TimmyFroberg 0 Postad 19 November , 2008 Skulle behöva sätta dit plast som fönser på mitt kapell. Vad är det för plast man sätter dit och vart får man tag i det ? Kan man sy dit de med vanlig sytråd/maskin ? hur mycket kan det gå på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 November , 2008 Jag skulle höra med en som syr kapell och köpa av denne.. sen behövs en kraftigare symaskin (går inte med en vanlig) för kapelltyget är tjockt och hårt att ta sig igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 November , 2008 Det går alldeles utmärkt att sy med en vanlig, lite äldre (kraftigare) maskin. Kör med jeansnål så blir det bra. Det kan vara lite bängligt med mycket tyg o plast att hålla reda på, men det går med lite tålamod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decoy 0 Postad 20 November , 2008 Instämmer med föregående talare - det går alldeles utmärkt att göra själv. Du behöver en kraftigare nål kostar nån tia och en vanlig symaskin. Jag har gjort det själv så jag vet att det funkar. Och jag kan tillägga att jag kan _0_ om att sy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 20 November , 2008 Du måste ha tjockare nål 100-110 nål, typ jeansnål, aldrig skärande nål, tråden är speciell, den ska ha syntetkärna med bomullstråd omspunnen för att täta bra. Vanligaste felet när man syr kapell är att undertråden trasslar. Spänn övertråden mer än normalt, köp en sprayburk med siliconspray och spraya ovanpå tyget och på undertrådshållaren, aldrig på tygmatningen, det som brukar inträffa är att inte övertråden får med sig undertråden med trassel som följd, högre trådspänning och siliconet brukar åtgärda detta. Välj hellre längre stygn än kortare. Kapellruta finns överallt där du kan köpa kapellväv och kostar ca. 100kr/m2. Skär ut rutan med ca 15mm större marginal på varje sida än hålet i kapellet. Tejpa dubbelhäftande tape på kapellets baksida på kanten. Lägg kapellet plant med baksidan uppåt, lägg rutan som den ska sitta på kapellet. Med rutan på plats, lossa papperskyddet i en av hörnorna och dra bort det långsamt och låt rutan fästa, håll rutan på plats och lossa pappret sida för sida, då slipper du veck och elände när du ska sy fast rutan. Sy med dubbla sömmar, dubbelhäftande tapen bidrar till en helt tät ruta samt att den är mycket enklare att sy. Senast ändrad av frewi | 20 november 2008 | 05:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser