basegunnar 0 Postad 17 November , 2008 Hej! Sålde min Yamarin 5940 i förra veckan. En båt jag varit väldigt nöjd med och här kommer lite synpunkter för din som kanske är intresserad av denna modell. (tips jag gärna tagit emot när jag stod i båtköpartankar för några år sedan) Med en 100HK 4-taktar på akterspegeln gör den 31 knop som maxfart. Planar upp vid ca 12-13 knop och har skaplig förbrukning vid ca 4700-4900 varv. Båtmodellen gör att du kan köra/åka båt även i tasktigt väder, regn och/eller kyla, och du kan säkert köra med denna modell året runt om det inte är is. 6 vuxna åker utan problem i båten och 2 sitter desstom bra. Det mest positiva med denna modell är tveklöst hur den beter sig i sjön, går snabbt stadigt och klarar lite sjö utan problem. Under hösten har jag tvingats ut för att tömma mina hummertinor och då gått ut några sjömil i 8-9 M/S. Inte så kul men båten beter sig stadigt, lugnt och känns trygg.Yamarin 5940 skall man köpa om man vill åka tryggt, sitta skyddat och ha plats till lite att frakta. Spöfiskare kan man vara 3 stycken bak men 2 är bättre. I fören står man enbart och fiskar om det är riktigt lugnt. Båten är väldigt lätt körd och det är inga problem att hantera den själv. Sova i båten? Ingen hit, trångt och inte så kul men tvingas man går det att sova 2 vuxna i en natt. Jag köpte en Fogelsta trailer, 1300, till båten och det var en perfekt kombination som gjorde det lätt att sätta i och ta upp båten. Tips: Köp till akterkapell och det inte finns och Yamarin´ s extra stolar för aktern är riktigt bra (men dyra). Jag skulle inte köpa den med mindre än 100HK motor. När jag köpte min, årsmodel 2003, begagande sommaren 2006 fick jag betala 240 000:- för båt och 100 HK Yamaha motor. Idag har den sjunkit precis som det flesta begagnade båtar tenderar att göra men prisnivån nu tycker jag ser bra ut för en spekulant av denna modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser