Gupparn 0 Postad 16 November , 2008 Hej! Jag och tjejen är nyinflyttade i Örnsköldsvik och går nu i båtköpartankar. Ingen av oss har någon speciell båtvana och det häftigaste vi kört är 3,6 meters plastbåt med en trehästare Användningsområdet lär främst bli utflykter till öar i Höga Kustens skärgård, fisketurer o dyl. Inga kojplatser etc. Vill gärna ha en drift- och sjösäker båt som behåller värdet hyggligt om vi skulle visa oss odugliga på sjön. Vi har ingen aning om vad som är en lämplig båt för våra behov, så nu hoppas vi på fina tips härifrån! Spontant har jag tittat på en begagnad HR 510 - vad tror ni om den? Trakterna runt 100 000 kr känns lämplig för vår ekonomi. Ytterligare lite funderingar: - Vad kostar båtägandet per år? Med kajplats, vinterförvaring, upp- och nertagning, försäkring. - Underhåll och service - vad behöver man göra varje år och vad kostar det? - Bränsleekonomi - vad kostar det att köra en timme? - Bör man gå nån förarutbildning eller är det bara att tuta och köra? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 November , 2008 För 100 000 kr skulle du ju kunna få en rätt skaplig båt. (en varning - jag är seglare till själ och hjärta) Dvs en segelbåt, tex en storfidra, en båt som klarad det mesta, och då menar jag sjövärdighet. Det är väl bara besättningen som är begränsningen. Den går ju inte så fort, men jag har aldrig förstått varför det skall gå så fort på sjön. Jag har många kompisar som har motorbåt. De kommer knappast ur hemmafarvattnen. Jag har seglat längs hela den svenska kusten med min storfidra. Bl.a på höga kusten. Trysunda, Ulvön, Mjältön - var topp ligger på 236 m, Bönhamn och narturligtvis Härnösand var väl de platserna jag besökte när jag seglade förbi. Varför skall du inte ha några kojplatser? Det är klar att du skall ha. På Höga kusten finns ju massvis med naturhamnar. Örnskölldsvik ligger ju långt in i det nordvästra hörnet. En bra transportsträcka innan du kommer ut. Utan kojplater - en lång resa ut till nåt fint ställe - efter 2 timmar måste du hem igen. Har du en båt där du kan övernatta kan du ju gå ut på Fredag kväll till tex Mjältön och ligga i lagunen där tills Söndag eftermiddag. Vad det kostar - det beror på. Jag hade båt på en marina i Stockholm. En 32 fotare, 6,5 ton Det kostade ca 10 000 kr/år med sjö och landplats. Då ingick allt som upptagning, renspolning av botten, sjösättning, mastkran, miljöstation, sophämtning, el och vatten på bryggor och på land, omklädningsrum, inhägnat område som bevakades av vaktbolag mm. Det som tillkom var försäkring och det som går åt för konservering och vårutrustning - säg 3 000 kr. Här hemma i Sotenäs på västkusten är visserligen de komunala båtplatserna relativt billiga, men man får fixa all själv. Kompisen som har en Maxi 77 betalar 3 900 totalt för vinterförvaringen, och kanske 2000 kr för sjöplatsen. ( så 10 000 kr på en marina i Stockholm är nog ganska prisvärt) Jag hade min storfidra innomhusi tempererad lokal i ett par vintrar. Idag skulle en sån vinterplats kostat 10 000 kr. Underhåll och Service: Jag brukar plocka ur alla textilier - för att de inte skall mögla. Konservera motorn. Dvs köra genom sjövattendelen först med sötvatten och sen med glykolblandning, samt byta olja och filter. Om man städar ur båten på hösten tycker jag att det är en fördel. Det är väl egentligen inte fel att rengöra skrovet utvändigt och vaxa och polera på hösten heller. Våren. vaxa och polera samt bottenmåla - sjösätt. Vad det kostar att köra motorbåt per timme vet jag inte, men jag vet många motorbåtsägare som drar sig för kostnaden. Min segelbåt tankade jag full tank (40 L) i Hals på väg hem från Limfjorden i Danmark sommaren 2007. Det hade blivit en hel del motorgång den semestern. Jag har inte lyckats köra slut på den dieseln under säsongen 2008. Hitills har de bara varit att tuta och köra. Det kommer väl någon form av båtkörkort i en nära framtid. Har man ingen erfarenhet av sjön är ett förarintyg en bra grund att stå på () Att ha lite hum om vad för regler som gäller (du kan ju bli lagförd om du bryter mot dem) och att känna till lite om navigation är ju inte fel. Själv har jag läst skepparexamen (det fanns inget annat då) 2 gånger med 25 års mellanrum. Andra gången för att frächa upp kunskaperna. