ubbe62a 0 Postad 19 November , 2008 Hej! usch vad tråkigt det känns att det är ca:5månader tills jag får lägga i båten och få åka ut och njuta av sjön igen, och idag föll första lappmöglet, LÄNGE LEVE SOMMAREN. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 November , 2008 Men ,men. Nu är det ju härligt att gå ner till varvet, sätta på kupevärmaren, duka upp fikat i ruffen och kolla igenom att göra-listan. Nästa vecka så gör man samma sak förutom att man gör det första på att göra-listan och skriver en ny sak i slutet på den. Sedan håller man på sådär och: Vips är det vår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 20 November , 2008 När jag var ute med hunden i morse funderade jag på vad i hela friden jag gett mig in i när vi flyttade om på båten. I tisdags var det så lågt vatten att landgången var i nästan 90 grader mot däcket. Det var rutschkana ner på båten. Fast å andra sidan, hade vi inte haft landgången hade jag inte kommit ombord alls. Det blåste drygt 17 m/s och regnade. Som tur var blåste det från rätt håll så vinden förde inte så mycket oväsen. I natt blåste så att vi vaknade av oväsendet och ingen av oss kunde somna om förän det lugnat ner sig. Tog säkert 1-1,5 timme och hur kul är det kl 3 på morgonen? I morse på hundpromenaden blåser det så man nästan åker i vattnet. Fast å andra sidan så är det snart vår, och sedan är det bara en vinter kvar innan vi seglar i varmare väder. Det gäller bara att stå ut..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 20 November , 2008 Ha en bra dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 20 November , 2008 Hej! Det är väl för gött o höra riktiga optimister jovisst är det snart vår, vi får väl hoppas att de 5månaderna går fort. Tyvärr har jag ställt in min båt så jag kommer inte åt den och kan greja med den förrän det är uttagningsdax. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 November , 2008 Nä, Urban, så där tycker du väl ändå inte? Att de fem månaderna ska gå fort menar jag. Då är det ju fem månader av livet som också går fort ju Använd månaderna till att planera sommarens turer med båten (de som inte kommer att bli av ändå) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 November , 2008 Ja nu börjar snart skiten, kallt, jävligt, bil i diket osv.. Hmm man kanske skulle pröva på o gå i Ide den här vintern. Någon som vet om man kan få bidrag för d?.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 21 November , 2008 Hoppa i diket? Jag vet var man landar mjukt iaf. Fast det kan vara lite knöligt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 November , 2008 Som båtägare tycker jag att vintern är en skön tid det också, kan varenda katalog med båttillbehör utantill efter ett tag...planera och genomföra vinterprojekt och drömma om sjösättning har sin charm det också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 November , 2008 Jo så sant som sagt Westis. Men sedan tittar man i plånboken och vaknar ur drömmarna och kastar katalogen i väggen. Om man sedan som jag är född med en inbygg scanner bakom ögat som registrerar det där vita som ramlar ner från ovan så utlöses det stort larm och pådrag i de gråa vindlingarna och likt björnen går jag i ide utan en ide om vad jag kan göra på båten. Tillståndet återställs ej förrän ögats scanner registrerar grönt igen. För att förhindra eventuella escapader från idet så man inte får någon dum ide alltså så har jag åsså begåvats med kamoflage färg på fingrarna, helt i stil med det där vita som ramlar ner alltså. Väldigt effektivt att hålla sig i skinnet, alltså de varma fodrade skinnhandskarna och skinnmössan och fårpälskragen på jackan. (Okej miljönissar--det är fuskteddy) Men som sagt, man skall vara positiv. Jag har ännu ej upplevt en vinter som inte slutade förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 22 November , 2008 Klart att den slutar, men vintereländet behöver väl inte börja så tidigt........ Här i sydligaste delen av Sverige brukar vi inte få uppleva det vita eländet förän fram i januari. Två månder för tidigt kom det i år..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 November , 2008 Men var inte så negativ - fortare än du anar har du det vanliga slaskiga grådasket som brukar kallas vinter i södra sverige runt din husknut igen. Nästa helg kan du nog se fram emot att titta ut genom fönstret och igen se......ingenting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 November , 2008 Sen kan man ju göra som jag gör ett par-tre gånger under vintern, helst ska det vara riktigt bistert ute. Nämligen starta Webaston och slagga kvar. Riktigt härligt att vara i en varm båt när det är 30 grader kallare eller mer utanför ett tunt plastskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xtrimmer 0 Postad 22 November , 2008 Inte för att strö salt i såren. Men hade en fantastisk seglingsdag idag! Det går faktiskt att segla så länge inte isen ligger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 November , 2008 Här brukar säsongerna gå in i varandra. Man hinner precis ta upp båten, fixa den och pusta lite innan det är dags att meka ihop isjakten innan det fryser på. Och på våren har det faktiskt hänt att vi inte hunnit få hem isjakten från hamnen innan båten legat där också. Men då har vi i alla fall tragit upp jakten på bryggan innan isen gick. Och skämts lite - det är roligare att vårrusta en avrusta isjakten Prova på isjaktssegling!! Har sjösatt med is i hamnen, en brukar luckras upp så man kommer in till sin plats mot eftermiddagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 24 November , 2008 Det är kanon att segla på vintern. Men senaste veckan var trist. Blåst mellan 15 o 20 m/s och regnat i princip hela veckan också slutar veckan med SNÖ....... Så tanken att ge sig ut på havet har inte funnits denna vecka iallafall. Det var ju för att slippa snön som jag flyttade till skåne . Nej, jag brukar inte vara så negativ till vädret. Men jag tycker inte om att frysa. Att ligga kvar i kojen med dieselvärmaren på och lyssna till vinden vinande i masten och/eller regnets smattrande mot rufftaket, det är mysigt. Speciellt om man vet att man inte behöver gå upp. Eller att höra isbitarna ramla ner på rufftaket och vinden sedan spelar kula med isbitarna, det var en ny upplevelse. Tog ett tag innan jag fattade vad det var. Fast söndagen var fin. Strålande sol och nästan vindstilla (5-7 m/s). Men nu blir det nog ingen segling förän efter jul. Har satt upp utbelysningen på mantåget, och det är nog ingen hit att segla med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 24 November , 2008 Jo så sant som sagt Westis. Men sedan tittar man i plånboken och vaknar ur drömmarna och kastar katalogen i väggen. (denna var kul) Jo visst har du rätt Kalman.. Vi har nog klarat oss väldigt bra från snö här trots allt. Men som nån sa så borde man göra sånt som man tänkt nu och vara klar till våren, men men, Jag har en hel del som jag tänkt göra till våren, jag ska byta damask till drevet, byta durk, och även sidorna, jag har lite ide'er där. Sen var det nån som skrev att han ville ha bidrag för att gå i ide, då tror jag att allt hänger på apostroffen? du ska skriva att du har en ide', Nu kommer det sånt mögel igen .Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 22 Maj , 2009 Tyckte bara att det var kul att lyfta fram den här tråden nu igen när man är precis i andra ändan av säsongen. Fasen va jävligt det kändes att ställa in båten i en lada, och shit va skönt att rulla ut den. Bästa tiden på året är nu och en stund framåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser