Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Snipan_71

Bra att veta ang diselmotorn Perkins?

Rekommendera Poster

Hejsan alla båtvänner!

Jag är på väg och ska köpa en till båt, en snipa med en perkinsmotor.

Kruxet är att jag vet inte ett dugg om dessa motorer och skulle vara tacksam om jag fick råd. Nuvarande ägaren vet inte ens vad det är för modell mer än att den ska ha 48hk, så där har jag inte fått nån hjälp.

Finns det något generellt man bör tänka på, är det något som brukar krångla på dessa motorer?

Skulle vara bra om man hade lite på fötterna innans man åker 80 mil för göra affärGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt gäller det att kolla upp hur motorns skick är, gamla dieslar i båtar lever ofta ett hundliv och har ofta tappat kompression och vill gärna läcka olja och diesel, perkins använder sig i huvudsak av rotorpumpar som är smorda av bränslet och kan börja kärva i regleringen samt tappa tryck.

Motorn ska starta lätt och gå rent omgående efter start och inte ryka gråvitt då detta är ett tecken på att något är galet, en konstant svag grårök tyder ofta på sliten pump eller spridare.

Sen har fyrcylindriga perkinsdieslar en allmänt hård gång och har en tendens att vibrera en del, vilket får till följd att saker och ting bruckar lossna här och där.

Dessa gamla motorer har ofta inga packboxar vid motoraxeln utan så kallade råttsvansar som tenderar att börja läcka efter några år så ta med en spegel och ficklampa för inspektion.

Lycka till med båtköpet!

post-10006417-1394235688,498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade själv en snipa med en Perkins på 48hk, tror den heter 4108.

Ganska hård gång och man fick köra på rätt varvtal för att minimera vibrationer.

En sak du ska kolla är om det läcker olja från tråget, känn med handen på undersidan, det är ganska vanligt att det läcker genom packningen.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det talas om rätt varv, vilket för en motorkännare är ett varvtal som ligger någonstans mellan resonansvarvtalen på en motor.

Resonansen uppstår då metallbitarna i din motor kommer i svängning, inte som en slänggunga men ett fenomen som kan jämföras med otakt kan man säga.

Alla motorer har minst ett resonansvarvtal, dvs när allting skakar i hela dj...la båten, detta blir mer tydligt på en gammal motor med dålig balans och ojämn gång.

Ofta räcker det att höja eller sänka varvet med ca 50 rpm för att slippa rasslet.

 

Redigerad av stavhammar
Google gnäll så raderat bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla svar...

Det finns ju en risk att den nuvarande ägaren inte har hållt efter maskinen och då kan ju motorn kanske vara i sämsta tänkbara skick.

Jag hoppas att det blir ett bra köp iallafallGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kolla på [sidan bortatagen]. Där kanske du hittar lite mer om motorn. Är det en 4108 så finns det dokumentation där.

 

Redigerad av stavhammar
Google gnäll så raderat länken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...