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 17 November , 2008 Jag vet inte vad en HR 510 är...men jag kanske kan tillföra nåt ändå. =) Det låter som att ni ska använda båten vid finväder. Fiska, bada, kanske nån runda med vattenskidor? Utflykter med lunchkorgen osv... Jag tycker det låter som att en vanlig Ryds styrpulpet med utombordare låter som rätt val. De är ganska populära och jag tror inte det är några större problem att sälja den om ni inte skulle trivas på sjön. Det är ungefär som att köpa en volvo V70... =) Kanske ska tillägga att jag inte har varken styrpulpet eller Ryds själv, inte ens utombordare. Generellt så brukar folk tycka att man ska köpa det de själva har, även om man inte har samma förutsättningar eller önskemål, (säkert någon bekräftelse-issue...) så såna råd brukar jag ta med en nypa salt. Vad kostar det? Ja det är ju helt omöjligt att svara på utan mer info... Har du tillgång till egen brygga vid sommarstuga/hus? =gratis båtplats. Vinterförvaring - kan du ha båten stå på en trailer på tomten eller hos någon vän/släkting, eller måste du gå med i en båtklubb kanske? Upp- och nedtagning, en båt i den storleksklassen backar man i med en trailer. Har du ingen trailer så går det att hyra just för sjösättning (kanske har du båten ligger på pallar under vintern). Försäkring i den prisklassen skulle jag tippa på ca 3000kr, går du med i en båtklubb så kan den bli ännu billigare genom Svenska Sjö, men då kommer ju avgiften till båtklubben till. Underhåll och service. Kostnaden är ställd mot hur händig du är. Klarar du att byta olja filter osv? Eller ska du lämna in den varje år på service? Här kommer du långt om du har en nyare motor där du kan få med manualen där servicepunkterna står nedskrivna, eller att du får tag i en verkstadshandbok. En äldre motor kan vara knepigare vad gäller dokumentation. Just utombordare är att rekommendera (tycker jag) om man är ny på båtar. Bränsleekonomi - helt beroende på hur du kör och vilken motorstorlek du väljer. Personligen skulle jag kunna tänka mig mellan 70-90 hk. på en 5-meters styrpulpet. Har två kompisar som har varsin Ryds 478 och den ena har 40 hk och den andra har 70 hk. Ingen av dem verkar missnöjd med motorstyrkan och de har samma användningsområde som du nämner. Förarutbildning - ingen lag än, även om det säkert kommer om nåt år. Om du ännu inte vet om du är oduglig på sjön som du säger, så kan det vara väldigt givande att ni båda går en sån kurs. Förutom kursen så kommer ni få massor av fina tips på allt möjligt om båtägande och kul diskussioner med övriga kursdeltagare. Vissa försäkringsbolag har även lägre premie om du har nautisk kompetens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gupparn 0 Postad 17 November , 2008 Tack för era svar! Anledning till att vi funderar på motorbåt är att vi helt enkelt är för rudis för att segla och om det blir för komplicerat är risken att det blir väldigt få turer. När vi blivit varma i kläderna är det dock ingen omöjlighet att vi byter sida. Att öluffa i Grekland med egen segelbåt känns som en våt dröm. Som inbiten fiskare känns det också lite riskabelt med en massa segel och linor att trassla in sig i... När det gäller längre turer så tror jag hellre vi hyr en liten stuga eller tältar, åtminstone till att börja med. Båten vi funderar på (Höga Rodd 510, http://www.hrboat.com/510/510-1.html) verkar vara en liknande båt som Ryds. Efter att ha läst runt en del på nätet verkar dock denna ha betydligt bättre rykte och mer stabil än deras mindre modeller. Bland det viktigast är att det ska gå att åka ut på havet även om det inte är kav lugnt. Funderar på en motor runt 70-90 hästar. Skulle vara intressant att höra ungefär vad en sån konfiguration drar vid normal körning (marschfart). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ray-Ray 0 Postad 17 November , 2008 jag vet inte heller vad hr510 är men jag ska fatta mig kort... alla vi som är registrerade på maringuiden är på ett eller annat sätt båtmänniskor. segel eller motor, plast, trä eller stål... själv har jag en 17fotare (5m) svenskbyggd ryds med ht (hard top) med 2-3 kojplatser. kostade mig ca 45tusen men då var båten i MYCKET bra skick. de rekomendationer jag fick av mina vänner och bekanta när jag gick i båttankar var; ryds eller flipper och gärna över 5m så att det blir lite stadigare. sen är det så att en båt utan motor (äldre båtar som min eller äldre) är inte värt så mycket. så se till att motorn är OK och att service och konserveringen gjorts och självklart att skrovet är hel och vårdad. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ray-Ray 0 Postad 17 November , 2008 hade inte sett och läst att du skrivit igen med förklaringar.... säger inte att du ska köpa en likadan båt som jag, men rekomenderar starkt! en kanonbåt för nybörjare. med en 50hk snurra i baken toppar vi 27knop. då har vi en förbrukning på ca 1l/dist. en sån båt kan du sköta sjösättning och upptagningen själv och sparar lite pengar. vad det gäller förvaring och båtplatser kan det variera mycket. själv har jag köpt min plats och därför kostar det mig 2700:- inkl ALLT för hela året. sen är det väldigt skönt med en ruff när det är lite taskigare väder. var med om det förra året. medan vi stängde kapellet och kröp in i värmen och fikade åkte vår fiskarkompis hem med sin buster. dessutom TROR jag att de säljer lite lättare än öppna styrpulpetare. som sagt tror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 17 November , 2008 Jag var i precis samma situation som er för 3 år sen. Gick först förarintygs-utbildning på medborgarskolan(rekommenderas!). Sen läste jag en massa böcker o kollade av blocket o sånt. Till sist bestämde jag mig för att rätt kompromiss vad gäller båt för mig var en HT. Ger skydd för vind och man kan ändå sitta ute. Dessutom inte för stor eller för liten. Bra nybörjarbåt. Lite kostnader: Köpte båten för 45000 (en Ryds Camping) Försäkring: 2400/år Bensinkostnad: drar 1 liter per sjömil (har en 70 hk evinrude 1976 års modell) Båtplats: 1400/år (vättern) Vinterförvaring(utomhus): 400 kr service(jag byter växellådsolja o tändstift själv): 500 kr Oförutsedda kostnader: Motordelar, lagning av kapell, etc: 3000 kr/år Upp o nedtagning sköter jag själv så kostar inget. När man ligger o solar i en vik i juli så är alla kostnader ovan verkligen värt det! Jag rekommenderar verkligen en HT. En styrpulpet är kanon vid perfekt väder, en HT klarar även lite sämre väder o ger bra skydd mot blåsten när man färdas snabbt. Senast ändrad av Yadis | 17 november 2008 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 17 November , 2008 Grundregeln är att man alltid köper för liten båt, så därför titta på något större. Kolla på en mindre kabinbåt. Har ni 100000 att lägga skulle jag titta på Flipper 620 eller Uttern 630. Går att bo i några dagar om man vill (det kommer ni vilja) med tillräckligt små och snabba för att också funka för dagsturer. Har utombordare och är trailerbara. Är vanliga och därmed säljbara den dagen ni vill köpa större eller lägga av och syssla med annat. Förbrukning beror på motorn (tvåtakt drar mer) men skulle gissa på knappa litern per distans, dvs ca 5 liter per landmil. Nu kör man ju inte så långt per år så bränslekostnaden brukar vara mindre som andel av kostnaderna än vad man kanske tror från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 17 November , 2008 Tvärtemot många andra så menar jag att en styrpulpetare förmodligen är ert bästa val just nu. Det är en generell båt-typ som det omsätts många av under året. Det är alltså ett stort utbud och det är en bra båt att lära sig om båtlivet i. Att välja en runt 5 meter är också det ett klokt råd. Utbudet är enormt och priserna håller sig relativt stabila (bortsett sk finanskris). Vad gäller HR510 så har inte jag heller någon erfarenhet. Och eftersom så många här inte har någon erfarenhet av den (enligt kommentarerna ovan) så betyder det att den är mindre känd och därmed svårare att sälja i ett nästa steg. Och tro mig, det blir ett nästa steg! Antingen, och troligen, blir ni så frälsta av båtlivet så ni vill utveckla det, antingen som du skriver, mot en segelbåt eller en större motorbåt. Och då ska ni sälja den pärlan som ni köpt för dyra pengar och lärt er älska båtlivet i och så kanske ni har svårt att bli av med den till ett vettigt pris för att så få känner till båten. I den storleksklassen har just nu Busters båtar det bästa ryktet. De är ju också mer oömma så man som ny i båt kan kosta på sig en törn då och då. Men de är å andra sidan dyrare och om man får igen de pengarna står ju skrivet i stjärnorna. En mer allmän synpunkt är att köpa den största motorn som båten klarar. Ofta blir det bättre ekonomi och bättre ljud samt mindre slitage när man kör en större motor lite lugnare. En sista kommentar. Jag har själv en styrpulpetare i den storleksklassen men det är ingen Buster så i det fallet pratar jag inte i egen sak. Edit: Glömde ju: LYCKA TILL! Ni har ett antal härliga upplevelser framför er! Senast ändrad av ChristerN | 17 november 2008 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaarina 0 Postad 20 November , 2008 jo hej HR 510= höga rodd 510 är en jätte fin båt (sökte själv länge en sådan ) då den har styrningen mot mitten av båten vilket gör att båten inte lutar så mycket när man åker själv samt att man hör motorn mindre vilket kan vara jobbigt på mindre styrpulpetare där man sitter på aktertoften.Ett till tipps är att köpa till ett akter kapell det är inte altid lika fint väder när man ska åka hem.......... Men ett sådant ekipage passerar ju 100000:- med råge men så är det alltid när man ska köpa båt.. /Börje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 20 November , 2008 Hej Själv så har jag haft både styrpulpet, micore 490 gt, och en ht, flipper 570, de senaste åren. Så här får du mina synpunkter. Styrpulpet Enkel att hantera och lägga till med Billig i drift med modern motor Inga problem att sjösätta och ta upp på egenhand Bra att spinnfiska ifrån - Det blåser - Inga övernattningsmöjligheter Ht: Vindskydd fram kapell att sätta upp vid färd i dåligt väder Går att övernatta i Oftast billig i drift med modern motor - Värdelös att fiska ifrån vid fler än två spösvingare ombord - krångligare att lägga till pga att man måste klättra runt ht:n Summa sumarum jag rekommenderar en styris som första båt för att prova på båtlivet med. Om ni fastnar för båtlivet och vill göra längre turer med övernattningar så kan ni lika gärna hoppa över ht stadiet och gå direkt på en lite större mer bovänlig båt. