Linkan 0 Postad 16 November , 2008 Har en Oxelö 30 (3,5 ton) med en AQD40A och duoprop (A4:or). Jag funderar på om topphastigheten stämmer. Vad jag förstår ska maxvarvet vara 3600 rpm. Båten ger 13 knop vid 3400 rpm idag. Kan byte av propeller ge mer fart? Vad händer när man ändrar stigningen uppåt eller nedåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 17 November , 2008 Hej Låter som din motor får arbeta ganska hårt- tung halvplanande båt - Jag skulle nog gå ner ett steg i stigning till A3 för att få motorn att gå lättare i marshfart. Tveksamt om du får någon höjning av maxfarten oavsett om du går upp eller ner i stigning eftersom du antagligen inte får upp båten riktigt i plan med den motor som du har, vilket gör att motorn -om du ökar stigningen- varvar ut ännu sämre än med A4:or. Följaktligen för att svara på din sista fråga så ger en minskning av stigningen ett högre motorvarv vid en given fart och en ökning av stigningen en minskning av varvtalet vid samma fart. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 12 Januari , 2009 Vad är max varvet idag? Varvar du inte mer än 3400 så tror jag inte du ska gå upp i stigning. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser