Tonymag11 0 Postad 14 November , 2008 Kan någon hjälpa mig med vilken olja jag ska välja Har köpt en ny Marinpower vortec 350 V8 men har hört att man ska köra den på mineralolja kan det vara riktigt eller ska jag köra den på syntet någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leis 0 Postad 15 November , 2008 Hej Hej Har du köpt en ny motor så har du väl fått en manual till och där står det väl vilken olja du ska köra med eller hur?? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 November , 2008 Mineralolja duger alldeles utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 15 November , 2008 Har du köpt en ny motor så skall du använda en bra helsyntet inte mineral. Men se i manualen så det blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 15 November , 2008 Håller med capitan att bra mineralolja blir bra. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 November , 2008 Jag går inte in i diskusionen mineral kontra syntet utan vill bara tillägga, köp en olja som är lämplig för din motor (rätt klassad) mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tonymag11 0 Postad 15 November , 2008 Har tittat i manualen det står så här Marine Power does not recommend the use of multi-viscosity, non-detergent type oils. Oils that contain solid additives or low quality oils (other than 20w-40 or 20w-50) are also not recommended. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 November , 2008 .. och vad betyder det ! Någon som är snittsig på dessa termer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 17 November , 2008 Mercruiser rekommenderar oftast att inombordarna körs på deras egen mineral 25w40. På senare tid har de även en delsyntetolja i sortimentet men observera: Ingen helsyntet! Det finns ingen anledning att köra en marin v8 på helsyntet, och fel helsyntet kan det vara direkt skadligt. Gör inte det. Den är bra till mycket men inte till en marin v8! Med att undvika multi viscosity olja menar man att tunnare oljor med tillsatta viskositetsförbättrare(VI) skall undvikas. Detta för att marinmotorn förstör VI vilket snabbt ger en alldeles för tunn olja. Typiska oljor är vanliga motoroljor som tex. 10w30, 5w40, 0w40 vars basoljor inte har tillräckliga viskositetsindex och behöver tillsatser. Tjockare oljor med mindre spann kan uppfylla tex. 20w50 och 25w40 utan VI improvers och håller följaktligen bättre i marin miljö (höga belastningar, bränsleuttunning, höga lokala temperaturer) Hittar man inte någon marin olja så kan dieselmotoroljor av hög kvalitet fungera bra, mobil 15w40, Shell rotella 15w40, sae30 rak mm. Volvo har en 20w50 som är tuff och funkar bra i marin v8. saxat från Mercury: To help obtain optimum engine performance and to provide maximum protection, we strongly recommend the use of the following oils listed in the order of recommendation: MerCruiser / Quicksilver Synthetic Blend, NMMA FC-W rated, 4 cycle oil. MerCruiser / Quicksilver 25W40 NMMA FC-W rated oil. A NMMA FC-W rated oil. MerCruiser / Quicksilver 4-cycle 25W40, non FC-W rated oil. A good grade straight weight detergent automotive oil per the operating chart below. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 17 November , 2008 Man bör inte slå i en syntetolja förrän motorn har gått 100 timmar ifall motorn är ny. Jag tycker dock att man bör hålla sig till mineralolja med rätt kvalitet och viskositet och hellre byta varje år. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 18 November , 2008 Ja absolut byta varje år. Manualerna brukar hävda 50 timmar eller minst en gång per år även om man kört mindre. En ny motor ska köras in ett antal timmar också. Viktigt: Tro inte att du kan strunta i det årliga oljebytet bara för att du hällt i en onödigt dyr syntetolja. Det är helt enkelt inte sant. Detta är inga tjänstebilar från Toyota. Här är det full gas, saltvatten, gjutjärn och skvättande bensin. Oljan tar stryk och blir aggressiv. Du vill inte lämna lager mm. i den blandningen över vintern! Man brukar kolla hur mycket bensin som går per oljebyte för att veta ungefär rätt intervall: - En bil som går 2000 mil och drar 0,7: 1400 liter - En båt som går 50 timmar och drar 30 liter timmen: 1500 liter Ja ni ser. Typ 50 timmar är ett lagom intervall. Och som sagt, undvik helsyntet om det inte är en TC-W klassad syntetolja enligt din manual. Jag tror inte du hittar någon förutom Volvo och Amsoil. Det är dessutom ganska mycket dyrare och ger ingen fördel i marinmotorn. Observera att jag talar om klassiska inombordare och bensinare. Nya stora utombordare ställer ofta rätt specifika krav på olja och där krävs ofta en helsyntet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 18 November , 2008 ÄÄÄNTLIGEN som Gert Fylking säjer. Ett inlägg om syntet- vs mineralolja som är lite fakta-underbyggt och inte en bara färgat av en massa övertro på att syntetoljor är överlägsna mineraloljor i alla lägen. (har själv sysslat en del med oljeförsäljning tidigare och kan bara instämma med föregående talare) Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 18 November , 2008 Hej !! Vi har köpt en ny båt med en Yanmar motor i och jag skickade ett mail till Yanmar med alla uppgifter om motorn, typ och serienummer och fick svar på från källan vilken olja jag skall använda och i mitt fall fick jag INTE använda en helsyntet olja (Motorn är en 2206'a) utan en mineralolja. Ett tips bara M.H.V Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 18 November , 2008 Se där, intresant info. Men hur är det med utombordare? Min Suzuki DF 150 har jag just fyllt med en av få riktiga syntetoljor 5w-40 (PAO-olja). Kör båten såväl vid -5 grader som vid 35 grader. I min manual står bara krav på SAE-intervall och API-klassificering, inget annat. Skall banne mig skicka ett mail till Suzuki för att få ett bra svar. /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser