Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Businessman

Någon som vet något om Ryds 695 Family??

Rekommendera Poster

Hej alla!!!

Jag letar fortfarande båt och börjar nu vackla vad gäller USA-båtar. Mest på grund av att alla båtar man finner av intresse har defekter eller andra tveksamheter som gör att intresset svalnar.

Har nu även tittat på ett svenskt alternativ. Nämligen Ryds 695 Family och DC.

Är det någon som kan hjälpa mig med lite information och erfarenheter av dessa båtar. Svagheter, styrkor, Saker att tänka på osv....

Verkar vara en prisvärd båt. Man får ganska ny båt samt motor för hyfsat lite pengar.

Bifogar några ev. intressanta båtar:

http://www.blocket.se/vi/18225725.htm?ca=18_s

http://www.blocket.se/vi/17349212.htm?ca=18_s

http://www.blocket.se/vi/18320058.htm?ca=18_s

Hopppas någon har något klokt att delge mig.

 

Mvh Christoffer i båtköpartagen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo!

Tack för tipset. Har dock redan hittat till den.

Tycker inte man får så mycket konkreta objektiva ägartankar kring båten där.

Så all info är varmt välkommen.

 

Mvh C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxå intresserad av denna båtmodell. Finns det ingen som har erfarenheter att dela med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi såg en 695 i sommras och bestämde att den skulle passa oss perfekt. Så vi sålde vår albin 23 och åkte och tittade på flera.

I september köpte vi en i Stockholm efter att ha tittat på flera. Något som jag såg på de olika var krackeleringar i gelcoten. Säkert inget farligt men inte speciellt snyggt.

Som du säkert läst på www.ryds695.se så är de med original kapell över doghouse inte helt täta. Vatten rinner in och hamnar troligen till slut i skottet som bensintanken ligger i.

En jag tittade på var helt full av vatten och vattnet sprutade när man trampade på durken som var mjuk. Man vet ju inte vad som händer med när det fryser men skottet verkar vara avskiljt från skrovet så jag tror inte det påverkar säkerheten om det skulle vara frostsprängningar där.

Den jag köpte hade hål borrade i skottet så vattnet som kommit in där runnit ner i kölsvinet.

Har även hört att vissa tidiga har ingjuten betong som ballast. Inga problem enligt Ryds.

Sen är väl kvaliten på dessa nya båtar inte riktigt samma som en gammal. Det fanns inga krackeleringar i min albin från -79. Men det finns några på min ryds från -99.

Men jag är jättenöjd med min båt och längtar till nästa sommar. Modellen är super. Tror inte vi kan hitta en bättre för vår familj.

Vi tittade på den i Karlshamn och den är i mycket bra skick. Ex kapellet men jättefin i skrovet. 

Undrar du över något specifikt så ska jag försöka hjälpa dig

Mvh

Henrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det är svårt att lämna någon rekommendation när man inte vet exakt vad ni tänkt använda båten till. Det finns ju ingen optimal båt som funkar perfekt till alla typer av användningar. Båtar är alltid en kompromiss och vad som är en bra båt för någon kan vara ne dålig båt för någon annan.

Vi hade vår Ryds 695 Family i 3 år och var väldigt nöjda med den. Vi var två personer ombord. Den funkade perfekt för weekendturer, men vi var ute i 3 veckor i sträck som längst.

På plussidan får man en relativt ny och fräsch båt med hyggliga boendemöjligheter. Toa, kök, kyl och färskvattensystem är standard. Båten går relativt bra i sjön, så länger det inte blåser för mycket. Börjar det blåsa uppåt 7-8 m/s blir det en ganska hoppig färd. Nu är jag ingen expert på mindre planande båtar, men jag tror att detta gäller generellt för båtar i denna storlek med utombordare. En inombordare blir mer stabil, men så tappar man en hel del stuvutrymme istället.

På minussidan ligger att båten endast tillverkades under 4 år. Den blev därmed aldrig riktigt färdigutvecklad. På 1998 års modell fanns en taklucka. Den byttes mot ett toppkapell från 1999. Toppkapellet var en riktigt dålig lösning. När det regnar blir det som ett fågelbad på hardtopen och stora mängder vatten läcker in. Vi och många med oss löste detta genom att spänna upp PCV-rör under toppkapellet, men nog borde Ryds ha kunnat lösa detta på ett bättre sätt. Intressant nog har även den nya Ryds 20 Family ett platt toppkapell. Det är bara en tidsfråga innan det kommer börja läcka in i dessa båtar också.

Båten såldes relativt naken. Ambitionen var att (till varje pris) sälja en båt med motor för max 300 tkr. Utrustningen i de båtar som finns idag skiljer sig därför åt ganska mycket.

På minussidan ligger också kvaliteten. Ryds snålade nog lite för mycket vid produktionen. Gummit som ska täta runt de stora rutorna håller inte tätt. Den billiga version av Sikaflex som Ryds använde har torkat sönder => läckage vid rutorna i ruffen. Krackeleringar i gelcoaten är vanligt, vilket beror på torrgjutning. Alla dynor har en helt obehandlad plywood på undersidan, vilket är en bra grogrund för möget, m.m.

Men sammantaget är jag ändå nöjd med de tre år jag hade denna båt.

-Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input Stefan.

Angående användningen så är det jag och sambon som skall använda båten till att tillbringa Fre-Sön samt veckolånga turer på sjön. De krav vi har är två ordentliga sovplatser, kök, kylskåp, färskvatten, någon form av toalett samt skapligt med plats ombord vid dåligt väder. Ett plus är dessutom om båten har 220V landström samt uttag för ex vis Tv, dator, mobilladdning etc. som kan göra en veckovistelse på skön bekväm. Om inte annat går det ju alltid att installera.

Den skall vara planande med en marschfart på ca. 25 knop. Gärna även utombordare. Ett krav är dessutom att båten är av senare 90-tal eller helst 2000 tal.

Det känns som att båten i Karlshamn är vettig, med fin motor osv. Dock så är jag lite skeptiskt till bytet av förarsoffa till enkelsäte och lådhurtslösningen. Men den kanske inte är så fel? Har ju inte sett den i verkligheten än.

Har ju sedan jag sålde min Nimbus i September letat efter USA-DC eftersom de har motsvarat våra krav. Dock så känns det som att det är som att köpa grisen i säcken, då de vi tittat på har haft oklar historia, bristfällig dokumentation, diverse defekter, nödvändiga större påkostnader på motorer osv. samt att det knappt finna några med sötvattenkylning.

Man blir allt med förvirrad ju längre letandet fortskrider...Kanske lika bra att bestämma sig och slå till snart. Det är ju ändå inget livsavgörande beslut!? Det går ju förhoppningsvis att sälja den dagen man vill byta....

Känns spontant som att det bör vara enklare att sälja en Svensk båt av etablerat märke än en amerikansk?

 

Tar tacksmat emot fler goda råd på vägen angående RYDS 695

 

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ingen mer av er ca. 100 ägare av en 695:a som kan bidra med kloka ord till en undrande?

Kan ju dessutom passa på att fråga om det finns någon ägare till en 695:a som är intresserad av sälja båten...Jag är som sagt intresserad av köpa...tyvärr finns det ju inte många ute till försäljning.

Kom igen nu.....

 

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo klart jag gör, inget du behöver göra dig lustig över. Kollat på den tusen ggr, men tänkte om d fanns flera säljare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du ute efter säljare så är väl Blocket det bästa stället.

Annars kan du ju kontakta de personer här på MG som har eller haft en och fråga efter deras erfarenheter eller fråga om deras är till salu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...