Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
DrChaos

Orrskär 7.6m -76 med volvo penta aq165/270

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är en nybliven båtägare som köpt mig Orrskär 7.6m -76 med volvo penta aq165/270. Hann inte köra båten speciellt många timmar men motorn krånglade någåt svårstartad och dålig tomgång. Tyckte även att motorn kändes något svag för båten då den inte orkade plana och gick max 17 knop.

Nu undrar jag om det finns fler som har denna motor och om ni tycker att den är bra. Funderar på om jag ska renovera motorn eller byta ut den till en större.

Min andra fråga är då om man byter motor ska man då även byta drevet? Hur får man reda på vilka motorer som passar drevet.

Jan-Olov, Luleå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Orrskärkollega

Har en 76:a med diesel. Tidigare satt 110 hk i den och det var segt.. Din har väl betyligt fler så det borde inte vara några problem att få lite fart i skutan. Satt som standart i Coronet 32 och den är både tyngre och större, maxade då ca 20 knop. http://www.coronet.nu/default.asp?batID=42&rID=15

Be någon bilmek att titta på den, lycka till

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en orrskär 27 1970 med en md32 106hk o med hemlängtan kan den göra 11knop inte mer så nu funderar jag på motorbyte har en commonraildiesel som jag har tänkt o använda för att kanske få en topp på 24knop marschfart på 20knop i behagligt varv.

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jalmar, hur går det med orrskär sidan?

Ni verkar vara några stycken.

Magnus

post-10000874-1394235693,4669_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Jag kommer att låta en duktig båtmotorreparatör gå igenom motorn så får vi se om det blir bättre fart. Synd att orrskärs egen hemsida verkar helt död. Har skrivit några frågor men då det aldrig blev några svar så gav jag upp. Maringuiden är det däremot bra fart på och det kommer genast svar.

Jan-Olov

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...