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 November , 2008 Jag skulle gärna ha 3 båtmodeller. En HT-båt när det är mulet och regn i luften, grov sjö, samt vid övernattning. En öppen sportbåt när det är sol och varmt. En styrpulpet när man ska ut och fiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 November , 2008 Kan vi tänka er att lägga hundra för en båt så börja då med en båt för 50' . Tycker ni det inte var kul eller båten för lite /stor , andra problem ni inte tänkte på, så är det trevligare att ha en prövotid för bra 50'' ... är ni med!?!?! Hur som helst ... fastnar man i båtlivet så är det kul att växla upp ett par storlekar nästa gång man byter ! Så gör nästan alla . -Ha begäret växer :-) Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gupparn 0 Postad 22 November , 2008 Tack för alla svar, känns verkligen som att vi börjar känna vad som är rätt för oss. En till fråga - vi funderar som sagt på att köpa båt nu i vinter (känns som bra köpläge med finanskris och off-season). Är det nåt speciellt att tänka på? Går väl kanske inte att provköra t ex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 23 November , 2008 Ska ni köpa privat eller av en firma? Tror inte ni kommer få några garantier från en privatperson att prylarna funkar när de hamnar i vattnet i vår. Är det redan vinterkonserverat så ska det nog vara klappat och klart med köp innan man låter någon provköra en motor. Vad gäller skrov osv så finns det ju bara ett sätt att kolla att det motsvarar förväntningarna och det är att provköra. Låter kanske negativt men i mina öron låter det tokigt att köpa begagnad båt mitt i vintern om man inte kan prova både båt och motor först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 25 November , 2008 Bra summering av Niclas. Det jag tycker kan vara värt att lägga till är just att fundera länge på vad syftet med båten främst är. Åka runt i båten hela dagen (HT) eller åka 30 minuter till en ö, ankra, bära iland packning och grill, samt tillbringa dagen på klipporna/stranden (styrpulpet). Kanske även tälta? Vi har haft 5 meters styrpulpet i fyra år, men köpte för två månader sedan 8 meters HT... Kostnad båtplats och vinterförvaring --- ett alternativ som jag tror inte har nämnts i denna tråd är att ha båten stående på trailer (80 km/h) eller båtvagn (30 km/h) när den inte används. Ger möjlighet att sjösätta på olika ställen beroende på väder och resmål. Troligen billigare. Kräver bil med dragkrok och någonstans där trailerna kan stå (fastlåst). Om detta är intressant så kolla trådar på detta forum om trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gupparn 0 Postad 26 November , 2008 Har väl tänkt köpa privat, men inget är hugget i sten. Finns det besiktningsmän man kan ta hjälp av? Bra tips också om att förvara den på båtvagnen. Hur klarar motorn att spendera vintern utomhus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gupparn 0 Postad 26 November , 2008 Ytterligare en fråga... Känns som att vi har två val - antingen köpa något äldre kring 50 000 kr eller också något som bara är några år gammalt för drygt det dubbla. Jag får för mig att med det senare alternativ får jag en mer driftsäker motor som passar mig (som inte är någon mekare) bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 26 November , 2008 Hej. Det finns besiktningsmän men det är frågan om det är värt pengarna om det gäller en strypulpet. Finns många trådar här där det avhandlas vad man bör titta på vid ett båtköp. Motorn klara det alldeles utmärkt så länge vinterkonservering sker enligt manualen. Packningar mm tar mer stryk av att vara inne i värmen än att vara ute i kylan. