Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Ranger

När sjömackarna läggs ned

Rekommendera Poster

Funderar på att göra en portabel tankanordning som fylls på vanlig mack och körs, flak transporterad, till hamnen där båten fylls.

Drivmedlet är bensin

- Skall kärlet vara av plast eller plåt?

-Skall/bör jordning ske? Hur?

-Självfall eller pump?

Mvh,

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ngn som vet om dessa Toddys! sälj i Sverige? Antar att om så är fallet lär det iofs vara ett friskt marginalpåslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man inte ha särskilt tillstånd/behörighet/uppmärkning/godkänt fordon när man kör farlig last som bensin är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, särskilt tillstånd och särskild utrustning krävs. Som privatperson får man köra max 60 liter bränsle i dunkar  bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillstånd var det ja!

Många transporter blir det.

Hur går detta ihop med dagens miljömedvetenhet???

Kärlen som nämns går att köpa b.l.a från USA, klart att det blir dyrare att ta hem då frakt och moms tillkommer (även på frakten, tullavgifter etc).

Men hur stor är risken för självantändning?

Plåt eller plastkärl?

Jordning?

Någon som vet?

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En biltank är idag oftast i plast.

En farmartank för grävmaskiner etc är i plåt.

Båda funkar. Väljer du plast måste du välja rätt. Vissa tål ju inte bensin.

Den bör ju trycktestas på något sätt. Bensin expanderar i värme.

Någon form av pump behövs väl oxå?

En farmartank monterad på en släpkärra måste väl vara det bästa. Sen en handpump med vev så är det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog kolla med med Nordön först. Kan tänka mig att dom har invändningar mot att man tankar i hamnen. Brand och miljörisk.

Surt att bygga/skaffa grejer som du ej kan använda sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa år ändras det till att du får köra 240l, med en dunkstorlek på max 60l, du får även ta med 60l för framdrivandet av fordonet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp och kör du lastbil (tung/lätt spelar ingen roll) får du redan idag transportera 333 lit bensin och 1000lit diesel utan att ha ADR eller speciella skyltar. !!!!  Använder själv fd. kemikaliedunkar om 135 lit st, men fyller bara ca 100 lit bensin i varje pga blir lättare att hantera..

 

//RC



Senast ändrad av RCarlsson | 17 november 2008 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Now we are talking.

Nordön behöver inte tillfrågas, båten ligger ej där längre (har du geografisk kännedom månne?)(Nice båt...)

Du som fyller plastkärl- behövs ngn jordning?

Vad har du för fallhöjd vid tankning av båt etc? (risk för självantändning)

Har era marinor/hamnar restrektioner för drivmedel och tankning?

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... eh... glömde lilla faktumet att liter angivelserna som jag gav tidigare är inklusive fordonets egen tank..... = max vol. bensin använd en diesel bil och tvärt om.

Jag skruvar dit en vanlig bensinslang med pistolhandtag till dunken och lägger den ner på bryggan hemma - kanske blir 1 meter i fallhöjd till påfyllningen. (givetvis en liten specialare som jag skruvar dit och därifrån på dunken) ca 0,5dl spill av bensin/dunk se till att ha YES diskmedel nära och droppa i vattnet, annars blir badgästerna lite sura... Tyst

tråd invändigt i slangen och till pistolhandtaget som jordar i båten.

Som sagt, nu kostar bensinen 10,54 på automatstationen hemma... snart dax att bunkraGuld

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja visst e de gött.... Cool

men... SkrattandeObestämdGuldRynkarGråter

så man får vara lite omsig för att kunna köra.. Flört

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men varje gång är det ju det där lilla extra som man måste unna sig.

Det är samma sak med bilen, den där höjdar stunden. Du vrider på nyckeln, vet vad som komma skall, det där ljudet, kraftfullt och hårigt, det är nästan obeskrivligt.

Bunkring var det ja...

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller hur Anders?! För vi kör ju V8or i såväl båt som bil ;-)

Fredric med Bayliner 2655 och Porsche Cayenne S



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 19 november 2008 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är rätt. Vår, sommar och höst, under förutsättning att vädret är bra, luftas en lätt trimmad italiensk panter.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte mig känna igen miljön på din bild. Ligger i närheten själv. Lär nog aldrig hamna på Nordön med de köerna till plats Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tidigare ägaren hade båten på Nordön. Ligger själv S älven, Göta älv alltså.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jaja... men jag har två 8:or i båten iställetCool, men letar cheva diesel pickis (6,2 el 6,5) att köra på 'gården' med.

annars är det länge sedan jag hade bil med V8:a... 8 år sedan... och då var den sista V8 bilen en Ford XLT Bronco.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par gamla helfat (208 liter)med skruvanslutning ,en juste slang med en kulventil i ändan funkar finfint.

Vill man vara seriös drar man en vanlig rk som jord ledare mellan plåttunnan och tankpåfyllningen innan man öppnar kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv sluppit kånka dunkar detta året, har haft min båt på kärra mestadels detta år. Så jag har kört via macken på vägen hem med båten..

 

Dock hadde jag oxo funderingar kring en lite större portabel tank...

Tog ett gammalt fotogenfat vi hade stående hemma, satte en kulventil på den och en lagom slang. På slangen stripsade jag en jordledning som jag jordade vid tanklocket innan jag öppnade ventilen.

Sen var det bara att öppna kranen som sagt, och luftningshålet om man ville snabbtanka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte av miljöskäl och krav på E85 som är skäl till stängning utan av lönsamhet, enl bolagen själva. I allafall här på VK om jag förstått rätt.

Tanken-HA!, är ju att transportera det stora kärlet på lbflak och köra till macken. Inte att mellan fylla dunkar.

Från storkärl på flaket direkt i båtens tank. Båten flyttas till lämplig plats t. ex till i-/upptagningsplats där fordonet kan placeras så nära som möjligt.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man får ju ha gård då, STOR gård om du ska ha TVÅ maskiner för att som reservaggregat driva generator-ELLER?

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... jag har stor gård, oxå.. och två maskiner är för att båten är så stor och tung... bifogar bild på båten med lilltraktorn på 100 hk (minsta på gården) i samband med upptagningen förra hösten...

/RC

post-23208-1394235690,235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S-verket ska väl ha uppfattningen att de nya maskinerna är till reservdrift av gården.

Eller kan du få säljaren av dieslarna till att skriva foder på kvittot???

/A 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... nej, nej... jag letar efter 1 st diesel 4x4 pickis att faktiskt använda på gården... jag skall inte byta maskiner i båten... det är inte ekonomiskt försvarbart, diesel är ju dyrare än bensin, å allt arbete... nä jag har annat att göra än att dona med det....

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...