Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Mikestar

Bästa medlet för ren o snygg baaaat

Rekommendera Poster

Vad är absolut er bästa erfarenhet då det gäller Gel Coat och vit plast.

Jag efterlyser alla som har tips och ideer på vad man skall använda för att få båten ren, polerad, och skinande blank så länge som möjligt. Prövar varje år olika preparat och produkter och det skulle vara kul att se vad era favoriter är för ngt. 

Likaså teak, krom, rutor, och annat som behöver fås rent och snyggt.

En annan sak. Hur många som förvarar båten utomhus låter dynorna i kabinen ligga kvar i båten? Jag har gjort olika, men det skulle vara kul att höra hur andra gör.

Mikestar Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade nano köret iår och det funkade hela sommaren. Till rostfritt har 3M en spray som e kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gå till din lokala färgaffär/målare. Köp en förpackning med oxalsyra (kostar ca 89 spänn) blanda med ljumet vatten och spruta på (Blandningen får du prova dig fram med). Torka av med en svamp nästan direkt eller omedlebart (Välj självGlad)

Förpackningen räcker i säkert 5 år, glöm inte handskar och ögonskydd!!

Spola rikligt med vatten efter, torka och lägg på något bra vax.

Ta hem dynorna och se fram emot nästa sässong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi körde med silverseal som man brukar använda som lacksförsegling i bilbranchen. Dyrt men extremt drygt. 1,5 dl till en 33-fots segelbåt.

Blev väldigt blankt och bra men jag undrar om nanotekniska prylar som finns nu kan ge lika hård yta, tror nästa det.

Dynorna har vi delvis haft kvar i båten då ryggdynorna var fastskruvade. Hade en solcellsdriven ventil som fungerade även under vår vita press så vi hade alltid torrt och fint i båten. Märkte aldrig någon skillnad på ryggdynorna som var kvar i båten och de andra som låg inomhus i förråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He va inte lite du ville vata! :-)

Som vanligt är grundarbetena viktigast.

Börja med rejäl högtryckstvätt direkt efter upptagning.

Sen gå på med oxalsyra eller Rönnqvist Båtbottentvättmedel (Jula tex) eller liknande.

Sen börjar det tunga jobbet med:

- rubbing vid behov

- polish vid behov

- vax av nåt känt märke - en del kör direkt med nån sealer eller nano-produkt.

Varje år har nån eller några båttidningar tester på såna här produkter - håll dig till nåt känt märke så blir det aldrig fel. Själv kör jag just nu med Turtles marine-produkter, Snappy till teaken och Autosols Polerkräm till stålet - funkar BRA! FönsterRutor fönsterputs eller Sonax för att ta bort lite repor på plastrutor.

Vet att många kör med grönsåpa i olika koncentrationer på ALLT och det verkar också fungera. :-)

Lycka till!!!! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...