varaderon 0 Postad 19 November , 2008 Tjena! Undrar om det finns någon/några med erfarenheter av nämnda båt. Polaren köpte en ny sådan i sommras med en 50hp mercury 4-takt, vilket är max motor enligt rekomendationerna. När vi ger oss ut på premiärturen så är vi fyra vuxna i båten och den vägrar plana utan att någon kryper fram i kojen. Tilläggas bör att båten är godkänd för fem vuxna. Är det någon mer än jag som tycker att det är konstigt att när man följer rekomendationerna så planar inte båten? En 10-20 hästar till hade ju inte gjort något. Nu byttes propellern ut på vinterservicen till en storlek mindre, men med varningen att den kunde övervarva i stället, ska bli intressant att se hur den går till våren. Tack på förhand. Mvh/Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 19 November , 2008 Jag har haft en Örnvik 460 cruiser och är föregångaren till den 470. Jag hade en 40 hk och det var till och med så att med bara 2 personer var det lite bökig att plana. När vi var två, skulle den ena stå bredvid mig. När vi var 3, satt en i fören, ute alltså, inte i kabinen. Med 4 skulle den aldrig plana. Annars var jag mycket nöjd med denna båt. 50 hk skulle ha varit bättre men aldrig skulle det räcka för aat plana med 4 vuxna. Försök med trimfena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 19 November , 2008 Det ska väl inte behövas en trimskena på en originalbåt??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 20 November , 2008 Äger ingen 470. jag tycker inte det är så konstigt att man får fördela ut lasten i båten får att få den att plana. Det är en ju en liten båt/motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser