Ranger 0 Postad 16 November , 2008 Funderar på att göra en portabel tankanordning som fylls på vanlig mack och körs, flak transporterad, till hamnen där båten fylls. Drivmedlet är bensin - Skall kärlet vara av plast eller plåt? -Skall/bör jordning ske? Hur? -Självfall eller pump? Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 November , 2008 Hej, Kan det här vara nåt (14 gal/53 liter, plast):http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=74913&pdesc=Moeller_DuraMax_Flo_N_Go&cname=Portable-Gas-Tanks&aID=21A&merchID=1009&r=view Eller den här (28 gal/106 liter):http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=31249&pdesc=Todd_Gas_Caddy_Portable_Fueling_Station&cname=Portable-Gas-Tanks&aID=21A&merchID=1009&r=view Eller det här:http://www.johndow.com/Catalog.asp?CategoryID=2491http://www.johndow.com/Catalog.asp?CategoryID=2492 /Bo Senast ändrad av bossee | 16 november 2008 | 16:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 November , 2008 Ngn som vet om dessa Toddys! sälj i Sverige? Antar att om så är fallet lär det iofs vara ett friskt marginalpåslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 16 November , 2008 Behöver man inte ha särskilt tillstånd/behörighet/uppmärkning/godkänt fordon när man kör farlig last som bensin är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 16 November , 2008 Japp, särskilt tillstånd och särskild utrustning krävs. Som privatperson får man köra max 60 liter bränsle i dunkar bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 17 November , 2008 Tillstånd var det ja! Många transporter blir det. Hur går detta ihop med dagens miljömedvetenhet??? Kärlen som nämns går att köpa b.l.a från USA, klart att det blir dyrare att ta hem då frakt och moms tillkommer (även på frakten, tullavgifter etc). Men hur stor är risken för självantändning? Plåt eller plastkärl? Jordning? Någon som vet? /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 17 November , 2008 En biltank är idag oftast i plast. En farmartank för grävmaskiner etc är i plåt. Båda funkar. Väljer du plast måste du välja rätt. Vissa tål ju inte bensin. Den bör ju trycktestas på något sätt. Bensin expanderar i värme. Någon form av pump behövs väl oxå? En farmartank monterad på en släpkärra måste väl vara det bästa. Sen en handpump med vev så är det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 November , 2008 Du bör nog kolla med med Nordön först. Kan tänka mig att dom har invändningar mot att man tankar i hamnen. Brand och miljörisk. Surt att bygga/skaffa grejer som du ej kan använda sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 17 November , 2008 Nästa år ändras det till att du får köra 240l, med en dunkstorlek på max 60l, du får även ta med 60l för framdrivandet av fordonet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 17 November , 2008 japp och kör du lastbil (tung/lätt spelar ingen roll) får du redan idag transportera 333 lit bensin och 1000lit diesel utan att ha ADR eller speciella skyltar. !!!! Använder själv fd. kemikaliedunkar om 135 lit st, men fyller bara ca 100 lit bensin i varje pga blir lättare att hantera.. //RC Senast ändrad av RCarlsson | 17 november 2008 | 20:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 19 November , 2008 Now we are talking. Nordön behöver inte tillfrågas, båten ligger ej där längre (har du geografisk kännedom månne?)(Nice båt...) Du som fyller plastkärl- behövs ngn jordning? Vad har du för fallhöjd vid tankning av båt etc? (risk för självantändning) Har era marinor/hamnar restrektioner för drivmedel och tankning? /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 19 November , 2008 Hur jordar man plast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 19 November , 2008 ... eh... glömde lilla faktumet att liter angivelserna som jag gav tidigare är inklusive fordonets egen tank..... = max vol. bensin använd en diesel bil och tvärt om. Jag skruvar dit en vanlig bensinslang med pistolhandtag till dunken och lägger den ner på bryggan hemma - kanske blir 1 meter i fallhöjd till påfyllningen. (givetvis en liten specialare som jag skruvar dit och därifrån på dunken) ca 0,5dl spill av bensin/dunk se till att ha YES diskmedel nära och droppa i vattnet, annars blir badgästerna lite sura... tråd invändigt i slangen och till pistolhandtaget som jordar i båten. Som sagt, nu kostar bensinen 10,54 på automatstationen hemma... snart dax att bunkra //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 19 November , 2008 Tack för era svar. Jag gillar oxå V8!