Gå till innehåll
tisdag 31 december 2024
maxparknas

Sponsor till Afrika Expedition

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt namn är Max och jag har blivit en del av den besättning som just nu återupplever en utav mänsklighetens största resor, nämligen den som gjordes runtom Afrika utav Fenicierna redan 500 F.kr.

Projektet drivs ideelt och syftar till att skapa förståelse och en inblick i hur det gick till och genomförs i en rekonstruktion av ett skepp från samma tidsera.

I nuläget befinner sig expeditionen i Port Of Sudan men jag ämnar deltaga i etappen runt Godahopsudden med start i slutet av december beroende på väder och vind.

Jag är student och seglade senast i våras från Martinique till Marstrand och detta är något som jag verkligen vill dock har jag i nuläget inte tillräckligt med resurser för att flyga ned till Afrika samt att bidra med 500 £ till projektet.

The Phoenician Ship Expedition bevakas utav internationell media och det planeras även en tv-dokumentär. Slutligen skall en utställning hållas på British museum.

Jag behöver all hjälp jag kan få och vänder mig till er för att få råd om hur och var man kan tänkas söka sponsor i dessa svåra tider.

För er som är intresserade utav detta historiska event kan ni kika in på : www.phoenicia.org.uk

För er som kanske kan hjälpa mig ring gärna så berättar jag mer!

Med vänlig hälsning

Max Parknäs

0735308129

post-10006409-1394235686,8662_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra som de flesta andra här och skaffa ett nytt hobby som går under benämningen jobb ?

Detta sk jobbet betyder att du går upp vid 6 tiden varje vardagsmorgon, sitter (eller snarare står) någon timme på overfull och strulande sk kollektivtrafik, sen lyder du under 8 timmar under en sadist som benäms chefen, sen igen någon timme på försenat kollektiv hem, handla, slänga ihop käk och därefter ligger du utpumpad framför TV:n och drömmer om en båttur till sommaren.

Sen finns det ju alternativa försörjningsmetoder sk. A-kassa, F-kassa, sjukpenning, studiebidrag, sjukpensionering och förtidspensionering (ung ålder lär inte vara något hinder), men dessa är jag inte så insatt i. Själv sitter jag på det sk jobbet och hoppas chefen inte tittar in genom glasväggen och ser att jag skriver på Marinforumet i stället för månadsrapporten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt svar!

Missunsammhet är förnamnet, fördomsfullhet mellannamnet och ögontjänare efternamnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du upplever ditt liv och arbetsliv på ovanstående sätt, är det inte dags då att fundera på att förändra något.....

Jag går också sedan tjugofem år tillbaka upp kl sex varje morron och ser dessutom till att per kollektivtrafik ta tre ungar till dagis och skola eftersom min fru lämnar hemmet tidigare än jag. 

Jag kan föreslå ett studiebesök i...tex norra Argentina där jag arbetade en period. Lärde känna en familj där med fem barn. Pappan var daglönare åt en rik jordägare och tjänade i snitt 1500 i månaden.Mamman var arbetslös.  Matpriserna och övriga kostnader låg i paritet med våra svenska. Ett sjukbesök med yngsta grabben på fyra år skulle gå på 700 kronor vilket dom inte hade pengar til.Han hade fått en allvarlig infektion i knät som skulle leda till amputation och invaliditet för resten av livet på denna lilla kille. 

Jag kan faktiskt inte förstå detta otroliga gnäll bland människor som fått privilegiet att födas i vår oerhört rika del av världen. Vi, dessa 15% av jordens befolkning, som lever på ett sätt som antagligen skulle få majoriteten av de övriga i Afrika, Asien och Sydamerika att känna en smula tacksamhet och ödmjukhet. Jag säger inte att lyckan ligger i ett materiellt överflöd, men vi har faktiskt ganska stora möjligheter att förändra och påverka våra liv.

Och vad är det för ett sätt att svara en ung människa som just är på väg in i sitt livs äventyr ? 

Till dig, Max, skulle jag vilja önska lycka till !! Och sök bland långseglarsajterna för att skaffa info kring sponsring och finansiering.

PS Och skít i jante-kverulanterna DS

Fair winds,

Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oh vad glad jag blev att se att jag hade 3 inlägg... tyvär handlade dem inte om det jag hade hoppats och även fast jag med stort intresse hade fördjupat mig i disskutionen är det inget jag vill göra på min tråd. Men det gör mig ledsen att du vantrivs så på ditt jobb Jan. Själv studerar jag fulltid och kommer denna månaden få lön från tre olika uppdragsgivare och tycker att livet är gött men ibland räcker inte ens det!

Tack Leif!

Vet du några andra bra forum?

Ha det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max

Det här verkar vara en så annorlunda expedition att du borde kunna sälja reportage i flera typer av tidningar. Kryssarklubbens tidning, båtnytt, Allt om historia eller någon av de andra 2 historiska tidskrifterna (då får du läsa på historien ordentligt) - resetidningar eller ävenyrstidningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kostar ju bara litet tid att testa på Sailguide och Fendern. Om de är bättre - tja det överlåter jag åt dig at avgöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till med piraterna . Jag personligen hade inte satt min fot nånstans i närheten av afrikas kust nu även om jag hade fått väääldigt bra betalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...