Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
alexn14

Hur stark motor för att dra en "banan"?

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det är någon som vet hur stark båt/motor man ska ha för att kunna dra en sk. banan?

Jag har en 440 lång styrpupet med en 30 hk mercury efi 4-takt, förstår att de skulle gå segt med denna, men skulle de gå?

MVH/Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl å ro båten med bananen efter. Allt hänger väl på hur snabbt man vill att åkarna skall ramla av. 30 hk räcker nog men det blir väl ingen hiskelig fartupplevelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svaren.

Men nån som vet hur stor fartminskningen blir, den gör ca 30 knop, men om man är 2-3 stycken på banan, minskar fart rejält då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farten kommer att minskas rejält.Har åkt wakeboard wfter 30hästare och visst det går men det är inte att rekomendera.Att ha två pers på släp tror jag alltså inte på alls.Båten kommer att få svårt i starten att uppnå hastighet då orken tar slut.

Hur stor fart minskning har du med 3-4 personer i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tror inte du kan göra nån jämförelse med hur många som åker i båten, för när du drar nått efter båten som dessutom inte har en fast botten så kommer nog farten att minska med nära 2/3 delar. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt beror på hur mycket personerna du ska dra väger.. 2-3 småbarn eller 2-3 vuxna är en avsevärd skillnad i vikt och motstånd i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara ge en enkel referens..

Har en 4.5m sportbåt, med en 50hk motor på. Gammal o trött, så räkna på kanske 40hk i den...

Den toppar ca 27knop med 2-3 pers i.

När vi drar ring efter, så ligger det på strax över 20 knop, med en fullvuxen man i ringen.

En banan är nog visserligen lättare att dra än en ring, men med 2-3pers bakom tror jag knappt min båt skulle gå frammåt. Ännu mindre med 30hk.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drar både vattenskidor och ring efter min gamla 60 hp och det går fint, speciellt då ringen släpper från vattnet och kommer upp i plan. Har dock aldrig kollat hastigheten vid nämda övningar men skulle tro att jag ligger runt 25-26 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En banan går inte särskilt lätt i vattnet, så med 30hk fungerar det nog bättre med en ringtub den släpper sjön lättare, vi har en liten Valiant270 ribb med 15hk och det fungerar bra att dra barnen med, men räkna inte med för mycketCool.

MVH

Magnus

Senast ändrad av nyfiken11 | 21 november 2008 | 18:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja allt e ju relativt. Åkte tex som barn vattenskidor efter en gummibåt med 8hk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var ung behövde vi inte en motor överhuvudtaget för att dra en banan. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det dröjde länge tycker jag innan den här tråden hamnade under bältet,

jag kunde hålla mig längre än er grabbarOskyldig.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...