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 19 November , 2008 ja visst e de gött.... men... så man får vara lite omsig för att kunna köra.. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 19 November , 2008 Jo, men varje gång är det ju det där lilla extra som man måste unna sig. Det är samma sak med bilen, den där höjdar stunden. Du vrider på nyckeln, vet vad som komma skall, det där ljudet, kraftfullt och hårigt, det är nästan obeskrivligt. Bunkring var det ja... /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 19 November , 2008 Eller hur Anders?! För vi kör ju V8or i såväl båt som bil ;-) Fredric med Bayliner 2655 och Porsche Cayenne S Senast ändrad av Fredric_sthlm | 19 november 2008 | 15:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 19 November , 2008 Jo det är rätt. Vår, sommar och höst, under förutsättning att vädret är bra, luftas en lätt trimmad italiensk panter. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 19 November , 2008 Tyckte mig känna igen miljön på din bild. Ligger i närheten själv. Lär nog aldrig hamna på Nordön med de köerna till plats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 19 November , 2008 Den tidigare ägaren hade båten på Nordön. Ligger själv S älven, Göta älv alltså. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 19 November , 2008 ..jaja... men jag har två 8:or i båten istället, men letar cheva diesel pickis (6,2 el 6,5) att köra på 'gården' med. annars är det länge sedan jag hade bil med V8:a... 8 år sedan... och då var den sista V8 bilen en Ford XLT Bronco.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 19 November , 2008 Ett par gamla helfat (208 liter)med skruvanslutning ,en juste slang med en kulventil i ändan funkar finfint. Vill man vara seriös drar man en vanlig rk som jord ledare mellan plåttunnan och tankpåfyllningen innan man öppnar kran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 20 November , 2008 Har själv sluppit kånka dunkar detta året, har haft min båt på kärra mestadels detta år. Så jag har kört via macken på vägen hem med båten.. Dock hadde jag oxo funderingar kring en lite större portabel tank... Tog ett gammalt fotogenfat vi hade stående hemma, satte en kulventil på den och en lagom slang. På slangen stripsade jag en jordledning som jag jordade vid tanklocket innan jag öppnade ventilen. Sen var det bara att öppna kranen som sagt, och luftningshålet om man ville snabbtanka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 20 November , 2008 Det är nog inte av miljöskäl och krav på E85 som är skäl till stängning utan av lönsamhet, enl bolagen själva. I allafall här på VK om jag förstått rätt. Tanken-HA!, är ju att transportera det stora kärlet på lbflak och köra till macken. Inte att mellan fylla dunkar. Från storkärl på flaket direkt i båtens tank. Båten flyttas till lämplig plats t. ex till i-/upptagningsplats där fordonet kan placeras så nära som möjligt. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 20 November , 2008 Jo man får ju ha gård då, STOR gård om du ska ha TVÅ maskiner för att som reservaggregat driva generator-ELLER? /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 20 November , 2008 ... jag har stor gård, oxå.. och två maskiner är för att båten är så stor och tung... bifogar bild på båten med lilltraktorn på 100 hk (minsta på gården) i samband med upptagningen förra hösten... /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 20 November , 2008 S-verket ska väl ha uppfattningen att de nya maskinerna är till reservdrift av gården. Eller kan du få säljaren av dieslarna till att skriva foder på kvittot??? /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 20 November , 2008 ... nej, nej... jag letar efter 1 st diesel 4x4 pickis att faktiskt använda på gården... jag skall inte byta maskiner i båten... det är inte ekonomiskt försvarbart, diesel är ju dyrare än bensin, å allt arbete... nä jag har annat att göra än att dona med det.... /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 20 November , 2008 Roger that/ Anders Kör så det ryker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser