall åka iväg nästa höst igenom kanalerna och ut till medelhavet. sen är tanken att segla runt lite utan några direkta mål. vi skall vara ute ca 1år. båten är eller kommer att vara en nogrannt renoverad Möre 30 (ballad typ)

Jag undrar vad för kunskap kommer att krävas av mej på denna resa? .

jag kan mkt om båtbyggeri och motor renovering istallation,el plast m.m.

men att framföra min segelbåt är jag inte så jätte bra på. har varit ute 2 säsonger innan jag tog upp den för att  total renovera båten men jag gick på grund 2 gånger 1 gång per säsong.Skäms

jag kan ta mej fram och kan segla men inte mer än så.  vill att min sambo skall  känna sej trygg när hon åker med mej. skall träna  jätte mkt sommaren innan vi åker. men vad tycker ni  mer erfarna  att man skall tänka på och så.

funderar på att gå med i kryssarklubben och gå på såna hära föredrag som erfarna långseglare har ibland.  jag har förarbevis men jag tog det när jag var 13 år och tappat bort beviset för många årsen,

jag är 27år. båtbyggare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda hem eller (om du som jag förmodar är en ärlig människa) köp alla sjökort över hela resan.

Ta reda på alla kostnader för resan, slussning osv, och lägg på 20% för korrupta hamnvärdar.

Planera! tänk ett eller två steg längre än vad som är rimligt, man råkar alltid ut för oförutsedda saker.

Ha björnkoll på båten, både skrov och maskin. vill det jävlas så gör det det garanterat.

Extra filter, packningar och olja är bra att ha med sig.

Ha en underbar resa!

post-10006417-1394235689,92_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ha kanalintyg. Och någon navigationsexamen utöver förarintyg är naturligtvis bra.

I övrigt föreslår jag absolut ett medlemsskap i SXK Medelhavsseglarna, där finns massor med info att hämta.

Du behöver säkert komplettera med en del utrustning också, ankardon, Navtex, ev en Weatherman, extra VHF, jolle, solskydd,  säkerhetsutrustning som livflotte m.m. Pålitlig motor och bra kylvattensil för kanalerna, effektiv kyl, den få jobba hårt. 

Skaffa pilots i god tid och läs på. Och det finns massor med info på nätet. Var beredd på dryga hamnavgifter i den västra delen.

Medelhavet är ett snällt hav, för det mesta. Men kan vara riktigt otäckt blåsigt också. Ofta utan förvarning. Det är viktigt att träna segling i riktigt hård vind om du inte är så erfaren. Ha goda revningsmöjligheter och veta hur de används när vädret är hårt och sjön grov. Så stanna inte i hamn när kulingarna kommer nästa sommar, ge dig ut på öppet vatten!

Men skall ni sticka nästa höst? Och segla vidare på vintern? Är det verkligen så genomtänkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt fel inställning! Din sambo bör inte åka med dig. Ni bör åka tillsammans  till medelhavet och hon ska inte bara vara trygg med dig utan vara tillräckligt kunnig själv för att kunna framföra båten på ett tryggt sätt. Risken är annars stor att det här inte blir den drömresa du (ni?) har. Läs boken Relationer ombord och fundera lite. Lämpligt är att ni tillsammans går navigationsutbildning. Kanalintyg räcker med att en har. Din sambo bör även gå på seglaskola, helst utan dig i samma båt. Då kan resan det bli en jätterolig upplevelse.

Vi skulle också gärna göra samma resa men måste byta båt då (för djupgående). Får väl bli till pensionen.

Hälsa vindistrikten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått bra tips från både Eilean och Ciarud.

Du måste också ha lite små saker typ dagersignaler för ankarliggare och segelbåt under gång för motor för Tyska kustbevakningen är så petiga med det och kan bötfälla om dom är griniga.

Bra är det också om du har alla dokument för båten och jag skulle nog registrera den i SXK och få ett intyg därifrån. Den har visserligen några år på nacken men nu har man fått fnatt vad avser dokument på allt. Moms kvitto är ju svårt att fixa men ett regbevis från SXK som visar att den är svensk är bra.

Per

PS följer din ombyggnad i annan länk och tycker det är fantastiskt arbete du lägger ner. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tillägg till det Oceanis skriver:

Man måste nog ha papper som visar båtens momsstatus, alltså att den är svensk. Särskilt om man lämnar EU och sedan kommer tillbaka. Under min resa 04-05 fick jag visa dessa dokument flera gånger och inte bara i samband med att jag seglade in till EU.

Man kan nog klara sig en bra bit med SXKs certifikat, i alla fall i norra europa.  Men börjar byråkrater krångla har det papperet faktiskt inget juridiskt värde. Bäst är att registra båten i sjöfartsverkets båtregister och då få ett s.k. nationalitetsbevis. Du behöver inte nödvändigtvis visa några momskvitton i orginal, däremot kunna styrka att båten fanns i Sverige (eller EU) den 1/1 1998 (osäker på datumet). Men det brukar inte vara något problem.

Glöm inte försäkringar. Ansvarsförsäkring på rätt stora belopp (typ ett par milj. euro) är ett krav ibland och kostar inte mycket. Och sjukförsäkring som täcker hemstransport med ambulansflyg för både den sjuke och en medresenär. De vanliga reseförsäkringarna räcker bara 45 dagar. Och detta kan bli dyrt! Aalandia hade i alla fall för några år sedan bra dealar för båt- och reseförsäkring i Medelhavsregionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej . jag har läst boken relationer intressant bok. och självklart så skall min sambo gå samma utbildningar och träna samm asom jag. men jag blir väl ändå den som kommer ta ansvaret på båten antar jag men ja vet inte. min sambo är lugnare  än mej i stressade situationer m,m. men jag kan väl  parkera båten och kan mer vad gäller segling m,.m men jag tycker att bästa vore om sambon parkera och sköta  spakandet och rodret  och så hppar jag iland och tar i mot eftersom  jag är  och starkast och lång.  men iaf så vill jag att  VI skall känna oss trygga när vi framför båten

men kanal intyg, vhf intyg, och skeppar examen samt gå med i kryssar klubben  är detta ok?

angående kvitton så har jag det jag fick och skrev på när jag köpte båten. står lite info om båten och tillverknings nr m.m

kul  att några  sett min renovering av min möre. tackar o bugar .

tack så mkt för era svar hittills. väldigt tacksam för alla råd och tips m.m., jag är rejält grön.

jag segla hem båten från malmö till orust utan motor det var det längsta  jag seglat för egen köl med båten.  det gick ifs  väldigt bra.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra arbetsfördelnign att du hoppar iland och hon sköter parkerandet. Det använder vi också. Krävs mycket mindre muskelkraft att köra båt än hålla emot i sidvind ;)

Om ni vill gå utvägen upp till sverige igen så är det bra om ni lär er tidvattenberäkningar och tänk. Det är väl egentligen oceanskepparexamen det ingår i.

Vet inte riktigt vad som ingår i den examen mer men det borde väl vara en del internationella regler och kanske klareringsprocedur eller? Har inte gått den själv

Erfarenhet kan man ju inte läsa sig till men det får ni ju på vägen och när/om ni ger er i kast med Biscaya, Engelska kanalen och Nordsjön så har ni ju seglat i nästan ett år och har förmodligen mer erfarenhet än ni skulle fått på 10 år här hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm jag funderar på att få hon att styra båten i hamn så hoppar jag iland. det är nog bäst.

angående färd väg så blir det nog kanalerna dit och hem. vi fundera på grekland m.m

föresten ser att du har en linjett 37 a på gång. VÄLDIGT trevlig båt. Vi har en linjett 40 beg på Najad som vi fått som inbytes båt. och många  eller dom flesta som ser den av  gubbarna blir lite små kära i den. riktigt fina linjer och snygg. fin inredning oxå. nä det är en fin båt. den är nåt eller några år på nacken men är i perfekt skick. gillar den skarpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom massor med träning så skulle jag rekommendera att du tar skepparexamen och sen utsjöskepparen(denna kurs är perfekt för dig). Man måste först ha kustskepparexamen för att få gå utsjöskepparen.

Här ser du vad man får lära sig:
Skepparexamen
http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=380&cid=28369_Gustav02&p=utsjö

Utsjöskepparen
http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=1485&cid=67712_Gustav06&p=utsjö

Förarbevis kan du få ett nytt från från NFB, följ bara instruktionerna i denna PDF
http://www.nfb.a.se/pdf/flodesschema_forarintyg.pdf

Senast ändrad av Yadis | 22 november 2008 | 14:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ballad_kopian

Kul att ni gilla Linjett på Najavarvet!

Följ gärna med i våra byggarmödor på bloggen. Vi är ju inte byggabåtproffs men gubben är i alla fall instrumentmakare och jag har tummen där den ska så vi ska nog få den färdig.

Vi kanske också byter in den hos er såsmåningom om vi vill långsegla. Najad gör fina båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...