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 26 November , 2008 Att köpa en båt med en motor som man inte litar på skulle alldrig jag göra eftersom att man är mycket mer utsatt på havet jämfört med på landbacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 November , 2008 Hej, kul med nyinflyttade Öviksbor! Kostnaderna för att ha båt här är generellt rätt låga, om man tittar på klubb, förvarings och kajavgifter.Dessvärre så är det nog rätt långa kölistor i dom flesta klubbarna.Hos oss står nu ca 26 båtar i kö för kajplats och med väldigt liten omsättning så tar det nog 9-10 år att komma upp sig i kön, dock har ni en fördel om ni nu köper en mindre båt då dom flesta andra snarare köper större å större båt.Då blir kanske lite lättare..Kolla med klubben ni har närmast hur det ligger till där,inne i stan kan det nog gå att få plats men där har dom nu en kontantinsats per plats för att finansiera en uppfräshning Gå en utbildnig typ förarbevis/skärgårdsskeppare ni kommer garanterat att lära er nyttiga grejer.Och ställa till med mindre elände för oss andra att titta på ,nog för att det ju är skitkul att titta på när andra ställer till det för sig!! Service, underhålls och bränsle kostnader hänger på vilken båt ni slutligen köper Lycka till, rätt va det är så ses vi på nån ö till sommaren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 November , 2008 här är några altenativ http://www.blocket.se/vi/19258547.htm?ca=4_s buster?? http://www.blocket.se/vi/19161659.htm?ca=4_s Senast ändrad av guzzlon | 26 november 2008 | 11:54 Senast ändrad av guzzlon | 26 november 2008 | 11:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linderriver 0 Postad 28 November , 2008 de beror ju på om ni vill komma till stället fort eller putra fram sakta och så. jag hade en linder 440 fishing med en 4 hästar yamaha utombordare, men sonen tyckte den gick för sakta så vi sålde lindern och köpte en buster m med en 40 hästar yamaha från 2008, det var extra pris med motor så båt och motor kosta 129,000 tusen, sen finns det ju äldre bustrar för ungefär 70-100 tusen. buster är ju tillverkade av aluminium och det är tåligare än plast om ni skulle köra på nåt tex. som sakt de beror ju på om ni vill åka fort eller sakta. ps buster m går i 30 knop Senast ändrad av linderriver | 28 november 2008 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enJohn 0 Postad 29 November , 2008 Jag tror att det blir bra hur ni än gör! Både styrpulpetbåtar och ht/kabinbåtar har sina fördelar som nämnts här i tråden, men det går ofta att kompensera för. Att det är enkelt att lägga till med en styrpulpet går att väga upp med att bli flink på att klättra fram på ht-båtens fördäck, osv. Jag har själv kört styrpulpet i nämnda skärgård, men har nu skaffat en liten äldre kabinbåt för ungefär de pengar ni talar om. Fördelarna ser jag som många! Förutom att sova i så är ruffen ovärdelig att stuva in både barn och eventuellt ömtålig packning i (barn vill ju gärna sova under resa och nån gång under dagen). Att det finns bord och pentry ombord är ju också en given fördel, man slipper ju att få sand överallt och sitter ju bättre. Att bara ankra upp i nån av alla fina vikar och hänga i båten i solnedgången är också fantastiskt. Det gör man sällen i en styrpulpetbåt. Å andra sidan så kommer man på nåt sätt lite närmare vattnet med en styrpulpet. Det är lättare att spana föröver efter stenar osv så man vågar ju gå in på grundare vatten samt att man enklare kan dra upp båten på en strand (ht/kabinbåtar blir lätt väl tunga att få ut igen...). Dessutom går de att lasta grejjor i, om man har det behovet. Det finns så många fina ställen att åka till som inte ligger så långt ut och som inte är helt överbefolkade, så min åsikt är att det varken behövs fartmonster eller skarpa skrov som tål att köra fort med i hög sjö. Vid hård vind är det bara att dra ner på tempot och tuffa på hemåt. Det tar ändå inte så lång tid. Lycka till och välkommna ut i skärgården! mvh /en utflyttad john Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser