Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
lars11

Hur måla om ett DP-S drev?

Rekommendera Poster

Behöver måla om delar av dp-s drevet från början. Hur gör man det korrekt? Jag vill få rätt färgtyper för att inte skada drevet, skydda det från korrosion samt få till en tålig och snygg finish. För de delar jag gör kommer jag att borsta metallrent eller nära på.

Volvo säljer färg på sprayburk men den är rätt dyr och det behövs ett antal burkar.

Så, vilken grundfärg/primer? Tvåkomponent? Vilken?

Den stålblå färgen kan jag köpa av Volvo, men vilket alternativ kan man använda?

Ska man ha klarlack utanpå? Vilken sort?

Jag är ute efter att göra drevet som nytt och är inte intresserad av diverse antifouling-färger. Det lägger jag i så fall till när allt är klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om färgen ska sitta kvar mer än max en sommar så undvik 1-k sprayfärg, undvik antifouling som har koppar (koppar är ädlare än aluminium och risk finns att drevet tar stryk). Kolla skicket på anoden, ligger du i sötvatten så ha helst magnesium anod, måla inte anoden.

2-k epoxi primer är att föredra, jag använder själv helst varvsprodukter av två skäl, billigare & bättre.

Jag skulle börja med som du gjort att slipa rent, sen torka med thinner, maskera dom delar som inte ska ha färg på sig, jag skulle spruta på färgen med färgspruta, då kommer du åt alla vinklar och vrår, lägga på minst tre lager, (beroende på tjocklek per lager), och sen avsluta med två lager 2-k epoxi klarlack eller epoxi färg.

Om du haft problem med att färgen släpper tidigare så kolla så du inte galvaniska problem, har drevet korrosions skador så bör du åtgärda orsaken. (prova att mäta med en voltmeter mellan motorblock och plus på batteriet när batteriavskiljaren är i läge från, skall vara 0-volt, detta är den vanligaste orsaken till galvaniskt fel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står rätt bra i VP manualen för din motor.

Finns att ladda ner på VPs webbsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...