Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Pelle52

Mobil-GPS

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att ladda på sjökort på mobiltelefon med GPS? Om man har en mobil med uppkopplad extra (stor) skärm så borde man ju kunna ha den även på sjön?

Var letar man i så fall dessa digitala sjökort vilka lämpar sig för t ex Nokias GPS-mobiler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Nokias N95 8Gb och har installerat Garmin Mobile XT med sjökort, vägkartor & friluftskartor. Jag kan enkelt växla mellan dom olika kartsystemen och även ändra enhet mellan km/knop. Allt fungerar mycket bra, även svensk röststyrning för vägkartor.

Det går att skapa rutter på datorn och föra över dom till mobilen via kabel eller blåtand.

Det är Garmins produkter och dom är licensierade men går att ladda ner lite varstans om man googlar eller kollar på piratbukten, bäst och säkrast är att köpa produkterna hos Garmin för support etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nakdelen är väll att nallen inte tål stötar eller fukt!
Vet inte hur hanterbar den är i en vattentät bagg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den informationen! Min tanke var som sagt att köpa till en extra (och större) skärm vilket jag vet att i a f Nokia erbjuder så kan den vara ansluten till mobilen, vilken då kan ligga skyddat under sprayhood e dyl. Du som svarade och hade en Nokia N95, hur har du monterat nallen, har du några foton på detta?

Några speciella krav på sjökortens filtyp/format e dyl för att de ska funka i nallen? (Har frågat Nokia men de erbjuder där ingen information).

Mvh,

Per 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder N95:an på två sätt, dels utan extra display på flybridgen monterad med en bilhållare. Den nedre styrplatsen inomhus så har jag en 7 extra lös display kopplad till N95 med analog video kabel (som N95 stödjer).

Jag har inga problem med fukt eller stötar, beror lite på hur båten är beskaffad, det fungerar även bra om man har mobilen i vattentät påse med en extern display som är lämpad för marint bruk.

Garmin Mobile XT är framtagen för just mobil med GPS, sjökorten är kompatibla med Pc/mobil. Det står ganska väl hur man gör när man installerar programvaran/sjökort/kartor, även där man laddar gratis, dock så är det inte helt lätt att få till det om man inte är van vid datorer etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...